ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skånska kavalleriregementet (1600-tal)  (läst 2641 gånger)

2003-10-31, 15:43
läst 2641 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Har någon forskat kring det Skånska kavalleriregementets historia och dess ryttare under 1600-talet?
Finns det någon databas, liknande de i Skånes knektregister (se här), på regementets ryttare (merparten torde ha varit uppsvenskar som kom att placeras på gårdarna i en svensk assimileringspolitik av de fd danska landskapen)?
 
Regementet upprättades formellt den 29 april 1658 och skulle bestå av tolv kompanier och upprättas inom hela Kristianstads län - därav regementsnamnet. Till regementschef tillsattes kammarherren och tituläröversten Erik Leijonhufvud, friherre till Ekolsund, men han tillträdde aldrig på allvar befattningen. Under sommaren och hösten 1658 uppsattes ryttmästarna von Berfelds och Bergs kompanier.  Till ny överste och regementschef utsåg konungen den 27 januari 1659 den kände Georg Lybecker. Denne kom att vara den som genomdrev uppsättandet av hela det nya regementet. Livkompaniet och tre kompanier under ryttmästarna von Stackelberg, Hökeflycht och Askman uppsattes raskt. Redan på senvåren 1659 lyckades han för konungen klargöra omöjligheten av att ens sätta upp sex kompanier inom Kristianstads län, varför uppsättningen begränsades till ett normalt kavalleriregemente om åtta kompanier. De två felande kompanierna sattes upp i östra Blekinge och undantagsvis skulle rusthåll inom angränsade delar av Malmöhus län upprättas (källa: CW i SoH 1993 s 463).  
 
Skånska kavalleriregementet kallas ifrån slutet av 1700-tal och fram till år 1927 Skånska Husarregementet. Det kallades dock i stort sett åren 1658-1801 för Norra Skånska kavalleriregementet.
 
Om regementet och dess befäl har Christopher von Warnstedt skrivit följande värdefulla artiklar i:
 
Släkt och Hävd (SoH) 1993:3-4 s 459-474:   Officerare och högre stabsbetjänte vid Norra Skånska kavalleriregementet åren 1658-1709
SoH 1994:1 s 21-55 (forts. från SoH 1993:3-4, se ovan)
SoH 1994:3-4 s 198-224   Befäl och stabspersonal vid Kungliga Skånska - från 1686 - Norra Skånska Kavalleriregementet åren 1658-1709
SoH 1995:1 s 274-296 (forts. dito)
SoH 1995:2 s 360-376 (forts. dito)
SoH 1995.3-4 s 443-476 (forts. dito)
SoH 1996:1 s 21  Sekundbefälet vid Norra Skånska Kavalleriregementet åren 1702-1709 s 21-39
 
 
Angående indelningsproblematiken i de erövrade danska landskapen se Alf Åberg: Indelningen av rytteriet i Skåne åren 1658-1700 (Lund 1947).
 
Finns det några utredningar gjorda på varifrån ryttarna rekryterades till rusthållen i Skåne under Lybeckers tid?  
Först år 1698 beviljade kung Karl XII infödda pålitliga skåningar att bli ryttare, och det visade sig att dessa slogs lika bra som riktiga svenskar.
 
Försöker spåra ursprunget på en anfader ryttaren under Lybeckers regemente Per Bengtsson Korp som red för Kolema i Röstånga socken på 1680-talet , se diskussion under Ask och vill ha uppslag för vidare forskning.
 
mvh Niclas Rosenbalck

2003-11-01, 09:32
Svar #1

Hans Tåhlin

Hej Niclas!
 
Visst har jag forskat en del i Norra Skånska kavalleriregementets historia i och med, att jag intresserat mig för systern till en anfader till mig, Annika Biörckman (1674-1742), som 1689 gifte sig med ryttaren (så småningom löjtnant vid ryttmästare Lindes kompani) Christian Månsson Lilliewalch (1653-1726). Var paret gifte sig har ännu inte gått att få fram. Till en början bodde de i alla fall i Norra Nöbbelövs sn nära Lund för att så småningom flytta till Fjelie sn.  
 
CML var född i Vallerstad, Kärda sn nära Värnamo i Jönköpings län och alltså exempel på riktigheten i vad du säger, nämligen, att regementet i början så gott som enbart rekryterades från Småland.
 
Mitt verkliga intresse är att försöka få fram, var Annika Biörckman kom ifrån och vilka som var hennes föräldrar.
 
Ytterligare information om regementet har jag bl.a. hittat på följande hemsidor:
http://www.algonet.se/~hogman/regementen_kav.htm  
och
http://www.osterlen.com/slaktforskning/krigsmakt.
htm
 
Tacksam för kommentarer och med
 
Bästa hälsningar

2004-02-13, 20:38
Svar #2

Utloggad Ulla Ringborg Iavello

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 02:42
    • Visa profil
Hej! Kul att se lite om Skånska Kavalleriregementet. Min pappa var reserv där när jag var liten.
 
Så vitt jag vet hette det så på 1940,50 och 60-talen.  
 
Var får jag uppgifter om pappa?
 
Ulla i Calif.

2004-02-14, 08:31
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Ulla, uppgifter om värnplikt och annat får du från Krigsarkivet men du måste ge dem uppgift om i vilken församling han bodde då han mönstrade och hans personnummer. Se även diskussionen här Anbytarforum: Ordet är fritt!: Vad betyder siffrorna under Värnplikt i hfl? för lite beskrivningar av arkivens upplägg.
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna