ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp vad dog Anna Elisabeth Jansdotter av  (läst 159 gånger)

2023-03-07, 19:30
läst 159 gånger

Utloggad Annika Sylven

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 18:26
    • Visa profil
En drabbad familj
Anna Elisabeth "Anna Lisa" föddes 18350216 i Falu Kristine församling. Familjen drabbades hårt.  Även tidigare generationer är hårt drabbade.
Fadern Johan Ersson dog 1838 efter att familjen flyttat från Stora Tuna runt 1830 till Falu Kristine.
En bror till Anna döms till 10 års straffarbete  på Långholmen Stockholm för lite matstölder. Han dör 21 juni 1869 innan han skulle friges samma år. En syster till Johan och Anna var gift med en avlägsen släkting till mig.
Anna gifter sig aldrig och blir ensam kvar. Sista året är hon skriven i Stora Kopparbergs församling, Östanfors 20:9. Hon dör på Serafen i Stockholm 1 augusti 1897 och begravs där enligt dödsboken - ensam.
Men vad dog hon av? Jag tyder det till att det börjar på "meningslö....

Det står att hon begravs den 5 och sedan står det den 11/8 Vad kan man gjort med hennes kropp. Serafen var ju ett utbildningssjukhus.

2023-03-07, 20:07
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
"Meningitis cerebr." -- hjärnhinneinflammation i hjärnan (lite tårta på tårta ...) 

Hon avled den 1 augusti, begravdes den 5 augusti, och den 11/8 nådde attesten från Serafimer-lasarettet Falun.
 
Stora Kopparberg (W) F:8 (1895-1908) Bild 1350 / Sida 8 (AID: v131793.b1350.s8, NAD: SE/ULA/12231), #18/1897 
mvh /staffan -- BFiles

2023-03-08, 11:42
Svar #2

Utloggad Annika Sylven

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 18:26
    • Visa profil
Tack för ditt snabba svar!
Det var ju något helt annat än det jag trodde. De flesta diagnoser intill är skrivna med svenska benämningar så detta hade jag inte kunnat klura ut.
Som jag sa är det en hårt drabbad släkt. Så här kommer ytterligare en fråga.
Hennes farmor Anna Jansdotter  (ev Jönsdotter) född 1771 i Rågåker dör 1809 och lämnar maken ensam med flera barn. Den yngsta är född 1806. Maken gifter inte om sig och tar hand om barnen själv. Även här blir jag lite undrande över hennes dödsorsak. Det står något med Moders.... och feber
Kan du tyda vad det står? (Jag har sökt efter om hon fött något barn efter 1806, men kan inte hitta något)

2023-03-08, 17:31
Svar #3

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
"Moderpassion" (det är en lång artikel med avledningar på "moder-", den relevanta biten nedan ...) och "Hetsig feber". Man får tänka på att prästen var inte läkare, och dödsorsakerna är snarare beskrivningar av symptomen vid tiden för dödsfallet, än den faktiska dödsorsaken (förutom när den är uppenbar, som "drunkning", t.ex. ...)
mvh /staffan -- BFiles

2023-03-08, 18:50
Svar #4

Utloggad Annika Sylven

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 18:26
    • Visa profil
Tack igen Staffan!
Moders-passion var ett gammalt uttryck för "hysteri" läser jag mig till i den bilaga du skickade med. Annas familj var ju mycket fattig och hon hade fött 7 barn på 13 år, så jag kan förstå hennes förtvivlan.
Begreppet "Hetsig feber" kan mycket väl avse en virus eller bakteriell infektion. Med tanke på Annas troliga fysiska och psykiska kondition är det inte alls omöjligt att t ex en lunginflammation utvecklades till en hjärnhinneinflammation.
Efter ditt första svar avseende hennes sondotter Anna Elisabeths diagnos har jag läst på om hjärnhinne-/hjärninflammation och förstår att förloppet av vissa former av hjärnhinneinflammation kan vara mycket hetsig med hög feber och förr var de 100% dödliga. (Dödligheten är fortfarande inte ovanlig om man inte kommer snabbt under behandling.)
Vissa former kan vara epidemiska och smittar genom kroppsvätskor, t ex saliv, men att vi ofta bär på virus utan att det bryter ut.
Tack igen för dina stimulerande svar!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna