ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryttaren Johannes Carlsson Hed från Lilla Ånhult  (läst 465 gånger)

2023-01-08, 21:29
läst 465 gånger

Utloggad Thomas Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 21:41
    • Visa profil
Hej,
Har för första gången hamnat i trakterna kring Virserum och Alseda i min egen släktforskning och vill gärna ställa några frågor till er som redan jobbat med källorna från området.

Jag söker information om en Johannes Carlsson Hed född 1775-12-23 i Lilla Ånhult som flyttade till Bäckebo(H) socken runt 1803 tillsammans med sin hustru Stina Persdotter från Granstorp. De gifte sig 1803 i Alseda och Johannes återfinns därefter i husförhörsböcker för Bäckebo från 1803 t.o.m sin död 1823.

Johannes (under förutsättning att jag hittat rätt Johannes) föds i Lilla Ånhult 1775. Föräldrar är Carl Eriksson (f1752) och Catharina Bengtsdotter (f1743), Jag hittar Johannes tillsammans med familjen i Lilla Ånhult i två husförhörsböcker men från ca 1796 anges han som avflyttad.

Det jag inte lyckas med är att hitta vad Johannes gör mellan det att han flyttat hemifrån ca 1796 till dess han gifter sig och flyttar till Bäckebo 1803. Anledningen till att jag vill veta mer är att man får olika information i olika källor:
  • När han antecknas som avflyttad görs det med ett tillägg som bl.a. innehåller "Skräddare"
  • När han gifter sig med Stina är han angiven som Dräng,och han har också fått tilläggsnamnet Hed
  • När han kommer till Bäckebo omnämns han i kyrkböckerna konsekvent som avskedade ryttaren Johannes Hed (ibland Heed)
  • I Bäckebo anges han under större delen av sin tid där som Skräddare eller Sockenskräddare

  • Har han verkligen varit Ryttare och var det isf där han fick tilläggsnamnet Hed? Jag hittar honom inte i något soldatregister eller när jag letat efter "Ryttare" i Virserums och Alsedas husförhörsböcker. Har t.o.m försökt hitta honom i Smålands kavalleriregementes rullor, men det är knepigt eftersom jag varken vet rote eller kompani
  • Utbildade han sig till skräddare på något sätt efter att han flyttat från föräldrahemmet och var det på så sätt han blev sockenskräddare i Bäckebo? Var i så fall? Jag har letat efter honom i husförhörsböckerna för Virserum och Alseda på sidor som innehåller "Skräddare" i innehållsförteckningen utan framgång.
  • Ett problem är att Lilla Ånhult (och kanske andra delar av socknen) verkar saknas i husförhörsböckerna under delar av den tid jag är intresserad av. Kan det stämma eller har Lilla Ånhult bytt namn eller hamnat i en annan socken? Jag har också tolkat det som att ut- och inflyttningsböcker saknas för perioden


Någon som har några tips på hur jag ska komma vidare med detta?




2023-01-09, 12:18
Svar #1

Utloggad Tommy Nordlander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 440
  • Senast inloggad: 2023-12-24, 09:42
    • Visa profil

Hej Thomas

I Alseda AI:8 sid.16 finns en anteckning
Stina Persdotter flyttar 1803, till Bäckaberg etc.
Det kan vara värt att följa upp, där borde maken Johannes finnas.
Ett Bäckaberg finns i Bäckeby s:n
https://www.hembygd.se/backaby/plats/211885/text/34075
   
Mvh  Tommy N


2023-01-09, 17:00
Svar #2

Utloggad Thomas Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 21:41
    • Visa profil
Tack Tommy,

Jag tycker att jag har en tydlig bild av Johannes med familj från 1803 och framåt då det nygifta paret tillsammans flyttar till Bäckebo. Det är tiden mellan 1796 och 1802 som förbryllar mig och där källor delvis saknas och de som finns är en aning motsägelsefulla.


2023-01-09, 18:10
Svar #3

Utloggad Tommy Nordlander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 440
  • Senast inloggad: 2023-12-24, 09:42
    • Visa profil
Hej
Hittade dem inflyttade till Bönemåla Bäckebo 1803.
Johannes från Wirserum, dvs L:a Åhrena.
Han är avskedad ryttare, varit skräddare innan dess.
Stina kommer från Åsheda samma år.
Har inte funnit sonen Carl Peters födelsenotering.
   
Mvh  Tommy N

2023-01-09, 18:13
Svar #4

Utloggad Tommy Nordlander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 440
  • Senast inloggad: 2023-12-24, 09:42
    • Visa profil
Tolkar det som att Johannes bott med sin mor i Lilla Åhrena de åren,
men inga spår varken efter dem eller L:a Åhrena i hfh.
   
Mvh  Tommy N

2023-01-10, 22:14
Svar #5

Utloggad Thomas Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 21:41
    • Visa profil
Nja, han har nog inte bott i Lilla Ånhult efter 1796 eftersom han är antecknad som utflyttad (se bifogad bild nedan). Han kan naturligtvis ha flyttat hem igen och det är därför jag undrar om de av er som kan mer om just Virserum kan säga om Lilla Ånhult är en av de byar som saknas i Husförhörsboken 1797-1806 eller om det har skett någon administrativ förändring som gör att jag ska leta efter Lilla Ånhult någon annanstans?

Är det förresten någon som kan tyda ordet före Skräddare i bilden nedan (från Virserum (F, G, H) AI:2 (1791-1796) Bild 141 / Sida 132 (AID: v20239.b141.s132, NAD: SE/VALA/00423))

2023-01-11, 07:12
Svar #6

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
följer

Han har varit lärling eller medhjälpare till skräddaren.

2023-01-23, 15:19
Svar #7

Utloggad Thomas Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 21:41
    • Visa profil
Tack Karin - det låter rimligt!
Speciellt med tanke på att han efter den eventuella (och isf korta) militära karriären åter tog upp skrädderiet. Det jag behöver försöka forska fram är då vilken skräddare han kan ha gått lärling hos, men om det är i socknen kan ju frånvaron av husförhörslängder för perioden bli ett problem.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna