ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Studera en socken  (läst 374 gånger)

2023-02-21, 08:10
läst 374 gånger

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 09:03
    • Visa profil
Hej
Jag sitter och funderar över att studera en socken under 1600-talet. Jag undrar om någon har ett bra förslag på programvara för detta. I min värld vill jag kunna sammanföra uppgifter från födelse/gift/dödbok med uppgifter i mantalslängder och domböcker. Att man kan följa vilka relationer som folk har och binda samman informationen.

2023-02-21, 09:03
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5120
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:25
    • Visa profil
Har du provat Disgen? Jag håller själv på att kartlägga några socknar på det viset och jag har inte hittat något bättre även om det inte är optimalt. Resultatet blir en presentation med klickbara länkar som tar en kors och tvärs mellan de olika personerna. 

2023-02-21, 12:17
Svar #2

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 09:03
    • Visa profil
Jag har Disgen för min egen forskning men tycker den inte är riktigt optimal för detta ändamål. Jag kan också tycka att den är lite omständlig att lägga in allt i. Hande hoppats på något bättre  :)

2023-02-26, 18:33
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det är lite oklart vad du är ute efter, men Holger är veterligen det enda program som har inbyggt att kunna skapa familjeregister för t ex en socken. Alltså som de böcker som kallas så, med personerna sorterade på gård/by med hänvisningar till dem som finns också i en annan familj.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna