ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: DNA problem  (läst 1764 gånger)

2023-02-02, 14:47
läst 1764 gånger

Utloggad Ingvar Pettersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 768
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 17:47
    • Visa profil
Hej
Jag har en person som är troligen född i Sverige, Gemensamt DNA 150cM, Gemensamt Segment 9, Största segment 36cM.Men är född hel norsk, ska man då försöka hitta historia längre bakåt, men det är väl inte lätt. Tips
Mvh
Ingvar Pettersson

2023-03-27, 13:09
Svar #1

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Jag ser att det tydligen inte är någon som har svarat eller kommenterat det här inlägget, så då gör jag det även om jag nog inte har mycket hjälp att ge.
Med 150 cM borde den gemensamma anfadern finnas bara 2-3 generationer bak i släktträdet, vilket ju normal är väldigt hanterbart med traditionell släktforskning
https://dnapainter.com/tools/sharedcm-double
Problemet här är förstås att det är i norska släktarkiv man måste leta, och jag har ingen erfarenhet av det. Jag har själv samma problem med en del danska släktingar till anfäder som flyttade till Danmark. Jag har letat lite i de danska arkiven och tycker att det är svårt eftersom de är så olika våra arkiv. Hur det är i Norge vet jag inte men jag gjorde en snabb sökning efter tips på släktforskning i Norge, så om du inte redan har läst på lite om det så är det nog där du måste börja

https://www.google.com/search?q=sl%C3%A4ktforska+i+norge
Dessutom måste det ju finnas många andra släktforskare som har erfarenheter av att släktforska i Norge, så när du hunnit kika på det så är det nog en bra idé att be om hjälp i något forum för att komma vidare.
Hoppas det här gör att du kommer vidare på något sätt, vilket du kanske redan har gjort eftersom det är längesedan du gjorde det här inlägget  :)

2023-03-27, 16:51
Svar #2

Utloggad Ingvar Pettersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 768
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 17:47
    • Visa profil
Hej Jonny
Tack för ditt svar. Jo jag har fått stor hjälp genom Anbytarforum, av en duktig person som hjälpte mig om Norge. Så nu gäller det, att den som jag har träff på, också har några andra personer som testa sig, för det kanske blir lyckat. ( Jag leta efter min farfar)
Mvh
Ingvar Pettersson

2023-03-27, 17:07
Svar #3

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Vad kul att du fick hjälp med att komma vidare! Med en så pass nära person som en farfar så förstår jag också väl att du gärna vill lösa den släktgåtan om det går. Jag har själv två liknande fall som står stilla i brist på bättre DNA-träffar. En tredje sådan situation är vad man skulle kunna kalla för "polisiärt uppklarat" tack vare flera DNA-matchningar som pekar ut vem det måste vara.

Men om man inte har de bra DNA-matchningar som behövs för att kunna ringa in vem det är man letar efter så är det en knepig situation. Jag har själv en fråga ute om det faktiskt. Då skulle man behöva kontakta lämpliga personer att testa och fråga om de kan tänka sig att ställa upp på det, eller så är det bara att vänta och hoppas på att det dyker upp några nya matchningar så småningom.

Det jag funderar på om man kontaktar personer att testa är vem som sedan ska administrera de DNA-kiten, ifall de inte själva är släktforskare förstås så att de gärna gör det själva. Jag administrerar redan 11 DNA-kit för personer inom släkten på min egen och min frus sida. Jag vill gärna ha fler DNA-träffar men helst inte ta långsiktigt ansvar för fler DNA-kit än de jag redan har. Jag hoppas att några släktforskare med erfarenheter av en sån här situation kan dela med sig av sina erfarenheter.

DNA borde i alla fall kunna lösa din släktgåta för om det kommer en riktigt nära träff som pekar ut vem det är, med din farfar, farfars far eller farfars farfar som gemensam ana, så bör det också vara väldigt tydligt i hur mycket DNA du delar med din matchning. Hoppas det händer snart så att du inte behöver vänta 10 år något som jag behövde i det av de fall jag har som är löst nu  :)

2023-03-27, 19:28
Svar #4

Utloggad Ingvar Pettersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 768
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 17:47
    • Visa profil
Jag skickade DNA genom My Heritage  för två eller tre års sedan och fick bra träffa med lång cM, men det var på min mors sida och har lite kontakt med någon där. Men inte så mycket cM på min fars sida, kanske det var någon, men när man försöker få kontakt så svara dom inte. Men nu verka jag har lite tur, men det har tagit nästan två år innan den träffen. Så är jag med i facebook på en sida som heter Släktforskning med My Heritage där kan man fråga om saker, som man undra över. ( Annars är jag inte inne så mycket på Facebook). Har även skrivit och frågat på Peter Sjölund sida och dom bruka svara men det kan ta lite tid. ( Då min farmor fick min pappa, står det bara fader okänd, därför är det lite pussel hur dom träffades min farmor och min farfar? Ifall det nu är så.
Mvh
Ingvar

2023-03-28, 21:41
Svar #5

Utloggad Thomas Kristiansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 21:54
    • Visa profil
Digitalarkivet i Norge (DA) har ett väldigt bra anbytarforum, med väldigt hjälpsamma medlemmar. Kan rekomenderas.


/ Thomas

2023-03-28, 22:55
Svar #6

Utloggad Ingvar Pettersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 768
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 17:47
    • Visa profil
Tack för tipset Thomas. Behöver man betala en avgift för att vara med där?
Ingvar

2023-03-29, 07:46
Svar #7

Utloggad Thomas Kristiansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 21:54
    • Visa profil
Gratis, som här.  :)
Och dom har tillgång till fler källor än vi har.
+ Att du kan ev få uppgifter där direkt från arkivverket om det är uppgifter yngre än 100 år.
Sen finns ju dnaforum spec för Norge via ftdna om du har ditt ydna där.


2023-03-29, 08:34
Svar #8

Utloggad Ingvar Pettersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 768
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 17:47
    • Visa profil
Ok. Tack för svaret.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna