ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Har någon gjort samma erfarenhet som jag?  (läst 905 gånger)

2003-05-27, 15:16
läst 905 gånger

Anette Rosberg

För drygt 4 månader sedan skrev jag till Maria församling i Helsingborg och frågade efter dödsdatum för två personer. Jag skickade med ett adresserat och frankerat kuvert.
Hittills har jag inte fått något svar. Har andra samma erfarenhet av denna församling? Vilken väntetid brukar de ha? Vad gör man när man inte själv har möjlighet att besöka pastorsexpeditionen?

2003-05-27, 18:47
Svar #1

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Pröva med att ringa till dem. Personligen tyycker jag att det är 1000 gånger enklare att svar på ngt i telefon än att skriva brev.
Maj-Britt

2003-05-27, 19:14
Svar #2

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Anette, vilken tidsperiod rör det sig om? Det finns andra källor om nu pastorsexpeditionen inte behagar höra av sig.
 
Men först skulle jag nog ringa dem. Med tanke på att Du faktiskt skickade med frankerat svarskuvert går nog första tanken till att det i själva verket inte alls är pastorsexpeditionen som inte vill utan snarare ett utslag av det tynande postverkets oförmåga att leverera brev. Så ring dem och kontrollera om de fått Ditt brev och om de skickat något svar till Dig.
 
Men som sagt, det finns andra källor, lite olika beroende på tidsperiod...  
 
Mvh
Lena A L

2003-05-27, 22:12
Svar #3

Linda Larsson

Hej!
 
Jag har under 2 månaders tid skickat mail till dem men aldrig fått något svar.
Jag får väl också ta och ringa dem.
 
Mvh Linda

2003-05-28, 08:59
Svar #4

Anette Rosberg

Hej, tack för tipsen. Anledningen att jag skrivit är att jag i många andra fall (dock inte ännu i detta fall) försökt på telefon och då fått besked att jag skall skriva när jag frågar efter dylika uppgifter. Jag har inte heller haft problem med andra församlingar, utan fått svar åtminstone inom 2 månaders tid.
Tidsperioden det rör sig om är (förmodligen) 1910-1930. Sven Persson, f. 1854 och Kristina Petersson, f. 1857, har jag bara kunnat följa fram till 1890, då de bodde i Brohusen.

2003-05-28, 10:19
Svar #5

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Hej
 
Verkar som pastorsexpeditionerna har lämnat över sina böcker till LA i resp. områden.
Så är åtminstone fallet i de fg. i Kronobergs Län, som jag försökt få uppgifter från.
Men de har varit väldigt snabba att svara, så det har funkat otroligt bra.
 
Hälsningar Janet

2003-05-28, 13:44
Svar #6

Anette Rosberg

Nu har jag talat med dem på telefon och för närvarande besvarar de förfrågningar som kommit in i mars. Så jag kan tydligen vänta mig svar snart. Några besked per telefon kan dock inte ges.
 
Janet, vissa församlingars böcker finns hos Landsarkivet i Lund, dock INTE de för Helsingborg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna