ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Texttydning  (läst 202 gånger)

2023-02-02, 09:57
läst 202 gånger

Utloggad Ingegerd Björkman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 09:39
    • Visa profil
Hej!
I boken AI:2 (1760-1772), sid.10 finns familjen Pehr Olsson. Där står att de 1763 flyttade till Altuna.Jodå, där har jag hittat dem, alla utom sonen Per född 8 maj 1749 - därför läser man noga så står det att han "följ ???? 1761".Vem i hela världen följde han, 12 år gammal? Kan någon klura ut vad det står?Hälsningar från Ninni.

2023-02-03, 21:30
Svar #1

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6066
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 21:31
    • Visa profil
Det står "Följer sockenskräddaren" Det verkar logiskt eftersom han senare står som skräddare. Det var vanligt att unga pojkar fick vara lärlingar tidigt. Men det är inte lättläst!
Birgitta B

2023-02-03, 22:14
Svar #2

Utloggad Ingegerd Björkman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 09:39
    • Visa profil
Tack Birgitta!
Jag misstänkte att det kunde vara just skräddare. Jag hade hoppats att det var en ledtråd till vart han tog vägen.
Han "försvann" ut i historiens dimma där, men på lite kringelkroka vägar hittade jag honom igen då han återkom tio år senare som utbildad.
Undrar just var han fanns de åren. Men det är kanske inte det viktigaste i dag.
Jag har sedan följt honom resten av hans liv.
En kram till dig från Ninni.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna