ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mor och far okänd  (läst 441 gånger)

2023-01-05, 07:53
läst 441 gånger

Utloggad Maud Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-01-06, 08:46
    • Visa profil
Hej, jag har återupptagit en ringrostig forskning på min farfar Per Evert född 1906 i Gbg, ArkivDigital: Göteborgs Oscar Fredrik (O) C:9 (1905-1906) Bild: 252 Sida: 250.
Fader och moder är okända men med anteckningen, "Å församlingen skriven 7, 29/4-79". Sida 5 är antecknat för sida i församlingsboken eller obefintlig.

Jag har jättesvårt att hitta i Göteborgs församlingsböcker, och kan inte finna "Å församlingen skriven " i Oscar fredriks böcker men däremot obefintliga. den boken hjälper mig dock inte. Jag har hittat en kvinna i Karl Johans församling i längd 7, vet inte varför jag fastnat för henne, men kan det vara möjligt att hon återfinns i Karl Johan istället för Oscar Fredrik.
ArkivDigital: Göteborgs Karl Johan (O) AIIa:7 (1900-1910) Bild: 46 Sida: 1241.

Jag har kunnat följa Per Evert från Göteborg till Varberg och Ullared som Fosterson/adoptivson men hittar ingen koppling med placeringen till biologiska föräldrar.

Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh Maud Olsson


2023-01-05, 16:30
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Göteborg är lite avigt ...

Oscar Fredriks böcker är inte ordnade på det "vanliga sättet". Folk är införda mer eller mindre i inflyttningsordning i serien AIIa, och hushållet (dvs mannen, oftast) noteras under adress i fastighetslängderna i serien AIIc. Logiskt borde "Å församlingen skrivna", om det var de som inte hade fast adress, finnas noterade någonstans i fastighetslängden. I fastighetslängden noteras flyttningar, och jag har sett att folk flyttat till "Obefintliga", men inte till "Å församlingen skrivna" (och inte heller till "löslistan", eller "Församlingens slut" ...). Inte heller har folk födelsedatum antecknade i fastighetslängderna, utan bara en referens till den vanliga fs-boken, så det går inte att skanna igenom dom. Det skulle ändå inte hjälpa, eftersom det bara är hushållsföreståndaren som antecknas i fastighetslängden.

Det finns en bok över barn till okända föräldrar, filmad av Riksarkivet. Det är nog den "5":an i kolumnen för sida i fs-boken refererar till. Per Evert står på rad 22 på sidan 5 i GIIb:4[1]. Den innehåller inte något du inte redan visste -- han flyttar till Varberg den 18/5 1906. 

I arkivet finns också bilagor till födelse- och dopboken -- signum HIII:29 täcker åren 1899 - 1916, inte filmad -- men det är nog ett långskott ... 

Ett annat långskott: i Masthuggs arkiv verkar det finnas information om barn till okända föräldrar, även före delningen av Masthuggs församling i Oscar Fredrik och Masthugg 1908. Texten i NAD är inte alldeles lätt att tyda ("/.../ barn av okända föräldrar 1900-1913 (8 kuvert för barn även födda i Masthuggs församling)", Göteborgs Masthugg HIb:1). Fråga Landsarkivet om det -- om du inte åker dit själv. 

Men om nu anteckningen om "Å församlingen skrifne" faktiskt refererar till modern, så tyder den iallafall på att hon vid något tillfälle varit skriven i Göteborg. En sökning i ADs Befolkningen i Sverige, efter kvinnor i Göteborg med det förmodade födelsedatumet 1879-04-29, ger 59 träffar som representerar 15 personer. 2 av dessa är felindexeringar, och flera av de andra kan säkert avfärdas (jag har kollat några av dom) ... Notera dock att det finns flera felkällor, så det är mycket möjligt att Per Everts mor inte finns i listan ...

Har du funderat på DNA-test? Om din far är i livet, kan du testa honom? Om inte, testa dig själv, och din mor eller någon av hennes släktingar, för att utesluta träffar på hennes sida. Och om du har en stark kandidat till Per Everts mor, så kan du sedan försöka testa hennes ättlingar, eller syskons ättlingar.

--

[1] Göteborgs Oscar Fredriks församlings kyrkoarkiv, Övriga längder (avslutade), SE/GLA/13189/G II b/4 (1894-1921), bildid: 00054357_00008, sida 5, #22 

-- 

Sökningen, funkar om man redan är inloggad:  https://app.arkivdigital.se/register-collections/register-posts?birth_date=1879-04-29&gender=f&location_parish=G%C3%B6teborgs*%20&register_collection=28

Träffarna:

Anna Lovisa Christiansson, f i Kristine -- föder en son bara två veckor före Per Evert föds (OF AIIa:14 s 1933) 
Anna Gustava Elisabet Löwenhielm, f i Skagershult -- skriven i Fuxerna 1902 - >1907 (AIIa:3 s 76) 
Nelly Tranqvist, f i Agunnaryd -- föder en son 1906-11-20 (Gamlest AIIa:4 s 1584) 
Emma Charlotta Fredriksdotter, f i Brämhult 
Alma Fredrika Andersdotter Malmberg, f i Kristianstad 
Hildegard Eugenia Skoglund, f i Domkyrkoförsamlingen -- utvandrar t N. Amerika 1890 m mor och syskon (Gamlest AI:3 s 817) 
Tekla Lovisa, f i Domkyrkoförsamlingen -- f Run(d)berg, befinner sig i Malmö från 1901 till åtm 1916 
Augusta Emilia, f i Domkyrkoförsamlingen 
Signe Andrea Wetter, f i Jönköping -- felindexerat fdat (och föder dessutom en dotter 1906-05-31) (Dkfs AIIa:42) 
Maria Basim, f i Montereggio -- får en dotter 1906-11-08 (Katol AII:3 s 58) 
Emma Karolina Karlsdotter/son, f i Romeled -- den du fastnat för. Skriven t obef 05, utskriven fr KJ 07 (KJ AIIa:7 s 1241) 
Fransiska Luciana Wilhelmina Hofvensköld, f i Sunnersberg -- felindexerad, har fått Augusta Sahlqvists födelsedatum 
Augusta Sahlqvist, f i Sunnersberg  -- i obefintlighetslistan mellan 1902 och 1909 (Dkfs AIII:2 s 127) 
Anna Augusta Olsson, f i Uddevalla 
Alma Justina Augustsdotter, f i Valla 
mvh /staffan -- BFiles

2023-01-05, 19:03
Svar #2

Utloggad Maud Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-01-06, 08:46
    • Visa profil
Tusen tusen tack, för ditt arbete du lagt ned.
Ja det är verkligen svårt att hitta i Oskar Fredriks församlingsböcker. Jag fastnade för Emma Karolina Karlsdotter eftersom hon finns i församlingsbok 7 i Karl Johans församling, och det står som siffra vid "Å församlingen skriven", men där är den enda kopplingen som blev början i fördjupningen av henne.
Men precis som du skriver så finns det definitivt fler som befann sig i Göteborg 1906 behöver undersöka, om det nu är någon mening.

Jag har förstått genom att läsa i forumet att det är vanskligt att lita på datumet på modern, men att det samtidigt var många som talade sanning inför präst och barnmorska. Vill därför försöka fördjupa mig ytterligare i några av de andra kvinnorna och se om det finns någon tänkbar koppling till fosterföräldrarna, eller om det bara är nya föräldrar utan tidigare koppling.
Jag är dåligt insatt i hur fosterhemsplaceringar gick till vid sekelskiftet men just den familjen som adopterade min farfar har tagit ytterligare två barn, varav ett dog innan min farfar placerades där.

Jag får fortsätta titta vidare, men det lutar väl åt att det endast är DNA-test som kan bidra till en lösning. Sen vet jag inte riktigt hur DNA- matchningen går till, men efter att ha följt Genjägarna på SVT så förstår jag att det mesta verkar gå att lösa. Fantastiskt och fascinerande!
Tack!

Mvh
Maud Olsson

2023-01-05, 22:59
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
"Å församl. skrifven" står på moderns rad, liksom födelsedatumet "29/4 79". Det gäller alltså henne. Vad "7" står för är inte lätt att veta, men "5" står som sagt i kolumnen "Sida i förs.-boken el. i boken öfver obefintl.".

Vid en koll i födelseboken, så finns det en hel del barn med båda föräldrarna "okända". Oftast är den enda upplysningen moderns födelsedatum, och då är det bara ett streck i kolumnen för sida. Men några gånger står att modern är "å församlingen skriven", och då är det en sidhänvisning.

Sidan 5 kan då inte gärna vara något annat än i obefintlighetsboken. Det är då AIII:3, som omfattar åren 1892-1967. Den är inte filmad eftersom den går långt in över sekretessgränsen. Men kontakta landsarkivet och frågan om det finns någon kvinna på sidan 5 som är född den 29/4 1879.

AIII:2 omfattar åren 1892-1925 och är filmad, men är bara "Obefintligas register" enligt förstasidan i boken. Och de sidor som det hänvisas till där är de sidor i församlingsboken som personerna finns på, alltså inte sidorna i den egentliga obefintlighetsboken (AIII:3).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-01-06, 08:46
Svar #4

Utloggad Maud Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-01-06, 08:46
    • Visa profil
Hej, och tack för svaret.
Jag har tittat vidare i den bok om Barn av okända föräldrar som Staffan hänvisar till och följer jag en del andra barn från Oskar Fredriks församling så stämmer Staffans teori om att hänvisningen "5" troligtvis är till den scannade boken i RA med Barn av okända föräldrar

ArkivDigital: Göteborgs Oscar Fredrik (O) C:9 (1905-1906) Bild: 234 Sida: 232

ArkivDigital: Göteborgs Oscar Fredrik (O) C:9 (1905-1906) Bild: 213 Sida: 211

Göteborgs Oscar Fredriks församlings kyrkoarkiv, Övriga längder (avslutade), SE/GLA/13189/G II b/4 (1894-1921

Jag har även tittat i Obefintlighetsböckerna AIII:1 och AIII:2 som båda böckerna börjar med ett register som jag inte förstår. Om jag fattar det hela rätt Jörgen så är bok 1 komplett men bok 2 är ett register som står för något annat trots att det kallas obefintlighetsbok.
Oj vad mycket lättare det hade varit att kunna hitta "Å församlingen skriven 7", som det hänvisas till

Mvh
Maud Olsson

Om jag då väljer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna