ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skapa ett SläktArkiv  (läst 1644 gånger)

2023-01-19, 15:04
läst 1644 gånger

Utloggad Karl-Gustaf Mattsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 04:11
    • Visa profil
Jag har ett stort problem som jag tror att jag delar med många släktforskare, som hållit på några år. Själv började jag 1978 och har sedan dess fyllt ganska många A 4 pärmar med släktforskning. Jag har intervjuat folk i bygderna, införskaffat gamla handlingar, fotografier, brev mm, som kan vara intressant för min släkt. En del har också allmänt intresse. Där finns exempel dagböcker från 1830-talet (som antagligen skattat åt förgängelsen om inte jag har tagit vara på dem), där finns en likpredikan från 1766, tankeböcker från 1500-talet. Ja sådant som mina förfäder bevarat i sina garderober och byrålådor.
Men, nu är det så att varken min dotter eller släktingar har särskilt stort intresse av att ta över handlingarna. Vad händer med dem när jag faller ifrån? Och jag har ingen lust att slänga alltihop, det är ju i alla fall ett livsverk. Jag har hört mig för med stadsarkiv, hembygdsarkiv, föreningsarkiv osv, men ingen vill ta emot materialet. Risken finns nu att alltihop slängs på soptippen, och det tycker jag är ganska synd. Hör finns ju ett stycke historia som jag har förvarat i mitt garage.
Skulle inte Sveriges Släktforskarförbund kunna gå i bräschen för att det  skapas ett särskilt  SläktArkivför släktforskare? Jag tror att det finns en hel del pengar att hämta här  för den som är lite företagsam. Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig att betala en årlig slant för en sådan hjälpen.  Skulle unte detta kunna vara ett lönsam företag för den som har arkivmöjligheter?.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna