ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äntligen hittat fader till oäkta.  (läst 199 gånger)

2023-01-29, 17:33
läst 199 gånger

Utloggad Kristofer Wilhelmsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 12:14
    • Visa profil
Jag har nog förmodligen efter åratal av letande hittat den okände fadern till min farfars far. Han heter Wilhelm Gustavsson och är anledningen till att jag heter Wilhelmsson i efternamn.
Jag är dock inte riktigt säker på vad det står i notisen, så om någon kan hjälpa mej med det vore jag otroligt tacksam.
Hova AI:10 1884-1894 Bild:280 Sida: 557



Mvh Kristofer Wilhelmsson



2023-01-29, 18:30
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:41
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Han står först som dräng. Sedan stryks han för att han flyttar till Kil, "Ö.L" (som bör vara Örebro län). Men i anmärkningskolumnen står: "Ej inlemnat betyget i Kil; återkom d. 29 Nov. 1886". Och när han återkom, så har det dragits en vågad linje under hans namn för att visa att överstrykningen inte längre gäller. Och nu står han som son för att också föräldrarna flyttat dit. Numret som står över hans namn är värnpliktsnumret; han är 21 år 1884.

Men det verkligt intressanta är den första noteringen i anmärkningskolumnen:

"I betyg fr. Elgarås stod antecknadt: 'Äktenskapsjäf anmäldt af H.d:r Anna Lisa Olofsd:r i Sjötorp d. 12 Maj 1885.'"

Det kan inte betyda annat än att han är far till hennes son (Hova AI:10, uppsl. 544) - och när han inte gifter sig med henne, så ska han inte få gifta sig med någon annan heller. Och då emigrerade han till Amerika 1888...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-01-29, 18:39
Svar #2

Utloggad Kristofer Wilhelmsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 12:14
    • Visa profil
Tack för svaret. Det är precis det här jag letat efter. Wilhelm är far till min farfars far. Enligt min farfar stack hans farfar till Amerika och lämnade mamman och sonen kvar.
Men jag har alltid hört att han hette Olsson i efternamn.
Namnet på mamman stämmer plus stället där hon bor. Det måste vara rätt person.
Åter igen tack.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna