ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dagstidningar i Skåne 1800-tal, tips efterfrågas  (läst 1756 gånger)

2009-02-15, 17:18
läst 1756 gånger

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Tacksam för alla tips!
 
Jag undrar om någon kan tipsa mig om skånska dagstidningar för perioden 1840-60.  
 
Jag har hittat en tidning vid namn Skånska Posten, som jag tror kom ut en gång i veckan eller möjligen en gång varannan vecka. Jag vet inte om den bara rapporterade om Kristianstad med omnejd eller om den tog upp saker från hela länet.
 
Fanns det någon tidning med lokal förankring i Helsingborg och Ängelholm, inkluderat landsbygden inåt landet?
 
Christina

2009-02-15, 20:19
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Christina!
 
Jag har själv använt mig av den stora samling av mikrofilmade Dagstidningar som finns i källaren på Universitetsbiblioteket i Lund, och där bör väl även finnas alla de aktuella dagstidningar för den period du letar efter. På UB:s hemsida kan man även läsa att Alla svenska dagstidningar finns tryckta eller mikrofilmade i tidningssamlingen, en trappa ner på Universitetsbiblioteket.
 
http://www.lub.lu.se/soeka/dagstidningar.html
 
En komplett förteckning över svenska dagstidningar, samt vilka tidsperioder de täcker, finns även på KB:s hemsida:
 
http://www.kb.se/soka/samlingarna/tryck/dagstidningar-tidskrifter/mikrofilmade/
 
Hoppas att du lyckas hitta det du letar efter,
 
med vänliga hälsningar,
 
Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-02-15, 21:30
Svar #2

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Markus!
 
Tack för ditt svar. Jag har redan sett förteckningarna men det är svårt att ibland veta vilken typ av tidning det är, om den innehåller det man är ute efter och hur ofta den kommer ut. Man måste ju förbeställa tidningarna en till två dagar innan man kommer och jag ville bara kunna fokusera på lite säkrare träffar. Tack i alla fall. Jag får pröva mig fram.
 
Christina

2009-02-16, 10:27
Svar #3

Utloggad Lars Welinder

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2014-07-21, 19:58
    • Visa profil
I boken Skånsk dagspress (1972) finns ett kapitel som heter Pressen i Nordvästskåne. Enligt den fanns under tidsperioden du nämner:
Helsinborgs-Posten, från 1824 och senare Nya H-P och Nyare H-P.
Landskrona Tidning, från 1836.
Landskrona Allehanda, från 1845.
Öresunds Posten, från 1847.
Engelholms Tidning, från 1857 och senare Nya E och Nyare E.
Engelholms Weckoblad, 1864-64.
Helsingborgs Tidning, 1867.
Helsingborgs Dagblad, 1867.
Tidningar med utgivningsorter som Klippan och Åstorp kom först senare under 1800-talet.

2009-02-16, 12:06
Svar #4

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Lars!
 
Stort tack för ditt boktips och utdrag ur den.
 
Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna