ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur kan man verifiera en släktings forskning?  (läst 319 gånger)

2023-02-21, 11:07
läst 319 gånger

Utloggad Henrik Schröder

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 19:37
    • Visa profil
Min fars kusin gick och dog, och efter honom har jag hittat en del släktforskning som han gjort, och det är ett ganska stort träd.

Jag såg en annan tråd som nämnde Magnus Denis Schröder (1774-1838), det var min farfars farfars farfar, och allt jag sett som går tillbaka till Johan Jacobsson Schröder (1590-1667) som flyttade från Tyskland för att bli borgmästare i Lidköping verkar stämma rätt bra, har sett nån annan släkting som gjort samma jobb och kommit fram till samma saker, så Schröder-delen känns rätt ok kartlagd, och jag gissar att folk är mest nyfikna på var namnet kommer ifrån.

Men han Magnus Denis, hans farmors mormors far verkade vara en viss Johan Börgesson Carlberg (1606-1676) som var brukspatron och borgmästare i Karlstad och allmänt känd, och hans i sin tur mormors mormor var Märta Arvidsdotter (Sparre över stjärna) (1483-1558), och eftersom man där nådde svensk uradel så blev det ju plötsligt jackpot på kändisar i släktträdet med Olof Skötkonung och Harald Blåtand och grabbarna.

Så då är min fråga: Hur säker man man vara på detta? Hur troligt är det att jag faktiskt är släkt med Harald Blåtand? Vilken del av släktträdet är mest osäkert ifall man vill kontrollera?

Här är trädet som min fars kusin har lagt upp, med start vid min farfars bror: https://genvagar.nu/show.asp?PersonId=585031

Jag hittade Magnus Denis Schröder på geni.com här: https://www.geni.com/people/Magnus-Denis-Schr%C3%B6der/6000000026149385159, och från honom kan man gå uppåt till Märta Arvidsdotter, och det hela ser relativt väldokumenterat ut?

2023-02-22, 08:23
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
Varje person måste beläggas med källor, allt från kyrkböcker till mantalslängder, bouppteckningar och domböcker. Börja från början och gå bakåt, person för person, och se till att du är riktigt säker på att allting stämmer.
 
Men med det sagt är vi nog alla släkt med Harald Blåtand. Det har gått 30-40 generationer och på den tiden har mycket hänt, folk stiger och sjunker i samhällsställning.

2023-02-22, 20:20
Svar #2

Utloggad Anne Wetterlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 376
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:08
    • Visa profil
Henrik Schröder




Det räcker inte med att ha en trovärdig källa, präster räknar fel, stavar fel med mera.

Det gäller att lita till sitt eget sunda förnuft.

Jag har en släkting som har två dödsnotiser och hon är inte alls lika gammal i bägge två, vilket vore helt rimligt.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0058653_00086#?c=&m=&s=&cv=85&xywh=413%2C2913%2C2717%2C1906  Skräddarmästare Svans hustru 14 juni 1789 och begravd den 17 juni-Kallbrand 49 år Rödeby socken Blekinge län

 
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0058007_00066#?c=&m=&s=&cv=65&xywh=3008%2C1777%2C2038%2C1429 Swahns hustru 39 år Tyska församlingen 1789.

Jag har en annan släkting som står som fosterson till bägge föräldrarna, men sanningen är att det är makans biologiska son.
Ibland "snyggade" prästen till det i böckerna.

Referera till vettiga källor och se till att helheten stämmer överens.

Lycka till och vilken tur du har som inte behöver börja med ett blankt ark papper.

Anne Wetterlind



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna