ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Saknade bouppteckningar Luggude häradsrätt  (läst 743 gånger)

2013-12-12, 17:47
läst 743 gånger

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3546
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:06
    • Visa profil
Hej,
Jag gjorde en beställning av bouppteckningar för tre personer som dog mellan 1900 och 1930 i Raus socken. Idag så fick jag följande svar:
 
Register för 1900 -1930 finns ej i Luggude häradsrätt, därför har jag
ej funnit dessa bouppteckningar.
 
Önskas en ny sökning var vänlig fyll i bifogad blankett och
 sänt tillbaka till Landsarkivet i Lund.
 
Är det någon som vet var dessa bouppteckningar finns och om det är värt att göra en ny beställning? En timmes undersökning skulle kosta 600 kr.
 
Mvh, Kristina

2013-12-12, 21:47
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Är du säker på att det överhuvudtaget gjordes någon bouppteckning?

2013-12-12, 22:45
Svar #2

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3546
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:06
    • Visa profil
Nej, men det var inte min fråga.  
/Kristina

2013-12-13, 03:37
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Tyvärr är Luggude häradsrätts bouppteckningar ganska försummade, vilket är synd för oss som har förfäder där. Bouppteckningarna börjar ovanligt sent, det finns inget sammanhängande personregister till alla bouppteckningar under 1700- och 1800-talet osv. I vissa fall kan man ta hjälp av de s. k. bouppteckningsprotokollen, men inte heller några sådana finns bevarade i Luggude häradsrätts arkiv. I dessa kan man annars ganska lätt hitta datum / nummer för bouppteckningar, jag har själv haft nytta av sådana, i de fall där det inte funnits något egentligt register till bouppteckningarna.
 
I Arkivförteckningen för Luggude häradsrätts arkiv kan man se att bouppteckningsprotokoll upptas i serien AIIe (Bouppteckningsprotokoll m. fl. protokoll), men där finns inga bevarade bouppteckningsprotokoll. Det finns även två andra intressanta serier i denna förteckning, nämligen CIIf (Bouppteckningsregister 1935-1949 samt 1950-1970) samt CIIg (Förteckningar över anmälda bouppteckningar 1912-1922). I denna sistnämnda volym kan det ju finnas en ingång till de bouppteckningar du letar efter, dvs. om någon av dem upprättades 1912-1922?  
 
Annars ser det tyvärr lite mörkt ut, ditt bästa (och billigaste) alternativ är nog att besöka landsarkivet för att själv bläddra i de volymer där bouppteckningarna bör ingå. Som Kristina Gunnarsdotter säger är det ju dock inte ens säkert att det gjordes någon bouppteckning, och det lär i vilket fall som helst bli en del bläddrande..
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-12-13, 07:32
Svar #4

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3546
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:06
    • Visa profil
Hej Markus,
Tack för din information! Nu förstår jag hur det ser ut.
Mvh, Kristina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna