ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur ska man tänka? Där personen de facto föddes, eller där familjen bodde?  (läst 932 gånger)

2023-01-31, 10:44
läst 932 gånger

Utloggad John Wassberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 20:25
    • Visa profil
    • Släktträdet
Jag stöter ibland på små men lite irriterande problem när det kommer till födelseförsamling.


Idag föds ju nästan alla på förlossningsavdelning på lasarett. Men vi skriver födelseförsamling utifrån var vår mor bor, är skriven, när vi föds. Min egen födelseförsamling är Skerike norr om Västerås, trots att jag är född på BB inne i Västerås. Lika förfarande för mina barn nu i modern tid.


Tidigare födde man ofta hemma, eller åtminstone inom socknen. Ibland kunde man (råka) föda när man var på besök hos någon släkting. Där har jag sett några olika förfaranden i födelseböckerna. Att man ändå skrivs in i hemförsamlingens bok, eller att man skrivs som född i den församling man de facto föds i. Eller en mix där man finns angiven i båda böckerna, och lite olika hur man sedan skriver det i husförhörslängderna och församlingsböckerna.


Det finns också en period mellan dessa system. Jag har exempelvis en stor syskonskara i mitt träd födda i början av 1900-talet, där några anges som födda i församlingen där de bodde, men en del står som födda i församlingen där sjukhuset råkar ligga, trots att de aldrig varit bosatta där.


Ibland vill man ju skriva av så autentiskt det går ur böckerna, men ibland känns det fel att skriva att Agda Svensson föddes i Västerås Domkyrkoförsamling när hon aldrig bott där.


Hur brukar ni andra göra?

 

2023-01-31, 17:36
Svar #1

Utloggad Sören Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 15:26
    • Visa profil
Jag anger alltid församlingen + adress där morden är skriven som födelsplats. Om födsel skett någon annan stans anger jag det i en notering.
Sören Axelsson

2023-01-31, 21:55
Svar #2

Utloggad John Wassberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 20:25
    • Visa profil
    • Släktträdet
Tack för svar, Sören.


Ja, det är nog så jag också gör. Men det är inte alltid jag forskar så djupt att jag märker att det blir "fel" församling. Om jag lägger in syskon eller ytterligare förgreningar så brukar jag bara snabbt lägga in dem med de uppgifter jag hittar i böckerna.


Jag brukar använda just födelseförsamling för att få en känsla av var mina anfäder hörde hemma, dvs var jag har mina rötter. Men ibland är det missvisande, tex om just min anfader föddes på en plats där de bara uppehöll sig under ett år, medan de både innan och efter hade en mer långvarig och fast bostad i någon annan socken. Jag har på senare tid börjat göra mer detaljerade tidslinjer över var människorna har bott och verkat. Då kan en plats som varken finns i någons födelsebok eller dödbok bli central i min släkthistoria. Världens roligaste men också mest tidskrävande hobby!

2023-02-01, 07:30
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Om vi som forskare alltid försöker hålla oss till det reella skeendet, bör sakfrågan inte vara något problem. I synnerhet där källorna är tillgängliga. Att våra myndigheter i senare tid utifrån sina behov gett begreppet ”födelseförsamling” ett nytt och helt annat innehåll kan förvirra, men det bör lämnas därhän.
Skulle jag hålla mig strikt till den senare tolkningen skulle jag tvingas förflytta min morfars födelseort till Norge. Han finns visserligen införd i en svensk födelsebok, men hans mor adresseras ”Levanger Skong, Alstahög sogn”. Detsamma gäller en av hans döttrar, min moster alltså. Familjen emigrerade till Amerika i början av förra seklet och återvände till Sverige 1911, men återflyttade formellt först 1913. Nämnda moster föddes 1911 och föräldrarna adresseras farmare fr. Canada. De flesta inser att hävda födelseorten vara Canada är orimligt. Detta rör visserligen något äldre tid, men principen bör ju vara densamma oavsett när händelserna skedde. Vänder vi på steken, där en i vår samtid i Sverige skriven kvinna som av någon anledning föder sitt barn i ett annat land. Knappast någon skulle  våga hävda att den nedkomsten skedde i hemorten. Att vara född på ett BB är en del av historien för många av oss som kan vara av intresse att framhålla.

2023-02-01, 07:53
Svar #4

Utloggad John Wassberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 20:25
    • Visa profil
    • Släktträdet

Intressanta tankegångar, Karl Göran.

Det kunde vara av intresse att sära på födelseplats och "hemförsamling vid födsel", dvs att det fanns två fält att fylla i. Det kan ju finnas intresse av att känna till både och.


Samma gör vi ju ibland när någon dör. Var inträffade dödsfallet, och var var personen skriven vid tiden.


Nu får man får fylla i det som en notis, omständigheterna kring både födsel och död.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna