ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hallin som taget namn  (läst 226 gånger)

2023-01-14, 13:44
läst 226 gånger

Utloggad Anna Hallin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-01-30, 23:45
    • Visa profil
Jag har en Nils Persson Hallin, född 9 FEB 1774 Laholm (ev Ysby) och död 10 APR 1839 i Skummeslöv. Jag har följt honom genom alla husförhörslängder och mantalsskrivningar jag kan hitta på riksarkivet. Han heter först Persson och sedan Hallin. Vad kan det finnas för anledning att man tar sig namnet Hallin på den tiden? Enligt en släkting till mig skulle namnet Hallin kommit in i släkten på 1600-talet via det militära på något vis, men jag kan inte hitta några uppgifter som styrker detta. Och jag kan inte hitta Nils i några soldatregister.

2023-01-14, 14:17
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:54
    • Visa profil
Det kan ju finnas en lång rad anledningar till att man byter eller lägger till ett efternamn. Kanske vill man undvika förväxlingar (förekom t ex bland bruksarbetare och sjömän), kanske vill man på något sätt skapa en anknytning till hemorten/gården (i detta fall något på Hall). Kanske kan du hitta någon sådan anknytning i husförhörslängderna?

Första halvan av 1800-talet är ganska tidigt för att bryta med traditionen med farsnamn, åtminstone på landsbygden. Men det är inte unikt och det finns många exempel också från 1700-talet. Före 1901 var det också helt fritt att ta sig ett nytt efternamn, undantaget adliga släktnamn.

Läs mera på https://www.isof.se/lar-dig-mer/kunskapsbanker/lar-dig-mer-om-personnamn-i-sverige/efternamn


2023-01-14, 18:18
Svar #2

Utloggad Anna Hallin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-01-30, 23:45
    • Visa profil
Det verkar som att de inte övergav farsnamnen omedelbart, sonen heter Nilsson Hallin  ;D

Och ja det skulle enligt uppgift vara Halland som var kopplingen, släkten är därifrån.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna