ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mattis Persson Markman i Fagraböke  (läst 231 gånger)

2023-02-02, 14:39
läst 231 gånger

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Hej!

Jag försöker avgöra ursprunget till denna person, Mattis Persson Markman (född ca 1706 givet dödbok, död 1770-03-26 enligt Hinneryd CI:1 s697 AID:v30628.b354.s697) som var gift med Gudborg Larsdotter i Fagraböke och var soldat i Skiphult i Markaryd redan innan sitt gifte. Jag har vissa teorier om hans ursprung som jag tror på men inte starkt kan bekräfta.

Initialt vill jag dock bara kolla om någon har något om den teori som verkar florera på internet, att han skulle vara son till Per Nilsson Markman, skogvaktare i Markaryd (och son till gästgivaren Nils Nilsson i Markaryd) och hans hustru Birgitta von Enden. Min egen uppfattning om denna teori är att absolut inget tyder på att det kan vara så, inte minst för det enkla faktum att den Per Markman som var gift med Birgitta von Enden inte ens var en Nilsson (utan en Persson) och att han var i Markaryd under hela den period som Mattis kan ha fötts, så rimligen borde det finnas en födelsenotis där i sådana fall. Men som sagt, om det är så att det ändå finns något som tyder på detta skulle jag gärna vilja veta det.

Bästa hälsningar
Stefan Gelow

2023-12-02, 10:59
Svar #1

Utloggad Eva Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 20:44
    • Visa profil
Hej!


Jag heter Eva Johansson och släktforskar på min man sida. Han är släkt med "Markaryd Nisse".
Jag vet inte om det hjälper dig men läs Ainas Databas knäredsforskarring.
Där står det en hel del om Per Nilsson Marckman.


Vänliga hälsningar
Eva Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna