ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Båtsman Håkan Berghult i Harby  (läst 534 gånger)

2023-01-14, 13:45
läst 534 gånger

Utloggad Lena Sandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 16:15
    • Visa profil
Hej.
Jag har kört fast och hoppas nu på hjälp av någon som också forskar på denne Håkan. Han är enligt Båtsmansregistret född 1753 i Södermöre och blev båtsman på Harby nr 4 1773 enligt mantalslängden, efter en Jon Berglund.
Han påstås ha Zackrisson som patronymikon men någon Håkan med en far som heter Zackris, Sakriss eller Zackarias går inte att finna....
Jag har framför allt koncentrerat mig på båtsmän som heter Zackris (bl.a två i Krankelösa) men ingen av dem får en son som heter Håkan...Att jag i första hand hoppats på Krankelösa beror på att första hustrun Maja är dotter till en båtsman Krank där...men finner sen att hustrun tjänade piga i Bockekulla, ett stenkast från Harby...
Inte heller bouppteckningen från 1812 var till någon hjälp att finna föräldrar eller syskon...
Jag börjar misstänka att fadern heter något helt annat men jag kan naturligtvis inget bevisa....
Någon som kan hjälpa mig vidare?
Tacksam för all hjälp jag kan få!!
Lena Sandell

2023-01-14, 15:24
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:14
    • Visa profil
Ett Båtsmansregister används bäst för att hitta Båtsmannen i Flottans Generalmönsterrullor och andra Rullor i Flottans arkiv.
En antagen Kronobåtsman kan komma var som helst ifrån det dåvarande Riket, fast det brukar kunna vara ifrån trakten. Att i GMR få en mer begränsad område är då en fördel. 

Håkan Zakrisson Berghult antages 1772 23/1 vid Södra Möre första dels Kompani Nummer 78.
Han är då 19 år och född i Södra Möre. /Det betyder någon av Socknarna som ingår i Södra Möres Härad./
Att rikta in sig på fäder med en viss yrkesgrupp är missriktat eftersom antagna Båtsmän togs ifrån vilken grupp i samhället som helst. Båtsmansnamnet ingick i tjänsten så det ger vanligtvis ingen vägledning.

Generalmantalsrullan 1750-1780 finns filmad på Arkiv Digital.

https://app.arkivdigital.se/volume/v701222a?image=604 

2023-01-14, 15:34
Svar #2

Utloggad Lena Sandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 16:15
    • Visa profil
Tack för ditt svar.
Jag har letat via båtsmansregistret men inte varit inne i själva rullorna...
För visst står det att han är född i (K)ranklösa och rekryten ovan, Bult i Södra Möre...???
Lena


2023-01-14, 15:43
Svar #3

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:14
    • Visa profil
Var står det att han skulle vara född i Kranklösa?
Är han född i närheten och har släktingar bör de finnas bland hans barns faddrar.
Bult är båtsmansnamnet och båtsmannen på Roten nummer 77.


2023-01-14, 17:47
Svar #4

Utloggad Lena Sandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 16:15
    • Visa profil
Om man snabbt läser var han är född kan där stå: Sö..ny rad...vannlösa....men kan erkänna att det är långsökt, borde ju stå socknen och inte byn. Är väl slarvigt skrivet Södra Möre. Att Bult var nummer 77 såg jag med och där är Södra Möre så tydligt utskrivet....
Jag har gått igenom barnens faddrar men inte funnit någon som skulle kunna ha en släktkoppling till Håkan...
Får väl acceptera att någonstans har han tappats bort...eller fått fel namn av prästen, är ju inte så ovanligt....
Tack för att du tog dig tid.
Lena

2023-01-14, 19:50
Svar #5

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:14
    • Visa profil
Nästa steg är att läsa födelseböckerna i samtliga Församlingar som ingår i Södra Möre Härad.
Flottans rullor brukar inte vara så noggrann när det gäller åldersuppgifter.
De brukar vara bättre med att uppge rätt Patronymikon, men kan förstås förekomma.

2023-01-14, 20:08
Svar #6

Utloggad Lena Sandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 16:15
    • Visa profil
Det är just det jag gjort de senaste dagarna...men ingenstans hittat honom...letat från 1745-1757...och satsat på att fadern heter Zackris men sonens namn kan ha blivit fel i födelseboken...
Nåja, för eller senare dyker han väl upp...misstänker prästen för att nånstans ha noterat fel...
När jag forskade på släkten i Skåne upptäckte jag (till slut) att prästen blandat ihop Måns Andersson och Anders Månsson...de var kusiner så det var väl lätt hänt...
Lena

2023-01-15, 10:52
Svar #7

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5426
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:11
    • Visa profil
Noteringen i Båtsmansrullan som Lennart la ut skulle kunna tydas som att Håkan Zackrisson var född i Söderåkra. Hittar tyvärr ingen Håkan med far Zackarias i fb 1752-53 där
Det hade varit till hjälp att känna till båtsmannens barn och f-data.

2023-01-15, 11:19
Svar #8

Utloggad Lena Sandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 16:15
    • Visa profil
Hej.
Det jag vet är det som står i mitt första inlägg. Han var båtsman i Harby (under Harby 4 enligt mantalslängden) från 1772, avskedades 1808 och dog 1812 (Ljungby CI:6 s.827, 60 år gammal så född omkring 1752/3)
Familjen finns här 1771 i husförhörslängden: ArkivDigital: Ljungby (H) AI:2 (1771-1782) Bild: 343 Sida: 673
Hustrun Maja är från Krankelösa och hon är min morfars farmors farmor genom sonen Olof...henne har jag kunnat följa  - men honom...
Söderåkra var ett tips för även om där står "Sö" på första raden så tycker jag inte att andra raden kan tolkas som "dramöre" men man vet ju inte....
Tacksam för alla hjälp!
Lena
Lena

2023-01-15, 11:41
Svar #9

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5426
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:11
    • Visa profil
Vb 1779 12/11 C:5 s 23 båtsman Håkan Berghult i Harby o p Maja Nilsdr i Kran (Kranklösa)
Fb 1780 18/8 C;5 s 305 s Olof, båtsman Håkan Berghult o h Maja Nilsdr ant bor på Harby ägor
Fb 1782 13/9 C:5 s 351 d Cajsa, båtsman Håkan Zackrisson Berghult o h Maja Nilsdr i Harby
AI:3 s 435 hf 1783-94 inh i Harby båtsman Håkan Berghult 30 år o h Maja Nilsdr 27 år + alla barnen och AI:4 s 405
Dopvittnena ger ingen hjälp.

2023-01-15, 13:01
Svar #10

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:14
    • Visa profil
Det som ser ut som Söderåkere i Rekryteringsrullan. Är det som ser ut som k:et, slängen från gl(gammal) på raden ovanför.
Det står Södermöre ändå men slängen över ö:et är inte med.

Mantalslängden för året 1772 är skriven i November 1771. Eftersom han antages till Kronobåtsman 23 Jan 1772 bör han kunna finnas med i Avkortningslängden för året 1772, eftersom militärer i tjänst var befriade från mtl, där det står att en Dräng eller Son som blir Båtsman.

Att det inte hittas någon Håkan som passar i födelseböckerna kan bero på:
Födelsenotisen blev inte inskriven i födelseboken.
Han Patronymikon har blivit fel.
Hans föräldrar flyttar in i Häradet i hans barnaår.

2023-01-15, 13:15
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 12:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jo, det stå ju faktiskt Söderåkra i Rekryteringsrullan istället för Södermöre som det oftast gör. Det gör att där han kommer ifrån blir än mer begränsad. Det finns dock ingen födelsenotis i Söderåkra som passar.
Födelsenotisen kan saknas i födelseboken, han kan ha fått fel Patronymikon och hans Föräldrar kan flyttat in i Socknen efter hans födelse.

Mantalslängden för året 1772 är skriven 24 Nov 1771. Eftersom han antages till Kronobåtsman 24 Jan 1772 bör han kunna finnas med i Avkortningslängden för året 1772, eftersom militärer i tjänst var befriade från mtl, där det står att en Dräng eller Son som blir Båtsman.

Födelseorten i den länkade rullan ovan är...

          "Sö
dermore"


Ovanför "m" i "dermore" står "g" med ett förkortningstecken efter. Det förkortningstecknet går ned med en ögla under raden. Den öglan är alltså inte en del av "dermore". Sedan har skrivaren glömt kråkan över ö.

Han är m.a.o. född i Södermöre - åtminstone står det så här...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-01-15, 14:02
Svar #12

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:14
    • Visa profil
Kopiera inte ett inlägg som snabbt blev ändrat och är inaktuellt, Tack.



2023-01-15, 14:11
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 12:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kopiera inte ett inlägg som snabbt blev ändrat och är inaktuellt, Tack.

Ändra inte ett inlägg efter att jag har kommenterat det, så att det ser ut som om jag upprepar det du skrivit när jag i själva verket rättade det du skrev.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-01-15, 15:04
Svar #14

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:14
    • Visa profil
Det ändrades före ditt inlägg.
Såg dit inlägg först efter min ändring.
Tidpunkten kan dock ses som hårfin, och det som skrives medans ändringen görs syns inte förrän det är klart.
Annat än att det meddelas att någon annan har skrivit med röd text, som det också gjordes denna gång.

2023-01-15, 15:46
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 12:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det ändrades före ditt inlägg.
Såg dit inlägg först efter min ändring.
Tidpunkten kan dock ses som hårfin, och det som skrives medans ändringen görs syns inte förrän det är klart.
Annat än att det meddelas att någon annan har skrivit med röd text, som det också gjordes denna gång.

Det stod fortfarande "Söderåkra" i ditt inlägg när jag publicerat mitt inlägg och uppdaterat sidan. När jag strax efteråt såg din ändring (med exakt samma tolkning som i mitt inlägg), så var tiden för "Senast inloggad" under ditt namn cirka 10 minuter efter att jag skrivit mitt.

(Ett meddelande i röd text att någon annan gjort ett nytt inlägg medan jag skrev har jag aldrig sett när jag ändrat i ett inlägg, bara när jag själv skrivit ett nytt inlägg.)

Därmed är denna "diskussion" avslutad för min del.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna