ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ängsö F2 1758-1773 Sida 70/71  (läst 306 gånger)

2023-01-11, 19:31
läst 306 gånger

Utloggad Inger Halvarsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-04-27, 12:34
    • Visa profil
Hej, här går jag bet. Om någon har tid och lust att hjälpa mig med tydning av DB för Jacob Jacobsson, 29 maj 1768. Texten börjar längst ner på sidan 70 i Arkivdigital och med fortsättning på sidan efter.
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v75038.b76.s70

På Riksarkivet finns det här: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0008735_00077

Det enda jag lyckats få fram är hans namn, födelse på Åland, modern Carin och ev. att hans far heter Jacob Jacobsson. Hans giftemål med Kerstin Jansdotter förstår jag nämns.

Jag har full förståelse om all text är för mycket att tyda, men tacksam med tydning från början av texten och det om föräldrarna samt om det ev. står hur och när han kom till Ängsö.

Tack på förhand!
Inger
Inger Halvarsson

2023-01-15, 19:47
Svar #1

Utloggad Lennart Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:21
    • Visa profil
Hej, Försök till läsning:
Kyrkovärden Jacob Jacobsson i Skursund född den 3 sep på Åland och ____(kolla socknar på Åland)_ socken ?? (bynamn tillskrivet??), fadren som varit byggmästare skall hetat Jacob Jacobsson och modren h Carin hvilka föräldrar hedersamt befordrade honom till det h dopet, då han änu låg uti linda blev fadren ? ? döden hedankallad, ? då modren lika med sina 2 söner nödgades fly undan fienden och sedan hon flyttat från den ena orten till den andra stadnade hon om sider vid torpstället uti Theda såsom på Jurö ägor, Där hon fick tillfälle lära honom läsa i bok och torftigt förstå sin christendomskundskap,     uti Ängsö   År 1734 gifte han sig med sin i djup sorg efterlämnade enka hustru Cherstin Jansdotter. Med henne har han haft 4 söner och 4 döttrar af hvilka 2 söner och 3 döttrar lefva, har han lefat med mycket beröm, varit arbetsam,?  den 13 sjuknade han uti en ? bröstfeber ? ? han blef be med den he nattvarden osv...


Ett försök till vad det ungefär står. Mvh  /Lennart

2023-01-15, 20:45
Svar #2

Utloggad Inger Halvarsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-04-27, 12:34
    • Visa profil
Lennart, jag kan inte tacka dig nog! Hade inte för mitt liv kunnat se att det stod socken. Trodde mig hittat Jacob i Saltvik socken men lite tveksam att det står så. Nu får jag ut på Riksarkivet och leta i FB.

Återigen tack!
Inger
Inger Halvarsson

2023-01-15, 20:50
Svar #3

Utloggad Lennart Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:21
    • Visa profil
Hej igen,
Ser nu att det måste vara Kurö ägor i Teda socken som torpet de kommer till ligger. Ser på den äldre häradskartan att Kurö (på nordösta Ängsö) tidigare tillhört Teda socken i Uppland.
/Lennart

2023-01-15, 20:55
Svar #4

Utloggad Inger Halvarsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-04-27, 12:34
    • Visa profil
Fantastiskt! Jag brukar kunna tyda någorlunda men just här är det som förgjort. Tack igen!
Inger
Inger Halvarsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna