ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ola Carfeldt, Skånska Husarregementet  (läst 519 gånger)

2023-02-04, 23:22
läst 519 gånger

Utloggad Sara Ekman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-02-08, 18:22
    • Visa profil
Hej jag söker information om Ola Carfeldt (skrivs ibland som Olof/Karfelt). Han ska ha varit ryttare i Skånska husarregementet, kompani Bjäre, rote Karstorp i Förlöv socken. Enligt Soldatregistret blev han antagen 1774 och dog 1790. Han var gift med Anna Ericsdotter född 1755, död 1827. Men jag hittar ingen annan information om honom. Jag har inte kunnat hitta honom i något dödsregister.  Så det jag är ute efter är främst var/hur han dog och när/var han är född, samt vilket namn han hade innan han fick soldatnamn. Är det någon som sitter på denna informationen eller som kan hjälpa till? Jag vet inte riktigt hur jag ska leta.

Mvh Sara

2023-02-05, 00:36
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 13:04
    • Visa profil
Ola Carlfelt antages 1774 18/8 vid Bjäre Kompani N:o 58 och Norra Skånska Kavalleriregementet.
Det stå i rullan att han är född i Skåne, vilket utesluter att behöva leta i Halland och Småland vilket han också kunde ha gjort.
Det går att undersöka i Regementsarkivet och Kristianstad Landskontor ifall det finns någon Rekryteringsrulla, där det kan stå bättre vilken socken han är född i.

Det är en fördel om det i Förlövs Kyrkböcker står vilket Patronymikon han hade för det finns i annat fall många Olof:ar att undersöka i Skånes alla socknar det årsspannet han kan vara född.
Börja och sök i socknarna i närheten eftersom de brukar kunna komma ifrån trakten, och sedan vidare.
Har han släktingar på tillräckligt nära håll kan de vara med som fadder till hans barn, vilket i så fall är en indikation om var han är född.
 
Den som forskar på Militärer behöver förkovra sig i Sveriges historia och dess olika Krig.
I Generalmönsterrullan år 1791 står att han dog under 1790 års fälttåg, vilket är Gustaf III:s ryska krig 1788-1790.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0028924_00284#?c=&m=&s=&cv=283&xywh=406%2C734%2C3212%2C2815

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna