ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ragnhild Halstensdotter (ca.1075-1117)  (läst 310 gånger)

2023-02-01, 17:07
läst 310 gånger

Utloggad Björn Bergqvist

  • Släktforskare
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 20:06
  • Allt (nästan) inom släktforskning är av intresse.
    • Visa profil
Hej


Finns det någon som vet mer om Halsten Folkessons (Folke Filbyters son) dotter Ragnhild Halstensdotter (1075-1117)? Hon var gift med kung Inge den äldre och blev helgonförklarad.


Med vänliga hälsningar
Björn Bergqvist

2023-02-02, 21:22
Svar #1

Utloggad Yvonne Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 23:04
    • Visa profil
Ett bra ställe att leta information om historiska personer är Svenskt biografiskt lexikon, med tillförlitliga källhänvisningar, där finns all information samlad:

https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Presentation.aspx?id=7498

Vet inte om det finns några senare publikationer eller fynd om henne. Varför tror du att Ragnhild skulle vara dotter till en (troligen) sägenperson?

2023-02-03, 14:08
Svar #2

Utloggad Björn Bergqvist

  • Släktforskare
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 20:06
  • Allt (nästan) inom släktforskning är av intresse.
    • Visa profil
Hej Yvonne


Jag bygger detta på olika teorier jag läst på internet. Jag tror själv att Ragnhilds far och farfar är historiska personer då de nämns i Varnhemskrönikan. En annan teori är att Ragnhild skulle varit Johan Sverkerssons maka, vilket jag ej tror på då hon troligtvis dog över 10 år innan han föddes. Måste vara en annan Ragnhild han kan ha varit gift med. Min teori är att Ragnhild Halstensdotter är Sverker den äldres mor och kan således ha varit Johan Sverkerssons farmor. Johan lär visst ha gjort en donation i Ragnhilds namn till Vreta kloster, vet ej om det är hustrun Ragnhild eller Ragnhild Halstensdotter. Detta är vad jag tror, finns det något stöd för detta?


Med vänliga hälsningar
Björn Bergqvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna