Forum > Gamla bilder

Hjälp med datering av fotografi - fotograf Henri Osti i Uppsala

(1/2) > >>

Carl-Henrik Svensson:
Jag skulle vara mycket tacksam om någon som är duktigt på att tidsbestämma äldre fotografier från fotografers ateljéer, kan hjälpa mig att få fram ett så "exakt" år år som möjligt på detta fotografi. Fotot betyder mycket för mig och jag skulle vilja tidsbestämma det, så att jag kan få ungefärlig ålder på de båda kvinnorna. Kanske kan även de som är kunniga i olika klädstilar eller håruppsättningar som varit på modet under åren runt förra sekelskiftet hjälpa till att tidsbestämma när fotografiet är taget. Båda kvinnorna kommer från släkter med anor och god ekonomi, så de bör vara klädda i "senaste" klädstil på bilden. Dock är de ju inte kanske inte direkt festklädda på bilden.
Självklart inser jag att ingen kan säga exakt vilket år fotot är taget men om någon skulle kunna snäva in tidsramen, så är jag tacksam.

Ann-Mari Bäckman:
Man ser ju inte hela klädedräkten, men en del av den och det är de puffiga ärmarna. De var aktuella i slutet på 1890-talet.

Carl-Henrik Svensson:

--- Citat från: Ann-Mari Bäckman skrivet 2023-04-01, 10:25 ---Man ser ju inte hela klädedräkten, men en del av den och det är de puffiga ärmarna. De var aktuella i slutet på 1890-talet.

--- Slut citat ---

Tack Ann-Marie.
Slutet av 1890-stämmer väl i tiden med när det bör vara. Den yngre kvinnan till vänster på bilden har en scarf runt halsen, vilket väl är lite ovanlig. Vet du vilket år det blev på modet?

KG Hammarlund:
Glasnegativen från Henri Ostis porträttfotografier ska finnas i Uppsala universitetsbiblioteks samlingar, så teoretiskt bör det ju vara möjligt att hitta originalet. Men det ska finnas 16 000 negativ, så det beror förstås på hur väl de är katalogiserade...

Carl-Henrik Svensson:

--- Citat från: KG Hammarlund skrivet 2023-04-03, 10:16 ---Glasnegativen från Henri Ostis porträttfotografier ska finnas i Uppsala universitetsbiblioteks samlingar, så teoretiskt bör det ju vara möjligt att hitta originalet. Men det ska finnas 16 000 negativ, så det beror förstås på hur väl de är katalogiserade...

--- Slut citat ---

Tack för svar.
Bilden är hämtat därifrån och min frågeställning är nog att begära för mycket. Bilden är med all säkerhet från tiden 1890-1900 men jag tänkte att kanske någon med expertkunskap på fotografier, kläder håruppsättningar etc kunde begränsa tiden ytterligare.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion