ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norsk hustru, avliden i Norge  (läst 632 gånger)

2023-02-03, 18:11
läst 632 gånger

Utloggad Inga Lill Henricsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2023-02-04, 09:49
    • Visa profil
Hej!
Ett nygammalt ämne tar jag upp igen. Tyvärr var det inte rätt kvinna jag fick en massa länkar till i Januari när jag hade lagt frågan om min Farmors fars första hustru i Norge. Vagnmakargesällen Nils Johansson Söderström är i Norge på 1850-talet och gifter sig i Bore någon gång på sena 1850-talet med en norsk kvinna som jag varken har namn eller årtal på. De får en dotter Hanna Mariana Söderström som föds 1857-12-21 i Bore. Han blir änkling enligt mina anteckningar 1857-12-19, vilket tyder på att hustrun avlidit i samband med dotterns födelse och t.o.m någon dag tidigare, vilket är lite konstigt. men det kan ju varit en väldigt svår förlossning. Han och dottern återkommer i alla fall till Sverige och Trelleborg1861 och gifter om  sig med min farmors mor 1864. Men vad hette den här stackars första hustrun och varifrån var hon samt när var hon född. Den kvinna som någon hade hittat ett namn och en massa på, bl.a födelse, lysning och vigsel var tyvärr inte hon. Hon gifte sig med en helt annan man. så det är tur man kollar alla källor. och inte bara plockar in dem i sin släkthistoria.
Tacksam för svar,
Inga Lill

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna