ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Boupteckning Åke Davidsson Gärds häradsrätt (L, M) FIIa:24 (1779) Bild 79 / Sida 17  (läst 296 gånger)

2023-01-05, 14:43
läst 296 gånger

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Gärds häradsrätt (L, M) FIIa:24 (1779) Bild 79 / Sida 17 (AID: v157746.b79.s17, NAD: SE/LLA/10018)

Jag behöver hjälp att tyda denna ordentligt då den innehåller värdefulla upplysningar om släktskap.

Komplettering: Det finns en bouppteckning till. Gärds häradsrätt (L, M) FIIa:25 (1780) Bild 39 / Sida 10 (AID: v157747.b39.s10, NAD: SE/LLA/10018)

Vad jag kan se är det ungefär? samma text men lite lättare att läsa

2023-01-05, 22:55
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
En sammanfattning av det viktiga. Kanske Bengta Olasdotter är gift med Jon Davidsson, annars har jag svårt att se varför hon skall ärva något, hon tycks ju inte ha varit köttsligt släkt med Åke även om hennes bror varit gift med Åkes syster. 
 
Åke Davidsson i Linderöds hus är död, hans hustru var död redan förut. Inga bröstarvingar efter mannen, men som sidoarvingar inställde sig hans bröder Sven, Jonas och David, dessutom finns det ytterligare en broder vid namn Per, som bor i Brönnestads socken. Och så inställde sig Ola Andersson i Linderöd för sitt barn, som haft nu avlidna Pernilla, syster till de andra, till hustru. Hon efterlämnar två söner, Nils och Jon, samt dottern Svenborg. Ett testamente skrevs 1777 av Åke Davidsson och hans hustru Hanna Nilsdotter, där de lämnar allt till David Davidssons son, Jon Davidsson i Årröd, och Ola Anderssons i Linderöds dotter Bengta Olasdotter, såsom sidoarvtagare. De andra bröderna får inget alls.

2023-01-05, 23:55
Svar #2

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil

2023-01-09, 12:48
Svar #3

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
En kommentar till din inledande text Kalle:
En sammanfattning av det viktiga. Kanske Bengta Olasdotter är gift med Jon Davidsson, annars har jag svårt att se varför hon skall ärva något, hon tycks ju inte ha varit köttsligt släkt med Åke även om hennes bror varit gift med Åkes syster.

Det är Bengtas pappa Ola Andersson som varit gift med Åkes syster Pernilla. Men Pernilla är inte mamma till Bengta Olasdotter, hon är dotter till Ola Anderssons andra hustru som heter Bengta.

Frågan varför Bengta Olasdotter ärver kvarstår dock.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna