ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tyda värnplikskort  (läst 680 gånger)

2023-01-23, 22:14
läst 680 gånger

Utloggad Charlotte Wedberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 14:30
    • Visa profil
Hej

Skulle behöva hjälp att tyda ett värnpliktskort. Jag kan inte se vad som står på rad 10, dvs den raden som börjar med 1940. Vart var personen placerad och vad vad uppgiften? Ser att det står något om utbildning. Svårt att tyda även raden under.

Tacksam för hjälp!

2023-01-24, 12:22
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Nu är jag ingen expert på 1900-talets handstilar men då jag vet en del om militaria tror jag att han läst underofficersutbildning 1940. Det står sedan befälskunskap eller befälskurs på raden under. Det skulle vara intressant att få se hela värnpliktskortet då det ger mer information. Kan du ge oss namnet och födelseåret för personen i fråga eller en länk till arkiv digital? Förstår att han var lite äldre, över 35 år, då han bitvis tillhörde landstormen.

VH Klas

2023-01-24, 18:12
Svar #2

Utloggad Charlotte Wedberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 14:30
    • Visa profil
Tusen tack för ditt svar! Jag är verkligen novis på detta och är mycket tacksam för hjälpen :-)

Här är en länk till AD hoppas det kan underlätta. Källa: Norrbottens inskrivningsområde (Io 19), Kalix rullföringsområde (Ro 74) D4:7 (1903-1905) Bild 930

Hur ser du att han har tillhört landstormen?

VH Charlotte

2023-01-24, 18:17
Svar #3

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Det går nog snabbare om du ger mig hans namn och födelseår.

Klas

2023-01-24, 18:22
Svar #4

Utloggad Charlotte Wedberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 14:30
    • Visa profil
Ahha ok. Det kommer här
Hjalmar Julius Valdemar Johansson född 1903.

Tack på förhand!

VH Charlotte

2023-01-24, 18:43
Svar #5

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Tack nu hittade jag honom. Det finns även en baksida och så finns det mer information i början av första sidan. Det verkar som att han blev tillfälligt utnämnd till Furir under slutet av kriget och att det drogs tillbaka 1945. Han hade fått utbildning i signalisttjänst och ansågs därför lämplig som menig signalist.

Att han var med i landstormen förstod jag då det står L19 i kolumnen för regemente/station. I 19 är förkortning för infanteriregemente 19 i Norrbotten. De som var över 35 år användes i landstormen som sedan lades ner 1942. År 1943 står han återigen noterad för I 19. Så L19 var alltså landstormen för Norrbotten. Min farfar var också med i Landstormen men då står det L12 för han var i norra Småland. Han var även instruktör på I 12:s fördubblingsregemente I Eksjö. Landstormen bevakade t.ex. järnvägsstationer och annat på det lokala planet.

VH Klas

2023-01-24, 19:24
Svar #6

Utloggad Charlotte Wedberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 14:30
    • Visa profil
Tusen tack, intressant! Nu har jag lärt mig en del :-)

Vet man att landstorm regementen var kvar i Norrbotten eller har de rört sig på olika platser i landet? Jag har svårt att se på två rader (rad 10-11) vart de var belägna? Eller kan man hitta denna info någon annan stans?

VH Charlotte

2023-01-24, 19:35
Svar #7

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Landstormen var till för att försvara det egna hemmaområdet och bistå ordinarie armén vid förflyttningar. Så han lär inte ha varit nere i t.ex. Skåne med L19. Ser inte var han höll hus de dagar då han, vad jag tror, fick utbildning. Ser ut som att det står bat (bataljon) på en av raderna.
Det som är lite extra intressant är att han bodde i Kalmar vid krigsutbrottet men hamnade i Norrbotten. I och för sig var han ju född däruppe men min farfar var född i Östergötland och hade varit stamanstäld på regementet I5 i Linköping men blev under kriget placerad i Småland där han då bodde.

Är det en nära släkting till dig? I så fall kanske du skall försöka få tag på någon bok om Norrbottens regemente och landstormen. Jag har min farfars inskrivningsbok och där finns mer information att hämta. Du kan ju höra med andra släktingar ifall sådan bok finns kvar.
Här är en länk till Hans Högmans sida om militaria som är väldigt bra.
https://www.hhogman.se/beredskapsforband.htm

VH Klas

2023-01-25, 13:47
Svar #8

Utloggad Charlotte Wedberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 14:30
    • Visa profil
Tusen tack för alla svar och kunskap!

Ja men det verkar ju lite olika vart man hamnar under beredskapstiden, min morfar var ordinarie placerad på västkusten men blev förflyttad till Skellefteå.

Jag ska leta vidare på spåret om inskrivningsbok :-)

Mvh Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna