ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hökenstorp i Svärta  (läst 106 gånger)

2023-02-19, 22:47
läst 106 gånger

Utloggad Anders Modig

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 21:18
    • Visa profil
Jag undrar om det går att bestämma var Hökenstorp låg. Det var uppenbarligen ett båtsmanstorp och finns med i husförhörslängderna Svärta Al:5 - Al:21. Från Al:17 (1871-1875) tycks det inte längre vara ett båtsmantorp då ingen båtsman (eller efterlevande) finns kvar. Istället finns där kopparslagaren Carl Eric Thor med familj. Familjen flyttade ut 1892 enligt Al:21 och därefter tycks torpet ha rivits eller åtminstone ha upphört att vara ett boställe. 
Jag har inte hittat namnet Hökenstorp i några kartor. I Historiska kartor och akter på Lantmäteriet finns en häradsekonomisk karta: Rak-id J112-56-5, 1897-1901, Bladnamn Nyköping, 56-5. Där finns ett par torp med beteckningen BT som bör vara båtsmanstorp. Det ena ligger NV om Åsendal strax norr om Rörstugan och Katrineberg, det andra ligger längre söderut, strax norr om Hallbergsstugan, vilket inte är så långt från Svirstugan dit familjen Thor flyttade. Kan något av dem vara Hökenstorp?

2023-02-20, 12:10
Svar #1

Inloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2541
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:29
    • Visa profil
Mitt standardförslag när historiska kartor inte ger någon ledtråd är att höra med den lokala hembygdsföreningen. Hembygdsföreningar har ofta gjort torpinventeringar eller på annat sätt katalogiserat nu försvunna torp i socknarna. Kontaktuppgifter till Svärta hembygdsförening:
https://www.hembygd.se/svarta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna