ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petter Gravanders hustru?  (läst 1830 gånger)

2023-01-07, 16:22
läst 1830 gånger

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Är det någon som har en lämplig Henrik, som potentiell far till rådmannen Petter Gravanders hustru Kristina eller Kerstin Henriks-, Hindriks, Hindersdotter? Både hon och Petter synes ha avlidit 1693. Gravander som svor borgareden 1667, för att sedan fort avancera till först kämnar och sedan rådman, hade sannolikt kommit inflyttad kort tid innan. Dessutom är det känt att han var son till kyrkoherden i Grava (S), Andreas Erici död 1661. Frågan är om även Kristina kommit inflyttad till Kristinehamn? Notabelt är att vid vigseln 1671 står endast Petter Gravander antecknad. Inte heller synes det ha funnits någon Henrik i mantal för Kristinehamn vid tiden för Kristinas uppskattade födelse. Hon figurerar i domboken flera gånger, p.g.a. de förseelser hennes häftiga temprament givit upphov till, men synes inte vara refererad som släkt till någon Henrik, Henriksson/dotter eller någon annan. Inte heller hade hon något släktnamn vilket många av de övriga gifta kvinnorna hade.
M v h, C.C.L.

2023-01-08, 10:06
Svar #1

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Var finns uppgiften att Peter Gravander gifte sig 1671? Han var nog gift redan 1669.
Kristinehamns RR domb 1669 HT 13/9 s 77: Hustru Karin, Anders Olofssons, anklagar Petter Gravander för att hans hustru ”haver skällt h Karin för en trollpacka,det Gravander icke nekar,då h Karin obehörligen kom till hans hus och brukade munnar om det gårdeköpet” (torde syfta på att PG enl domb 18/4 uppbjöd en gård från anders Olofsson [Berg]), men G:s hustru kunde inte bevisa att h Karin begått någon trolldom, ”dy erkände Rätten henne, hustru Chirstin Gravander att plikta 6 daler smt”.
 Samtidigt dömdes h Kirstin G att böta 6 dsmt för att hon på torget,när de skulle handla säd,i vittnes närvaro kallat en gift kvinna ”båtsmanshora” (möjligen ”-kohna”).

2023-01-08, 21:19
Svar #2

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Det var jag som läste fel i Kristinehamn CI:1 sidan 35. Istället var det paret Bengt och Kerstin " hoos Petter Gravander" som gifte sig (1)6/11 1671. Skönt att ha detta utrett, eftersom jag också noterat att Gravander var gift redan innan 1671, enligt mtl. Hur som helst har jag ägnat hela helgen åt att skumma över domböckerna i jakten på Kerstin Henriksdotters ursprung. Hon råkade i luven på andra flera gånger; inte minst med sina pigor. Dessutom ska hon ha misshandlat en fru Ingeborg medelst något slags spö samt dunkat hennes huvud i muren, varpå Ingeborg försvarat sig genom att slå Kerstin över länderna medelst en skyffel. Hur som helst har jag inte hittat någon lämplig Henrik som tänkbar far åt Kerstin. Emellertid uppträder stadskassören Henrik Nilsson och Petter Gravander i anslutning till varandra i domboken flera gånger. Gravander uppbjöd köp på fastigheter tillhöriga Henrik Nilsson. Då det saknades pengar i redovisningen till staden efter Henriks död, så var det Petter Gravander som med försäkran påtog sig att lösa detta. Däremot nämns de aldrig som ingifte. Sedan har vi åldersdifferensen att tänka på: Henrik synes ha dött 1691. Petter och Kerstin 1693. Hur många år som skiljde är svårt att veta. Dessutom fanns det åtminstone två Henrik Nilsson till i Kristinehamn den aktuella perioden.
M v h, C.C.L.

2023-01-09, 19:29
Svar #3

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
I Kristinehamns rådhusrätts dombok Ala:6, 19/10, bild 43, s 69 omnämns att befallningsmannen Hendrik Johansson uppbjöd av Jörgen Kapsth (?) pantsatta persedlar för mantals- och boskapspengar.
Jag ser inga mer spår av denne Henrik i Kristinehamn.
På div sajter på nätet (Ancestry bl a) finns Peter Gravander med angivet födelseår 1640, var man nu fått det ifrån.
Men hustruns namn finns ej med där.
jag har tyvärr ingen källhänvisning betr Peters hustru Kerstins patronymikon, men vill minnas att det var angivet med frågetecken, så kanske inte bergsäkert att hon hette Henriksdotter.

2023-01-09, 22:12
Svar #4

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Befallningsmannen Henrik Johansson var sannolikt kronofogden Henrik Johansson Schröder 1622-1698, som var gift med Karin Giliusdotter Tollet 1635-1673. Boende i Benneberg Ölme (S). Ett tag var jag inne på att Kerstin Henriksdotter var dotter till Henrik Eilking dä i Gbg och syster till Gravanders rådmanskollega Håkan Eilking, vars bror Henrik Eilking Sr var den störste och samtidigt den förste av kreditorerna som inkom med fodran på Gravanders dödsbo. Håkan och Henrik hade en syster Christina som var gift med Johan Adriansson Bann d. 1653. Hon skall visserligen ha dött i Göteborg 1671. Därefter var jag inne på att Kerstin var dotter till Henrik Kolthoff i Karlstad, men hans dotter Christina var tydligen gift med en Laurentius Elfvedalius, vars bror Ericus var professor i Lund och gift med Christinas halvsyster Birgitta. Gravander var ombud åt Herman Kolthoff vid Rådhusrätten i Kristinehamn, samtidigt som uppgifterna om Laurentius Jonae Elfvedalius synes knapphändiga. Dessutom har jag kollat runt i Filipstad, Karlstad och Karlskoga utan någon lämplig Henrik i sikte. I Åmål fanns vid tiden borgmästaren Hindrik Nilsson; i Vänersborg en Henrik Hansson; i min hemstad Lidköping hela tre stycken Henrikar: Håkansson, Jakobsson och Johansson. Sedan har vi Mariestad där det fanns en rådman Henrik Wulfsson, som trots att han var sämskmakare, flitigt deltog i handelsmännens verksamhet. Fadern var tydligen sämskmakaren och rådmannen ibid. Wolgang Hack, vars dotter Maria Wulfsdotter Hack var gift med tvenne borgmästare i Karlstad: Gustav Ersson (Carlholm) och sedan Bengt Svensson (Gyllensköld). Åke Möller i Mariestad har uppgifter om Henrik Wulfsson som han kan mejla mig. Gravanders hustru Kerstins fadersnam var Henrik-, Hindrik- och Hindersdotter, om det råder inget tvivel enligt domböckerna.
M v h, C.C.L.

2023-01-10, 10:43
Svar #5

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Ja, det var säkert Henrik Johansson Schröder, som skulle vara född ca 1620 och gift 1654. Kanske var Gravanders maka dotter u ä till Henrik?  Hon bör vara född ca 1640-1645.
Hon kanske inte alls är dotter till någon borgmästare, det finns många bönder med förnamnet Henrik i omgivningen, som kan passa in som hennes far. Nämndeman Henrik Nilsson i Dyer, Varnum t ex, men han blev nämndeman 1669, så är kanske för ung att passa in.
Kanske kan Christer tala om i vilken domboksnotis Christina Henriksdotters patronymikon är omnämnt, jag har tappat bort var jag för många år sedan läste att det var just Henriksdotter. Kanske i Fryxells skrift?

2023-01-10, 18:38
Svar #6

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Ja, nu ser jag att Henrik Nilsson i Bergsjö år 1653 gifter sig i Varnum  med Marit Uddesdotter i Dyrie.
En Peder Andersson gifter sig 1666 3/10 i Kristinehamn med Chierstin Ericsdtr.

2023-01-10, 18:42
Svar #7

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Jag föreslår att vi börjar med de två fall ur domboken som ligger öppna i min AD online. Det första gäller en piga Annika Göransdotter, som rymt och däri nämns Gravanders hustru som "Kerstin Hindersdotter". Kristinehamns rådhusrätt och magistrat AIa:18 (1690-1691) Bild 123 vänstra sidan. Det andra rör slagsmålet mellan hustru Ingeborg och Kerstin, där hon i domboken endast figurerar som Gravanders hustru, medan hennes namn "Kerstin Hindersdotter" framgår i kämnärsrättens protokoll. Kristinehamns rådhusrätt och magistrat AI:16 (1686-1687). DB Bild 113 sidan 207 ff begynner längst ner. KP: Bild 154 under Resolutio. Hur som helst har jag även sett Hindriksdotter, men hittar inte anteckningen.
M v h, C.C.L.

2023-01-11, 19:24
Svar #8

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Tack, Christer, för upplysningarna! Man kunde ju tro att en person som Peter Gravander, som vid sin död var konkursfärdig, passat på att inteckna makans ev fastighetsinnehav. Kanske gjorde han det också, men om hon kom från annat härad, så finns ju en sådan uppgift inte i Kristinehamns RR domböcker.
Mvh
Nils Hård

2023-01-11, 20:41
Svar #9

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Tack själv, Nils!
Nej, Kerstin var säkert inte från Kristinehamn. Då hade Gravander varit inbegripen med att köpa arvslotter ur sin hustrus fäderne och möderne, samt processa mot hennes släkt, men det var han som bekant inte. Inte heller någon notering om vigseln. Däremot uppbjöd han till köp en halv gårdsdel tillhörig salig Olof Stakes arvingar, som förpantats till borgmästaren i Mariestad, Nils Larsson (Aurell), som sålde panten vidare till Gravander. Parets äldsta dotter hette Birgitta, som kan ha uppkallats efter sin mormor. Min ana Helena hette ju efter sin farmor, Elin Jonsdotter. Sönerna hette ju Anders och Henrik i turordning efter farfar respektive morfar. Återstår då endast Elisabeth. Eller så hette mormor även hon Elin eller Helena. Ergo: vi söker alltså en Henrik gift med en Birgitta eller Elisabeth. Eftersom Kerstin Gravanders hade ett minst sagt brackigt beteende, så kom hon antagligen ur borgarklassen. Möjligen var hennes far präst som Petters. Henrik Wulffsson i Mariestad hade en icke namngiven dotter på dryga trettio år, vid sin död 1683. Hans änka hette Elin.
M v h, C.C.L.

2023-01-12, 14:32
Svar #10

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 19:39
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
I rådhusrätten avhandlades 1684 en oenighet angående sjöfrakter. Anders Warenberg tycks där påstå att rådmännen [Håkan] Eilking och [Petter] Gravander var besvågrade med borgmästaren Magnus Ekebom - Krhmn RR 1684 b74 (Arkiv Digital)


Man kan nog inte förutsätta att Eilkings och Gravanders respektive svågerskap ska gå via samma släkt. Eilkings koppling till borgmästaren kan vara att båda har anknytning till släkten Roman. Gravander däremot skulle kunna vara besläktad via Ekeboms hustru Camitz.
Ekeboms svärfaders Georg Camitz första hustru var en Urania och Gravander i Kristinehamn sägs ju vara komna från Uranius i Grava. Petter Gravander var troligtvis kusin med Elisabeth Camitz mor.
Eftersom vi inte med säkerhet vet vilket svågerskap som åsyftas kan man inte heller utesluta att det går via Gravanders hustru Kristina Henriksdotter. Jag har också precis som Christer funderat på om hon kunde vara dotter till Henrik Kolthoff eller Henrik Eilking men det ser inte ut att vara fallet. (Om det inte var så att t ex Kolthoff hade mer än en dotter Kristina fast i olika kullar…?)


Kanske finns det någon som ser en annan orsak till svågerskapet?

2023-01-12, 22:45
Svar #11

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Vad säger Ni, Erik och Nils, om att Gravander och Håkan Eilking var "besvågrade" via Kerstin? I så fall var hon syster till Håkan i Kristinehamn och Henrik Sr i Göteborg, samt dotter till Henrik Eilking dä. Eller via familjen Eilkings ingiften, möjligen. Henriks dä dotter Christina var gift med Johan Adriansson Bann död 1653. Gifte hon om sig och i så fall med vem? Hur ser släkten Camitz' ingiften och utgiften ut vid denna tid? Dessa släkter figurerade i alla städerna runt Vänern med kontakter i Göteborg. Mattias Insulander var ju verksam som tullinspektör i både Kristinehamn och Göteborg. Nylöse är den gemensamma nämnaren för alla dessa borgarsläkter i västra Sverige, synes det som. GLÖM DET JAG SKRIVIT OM NI REDAN HUNNIT LÄSA DET. SVÅGERSKAPET DEM EMELLAN AVSÅG JU MAGNUS EKEBOM.
M v h, C.C.L.

2023-01-12, 23:22
Svar #12

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
VAD HADE HÄRADSHÖVDINGEN I ÖLME CHRISTOPHER MOBACK FÖR FADERSNAMN? HAN VAR NÄMLIGEN GIFT MED EKEBOMS DOTTER CHRISTINA, I HENNES ANDRA ÄKTENSKAP.
M v h, C.C.L.

2023-01-13, 09:52
Svar #13

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Om man ska lita på Geni var fadersnamnet Johan:


Christina Gustava Gustafsdotter Ekebom[/t][/size][/size][/font][/color]
Födelsedatum:22 juli 1663[/t][/font]
Födelseplats:Kristinehamn, Värmland, Sverige[/t][/font]
Död:1716 (52-53)
Ölme, Värmland, Sverige[/t]
[/font]
Närstående:[/size][/size][/font][/color]
Dotter till Gustaf Månsson Ekebom och Anna Roman
Maka till
Olof Håål och Christoffer Johansson Moback
Mor till
Anna Christina Christophersdotter Moback; Georg Christoffersson Moback; Johan Olof Moback; Casten Moback och Christopher Christophersson Moback
Syster till
Anna Ekebom; Magnus Gustafsson Ekebom; Arvid Ekebom; Klara Ekebom; Erik Gustafsson Ekebom och 3 ytterligare[/t]Ja, hur "svågerskapet" mellan Ekling och Gravander gentemot borgmästare Ekebom såg ut kan man ju fråga sig.
Det var väl så att förr i tiden hade begreppet svåger en vidare betydelse jämfört med nu.
[/font]

2023-01-13, 11:53
Svar #14

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Enligt SAOB finns ett exempel från 1525: "Swågerskap räknas emellan mannen och hustruns slächt, och emellan hustrun och mannens slächt; men ej mellan begges theras slächt inbördes".
M v h, C.C.L.

2023-01-13, 16:31
Svar #15

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Gravanders äldsta barn var väl Brigitta, men hon finns varken i födelseboken el vigselboken för Kristinehamn.
Väse Cl:2, bild 198, sid 191:
Den 30/3 1702 begravdes fram uti koret under fönstren (?) inspektoren hr Nils Carlbohms hustru Brigitta Gravander, som föddes 1668 av förnäma och kristeliga föräldrar, kom i äktenskap 1686, blev sjuk den 15/1, död den 20/1.
Vigselåret bör stämma då Carlbohms 1:a frun, Anna Fogelia, dött 1685.
 A Edestam, Karlstads stifts herdaminne, del 3, sid 82: Här uppges att Brigitta Gravander var dotter till rådmannen och gästgivaren (!) i Kristinehamn, Petter G "och (trol) Christina Henriksdotter."
Eftersom varken födelse- eller vigseluppgift för Brigitta finns i Kristinehamns kyrkböcker, misstänkte kanske Edestam att hon var född och vigd på annat håll och att Petter G varit gift en föregående gång.
Eller också hade han vid studiet av stadens domböcker funnit att Christina Henriksdotters livsföring inte alltid var av det "kristeliga" slaget.......

2023-01-13, 18:25
Svar #16

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Så kan det säkert föreligga. Hur som helst är jag oerhört förtjust i Kerstin Henriksdotter. Henne skulle man ha haft med sig på krogen, då det begav sig. Jag har hittat en Henrik Eriksson i Bergsjö, Varnum (?). Dessutom förekommer en Henrik Olofsson i Boda, (var ligger detta Boda?), som besvärade sig i Kristinehams rådhusrätt och magistrat ang. fastebrev på fastigheten efter salig Olof Olofsson Swart. Funkar det inte med honom heller, går jag bara vidare och synar en annan Henrik. Just nu efterlyser jag en Olof Henrici i Karlstad, vars far bör ha hetat Henrik. Till yttermera visso blir jag inte klok på det ovan påstådda svågerskapet mellan Elking och Gravander, i förhållande till Magnus Ekebohm. Att svågerskapet inte avser Eilking och Gravander, dem emellan, torde kunna konstateras.
M v h, C.C.L.

2023-01-14, 16:47
Svar #17

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Kristinehamn (S) CI:1 (1645-1689) Bild 60 / sid 82 (AID: v7270.b60.s82, NAD: SE/VA/13289):


Hendrik Eriksson i Bergsjö ihjälslagen av sin granne Biör Eriksson, 1670 30/11.

2023-01-14, 20:53
Svar #18

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Tack Nils,
då blir det att leta i Ölme härads dombok och se om någon änka eller barn uppträder i anslutning till rättegången.
M v h, C.C.L.

2023-01-15, 15:19
Svar #19

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Gravanders far Andreas Erici var kyrkoherde i Grava (S) död ibid. 1661. Änkan Elin Jonsdotter dog 1688 i Bryngfjorden, Grava. År 1697 dog en Henrik Kenicius i Bryngfjorden. Antagligen kyrkoherden eller kaplanen i Grava. Tidigare bodde ibid. en herr Biörn. Vem var denne Henrik Kenicius vad avser ålder och tidigare tjänster?
M v h, C.C.L.

2023-01-15, 19:04
Svar #20

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Väse häradsrätt (S) AIa:2 (1685-1693) Bild 74 (AID: v66332.b74, NAD: SE/VA/11106):


1687 april: Under rubriken "skuldfordran" uppges att borgmästarinnan Anna Rhoman (g m bm i Kr-hamn Gustaf Ekebom) anhöll om uppbud 1:a gången på insp Nils Carlboms fasta egendom för skuldfordring efter hans obligationer 1682 5/12 och 1686 13/7.
Kyrkoherden Erik Frykman och rådmannen i Kristinehamn, Peter Gravander, hade gått i "caution", dvs borgen, för NC enl revers 1687 10/3 till Kammarkollegium.
Det handlade om stora summor, vilket kan ha medverkat till Gravanders dåliga ekonomiska situation.

2023-01-15, 23:56
Svar #21

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Det kan säkert stämma, för några pengar fanns det ju inte i sterbhuset enligt uppgifterna i domboken. Mågarna var väl Nils Carlbom, Sven Cederbom och Bero Magni Uddenius. Elisabeths och Bero dotter Sara Maria, var tydligen gift med den av mig ovan efterlyste Henrik Kenicius, som var kaplan i Grava. Bero måste ha varit företrädaren Herr Biörn, som bodde i Bryngfjorden innan mågen tog över genom att konservera dottern. Deras son hette Jordan, som kom att efterträda fadern. Nils Carlboms far måste ha varit Lars Nilsson Carlbom, som var vaktmästare i Karlstad och senare utnämnd till vice fiskal över Värmland med dess bergslager. Det ska även ha funnits en länsman Nils Carlbom verksam i Karlstads härad andra hälften 1600-talet. Antagligen den blivande tionde-inspektoren och Gravanders måg.
M v h, C.C.L.

2023-01-16, 14:33
Svar #22

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 19:39
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Hej Christer


Uddenius var nog inte måg till Petter Gravander utan snarare gift med den senares syster?
Tiondeinspektören Carlbom var född i Karlstad enligt begravningsnotisen i Väse men han var INTE son till vaktmästaren i Karlstad Lars Nilsson Carlbom. Inspektor Carlbom hade patronymikonet Eriksson vilket bl a framgår av en bröllopsdikt vid Carlboms och Gravanders vigsel 1686

2023-01-16, 15:43
Svar #23

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Tack ska du ha, Erik!
Tydligen blev det snett vad avser generationerna, vilket kan ha berott på att jag samtidigt granskade Sara Maria Uddenias förhållande till Henrik Kenicius i Grava (S). Om det både fanns en Lars Nilsson Carlbom och en Nils Eriksson Carlbom i Värmland, redan under 1600-talet, så borde det tidigt ha funnits en släkt Carlbom. Cederbom däremot, antogs av Sven själv. Hans bror var corporalen Håkan Holm i Skaraborgs län. Sven var västgöte och inte värmlänning. Dessutom så var det Gustav Ekebom som var gift med Anna Arvidsdotter Roman, och inte sonen Magnus. Han var istället, som du påstod, gift med Georg Camitz dotter Elisabeth. Dessutom verkar Eilking och Gravander inte ha varit svågrar. Är det bekant vad slags näring Gravander idkade vid upptagandet som borgare 1667, eller började han som gästgivare? Det senare krävde, såvitt jag förstått, något slags meritering.
M v h, C.C.L.

2023-01-16, 19:04
Svar #24

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Tack, Erik, för uppgiften om bröllopsvers för paret Carlbohm-Gravander!
Christer: Korpral Håkan Holm var ny för mig. Har du närmare uppgifter om honom?


Mvh
Nils Hård

2023-01-16, 19:53
Svar #25

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Inget mer än att Håkan och Sveno var instämda till Skånings häradsting av Sven Kafles till Ranåker änka Metta Hierta någon gång perioden 1710-14, som finns i Advokatfiskalens serie. Hon anklagade bröderna, deras far och ingiften för att ha illa hanterat hennes egendom. Om detta avsåg Ranåker i Skånings-Åsaka eller hennes fäderne kommer jag inte ihåg, men det borde ha varit Ranåker eftersom namnen Håkan och Sven var oerhört vanliga i just Skåning-Åsaka. Notabelt är att " capellanen i Amnehärad" inte närvarade vid tinget, varför ärendet fick skjutas upp till senare tillfälle. Håkan torde ha varit ryttarekorpral.
M v h, C.C.L.

2023-01-17, 13:20
Svar #26

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Ok, då blir det till att gå igenom domboken för denna period.
Enligt Edestams herdaminne skulle ju Gravander ha varit gästgivare och rådman. Gästgiverier förknippar man väl med landsbygden och jag har inte sett något i Kristinehamns domböcker om nåt gästgiveri eller några gästgivare.
Man vet ju inte när Peter var född, efter 1630 är väl ganska säkert. Kan man tänka sig att han var gästgivare någonstans innan han fick herrar Camitz och Biörn att bli "cautionister" år 1667 för hans plats som borgare?
Var kanske hustrun dotter till en gästgivare, som lät svärsonen Peter en tid förestå gästgiveriet, kanske utan större framgång?
Lite lösa spekulationer, det må medges....

2023-01-17, 14:50
Svar #27

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 19:39
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Angående gästgivare så utsågs varje år flera stycken i staden. 
Exempelvis utsågs följande fyra att vara Kristinehamns gästgivare 1676:
Anders Larsson
Hans Siggesson
Petter Gravander
Anders Warenberg
(RR 1676 s43)

2023-01-17, 18:02
Svar #28

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Intressant! Det där hade jag tydligen hoppat över.

2023-01-17, 20:33
Svar #29

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Tack Erik, för intressanta upplysningar angående gästgivarna i Kristinehamn, och tack Nils, för intressanta hypoteser; även jag har tänkt i de banorna angående prästsonen Petters konvertering till borgare, gästgivare och redare. Kerstin Henriksdotter hade säkert en del krogvana redan innan, så gästgivaredotter kan mycket väl stämma. Om ni har vägarna förbi Ekshärad rekommenderar jag varmt ett besök på värdshuset Pilgrimen. Det fanns en mönsterskrivare Håkan Holm på Södra Vadsbo kompani vid Västgöta kav:reg.te 1694-1708, men ingen korpral. Om ni vill läsa om Elisabeth (inte Metta) Hiertas stämning på bröderna Holm och Cederbom, så börjar det på Skånings häradsrätt AIa:6 (1715-1718) Bild 89 höger sida. Jag har aldrig tidigare läst originalet i domboken utan endast Göta Hovrätts renovation. Bäst blir att läsa parallellt. Göta Hovrätt Advokatfiskalen Skaraborgs län EVIIAABA: 458 (1715) Bild 1620 # 49. Karstorp (Stora och Lilla frälsehemman under Stora Hov säteri i Tråvad socken) ligger i grannsocknen Edsvära (R).Fadern var nämndemannen Måns Olsson i Karstorp, som dog ibid. 84 år gammal 24/1 1714.
M v h, C.C.L.

2023-01-18, 11:18
Svar #30

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Georg Camitz och Christopher Biörn var Petter Gravanders cautionister när han avlade borgareden 1667. Detta vet vi säkert enligt domboken. Camitz släktförhållanden är kända, men hur är det med Biörns: vilka var hans föräldrar, vem var han gift med och varifrån hade han kommit till Kristinehamn? Sedan har vi det faktum att salig Olof Stakes gård, som Petter uppbjöd i början av karriären 1670, hade han köpt av borgmästaren i Mariestad, Nils Larsson Aurell, vilket kan antyda kontakter söderut. Mågen Cederbom var ju verksam i Södra Råda. Amnehärads ekonomiska epicentrum vid den tiden, borde ha varit hamnen i Otterbäcken, med b la byggande av vänerskutor. Då jag även härstämmar från släkten Bohm i Örebro, så vet jag att borgarna där hade släkt bosatta i Amnehärad. Då Henrik Nilsson blev borgare 1672 var Petter Gravander och Lars Hemmingsson hans cautionister. Vem var denne Henrik Nilsson som Petter Gravander har flera gemensamma affärer med? En Henrik Nilsson processade stenhårt mot sin morbror Hans Siggesson som var förmyndare för hans yngre bröder. Fadern ska ha varit Nils Larsson kopparslagare. Dessutom var en Anders Torstensson i Karlstad, enligt en uppgift farbror till honom; vid ett annat tillfälle morbror. Om det nu är en och samma Henrik Nilsson, har jag ingen aning om.
M v h, C.C.L.

2023-01-30, 20:35
Svar #31

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Tänkte sticka ut hakan och försöka mig på ett s k långskott. Frågan är då om det blir stolpe in eller stolpe ut, när bollen når målområdet...
Enligt vigselboken för Kristinehamn vigdes 1666 31/10 "Peder Andersson" och "Chierstin Ericksdotter". Början av hennes patronymikon är något kluddigt, kanske tvekade prästen om det verkligen var Ericksdotter?
Ett drygt halvår senare, 1667 29/6 avlägger "Petter Andersson Gravander" sin borgared.
PG ohh finns ffg i mtl 1668 i Kristinehamn.
Kunde man tänka sig att ovanstående vigselnotis avser P A Gravander ohh Kerstin Henriksdotter?
Felskrivning av namn är inget ovanligt i våra kyrkböcker. Inte minst kvinnornas, har jag märkt.  Kvinnor omnämndes ju ofta bara med förnamn och många gånger bara som t ex Erik skomakares hustru el änka.
Om Gravanders maka var dotter till en Henrik Eriksson el hade en styvfar Erik, kan det förklara prästens eventuella fadäs.
Jag kan inte se någon (annan) PA ohh i mtl, som passar in på det år 1666 vigda paret.


2023-01-31, 09:35
Svar #32

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Jag har tänkt samma tanke, angående Henriksdotter istället för Eriksdotter. Hur som helst fanns det en annan Petter, Peter, Per Andersson i Kristinehamn vid samma tid. Vi får vara hypotetiskt deduktiva och söka falsifiera påståendet. Däremot ställde man säkert inte upp som cautionist till vem helst innan aktiebolagens tillkomst, efter 1848. Henrik Nilsson är intressant av flera anledningar: Petter Gravander var hans ena cautionist 1672. Den andre var Lars Hemmingsson. De hade flera affärer tillsammans. Gravander var den som lovade magistraten att klara ut de saknade kommunala medlen efter Henriks död 1691. Han hade tillträtt som stadens kassör bara ett eller ett par år tidigare. Dessutom hade åtminstone den Henrik Nilsson, som var son till Nils Larsson kopparslagare, en morbror Hans Siggesson, vars ena son döptes till Henrik. Kan Kerstin Henriksdotter ha varit släkt med Henrik Nilssons mor? Sedan vore det intressant att redan ut Christopher Biörns föräldrar.
M v h, C.C.L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna