ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hellmans rest i jordeböcker 1700-tal?  (läst 197 gånger)

2023-03-06, 11:07
läst 197 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Hej,

jag undrar vad "Hellmans rest" och "Grapen(s) (rest?)" refererar till i jordeböckerna.

Vissa hemman i Västerbottens län, i varje fall i dagens Norrbotten, betalade skatt till "Hellmans rest och Grapen". Anders Swenssons i byn Hemmingsmark finns i 1723 års jordebok och därifrån togs till dessa två utlagor. Och hans hemman var inte det enda med denna notering.

Vad var dessa skatter/utlagor för?

Med vänlig hälsning,
Desirée G.

2023-03-07, 15:53
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Det står 3nne gånger uppbudit och kronan hemfallit för Hellmans rest 1 daler 13 sk och Grapens 46 daler 11 5/6 sk. Det måste rimligtvis innebära att tidigare ägare inte kunnat betala skatten och att fastigheten därför tagits i pant och sedan tillfallit kronan.

2023-03-08, 07:57
Svar #2

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Hej

tack för svar.

Ja, jag förstår att hemmanet varit öde för det står.

Men "Hellmans rest" och "Grapens rest", vad syftar det till mer specifikt var min fråga.

Fast det kan vara så enkelt att det pekade mot befallningsman Olof Hellman, att det var han som tog emot pengarna för att gården kanske varit satt i pant, att pengarna gick till "Hellmans rest(erande)" på det krav han hade. Vem "Grapen" var vet jag ännu inte,  men det fanns en (präst)familj Grape, även om det just nu verkar alltför ologiskt.

Mvh,
Desirée G.

2023-03-08, 18:36
Svar #3

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil

Jag tror nu att "Hellmans rest" och "Grapens" syftar till häradsfogden Olof Hellman och häradsfogden Jacob Grap. Hellman hade tidigare varit befallningsman.

Som fogdar var det deras uppgift att ta upp skatt eller ta lösören och även fast egendom som pant om någon inte kunde betala. Förmodligen var hemmanen pantsatta eller så var det de nya ägarna som skulle betala till dem i egenskap av häradsfogdar för att köparna köpt ett kronohemman.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna