ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mysterium Fader Okänd  (läst 707 gånger)

2023-01-29, 22:58
läst 707 gånger

Utloggad Mattias Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-01-30, 17:07
    • Visa profil
Hej

Vi har via DNA test försökt lösa ett mysterium om fader okänd från 1900-talets början. Vi är nu nere på fem möjliga personer som kan vara fader vilket DNA bekräftar via våra matchningar. De fem personer som kvarstår är alla bröder med samma mamma och pappa. Men vi kommer ej längre med vårt DNA. Minst två av de misstänkta som kanske är de mest troliga fick aldrig några barn. Den förmodliga kopplingen när det skedde är att man arbetade på sjön men jag jag gått igenom alla sjömanskort i hela blekinge utan att hitta någon av bröderna på samma båt som mamman. Bräderna är Följande Carl Johan Johansson Född 1877-01-06, Olof Johansson född 1879-07-17, Axel Johansson Född 1881-09-07, Oscar Emanuel Johansson Född 1883-10-27 och Frans Gottfrid Johansson Född 1885-09-30. Alla i Sölvesborg. Moden är Elin Augusta Jonsson Född 1881-01-01 i Karlskrona. Det jag skulle vilja göra är at knyta någon av bröderna till henne på på dett tydligt sätt. Barnet blev till 1905 Juni-Augusti. Någon som har något tips?

2023-01-30, 09:32
Svar #1

Utloggad Tommy Nordlander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 440
  • Senast inloggad: 2023-12-24, 09:42
    • Visa profil

Hej!   
   
Elin Augusta Jonsson 1881 1/1 är född i Ringarum,
Hon arbetar som kokerska på ångbåt 1905, verkar vara utan fast bostad.
Jon (John) Erland 1905 9/3 föds i Carlshamn men noteras i Asarum.
Antar att sonen Jon är din koppling, eller är det osäkert?
Asarum CI:12 s.90.
 
Elin Augusta får senare fler oäkta barn, totalt 7 st.
1921 flyttar hon till Stockholm, återvänder till Malmö 1929,
arbetar då åter som kokerska till sjöss.
Ångbåten hon arbetade på 1905, har du namnet på den?
   
Bröderna Johansson finns i Brunnshuset Sölvesborg,
har du försökt följa dem i husförhör?
Sölvesborg AIIa:3 sid.76
   
Mvh  Tommy N

2023-01-30, 12:35
Svar #2

Utloggad Mattias Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-01-30, 17:07
    • Visa profil
Hej

Kopplingen är Jon Erlands syster dom föds 1906 06 03 och heter Gurli Viktoria Jonsson.

Jag har gått igenom atta sjömanskort från Blekninge 1905-1906 då min teori är att dom träffades på en båt men får ingen träff på dom båda på samma båt. Har en träff som nästan är rätt på Elin Augusta på båten Neptunus från sjömanhuset i Karlshamn när hon går av men är inte helt säker på att det är hon pga otydlig signatur. Men skulle kunna stämma då hon då skulle vara gravid i månad 3 och födelsår och efternamn stämmer.  (Finns på bild 4 i sjömanhuset i Karlshamn 1905)

Flera av bröderna går på sjön vilket gör det svårt att veta vem som är den troligaste fadern.

Jag har försökt följa alla bröderna genom husförhör. En av dom dör under Första världskiget när han arbetar på en båt som går på en mina.

Min ambition är att kunna styrka t.ex att Elin Augusta jobbat på samma på som någon av bröderna när hon blev gravid men det har jag ej lyckats med än.

Mvh

Mattias





Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna