ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad innebär nationalitet SKEPPSF ?  (läst 1363 gånger)

2023-01-04, 09:15
läst 1363 gånger

Utloggad Maria Timashans

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 07:57
    • Visa profil
Stötte på uttrycket första gången för några år sedan, då gällde det personer födda mellan 1920-1940 ca och när jag har sökt vidare efter dem i Sveriges befolkning 1940/1950/1960 så står det SKEPPSF under nationalitet.


Att jag inte då undrade över vad det innebär beror på att samtliga ovan nämnda personer var födda i Skeppsholms församling i Stockholm, även kallad Flottans församling m m. (genväg i AD a1973 )


Så helt nyligen fann jag två personer, systrar, födda i Bromma och Essingen 1942 och 1946 och när jag hittar dem i Sveriges befolkning 1950 så har båda nationalitet SKEPPSF, genväg till post i AD r1.p6640415





Flickornas fader är radiomontör om det skulle kunna vara en ledtråd, men föräldrarna skiljer sig 1949 och jag har inte sökt vidare på honom utan tar den enklare vägen ut och ställer frågan här eftersom det finns så många duktiga som nog kan svara.


Tack på förhand
hälsar
Maria

2023-01-04, 09:19
Svar #1

Utloggad Maria Timashans

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 07:57
    • Visa profil
Ska se om jag kan infoga en bild också...

2023-01-04, 09:54
Svar #2

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Jag tittade just på en mej närstående i SvBef 1950, som jag vet föddes på Allmänna BB (i Engelbrekt), men vars föräldrar var skrivna i Tyska församlingen -- och där uppstår samma fenomen.

Så det är nog (med reservation för det lilla stickprovet) en effekt av policyn att registrera folks födelseort som den församling där BB låg, kontra den där deras föräldrar bodde, och ADs (lite bristfälliga, kan man tycka ...) gränssnitt. Läs nationaliteten som "Skriven vid födseln".

Problemet uppstår bara med personer födda i tiden mellan när (nästan) alla föddes hemma, och senare, när de registrades med föräldrarnas hemförsamling. Och bara i SvBef 1950 verkar denna information finnas med.
mvh /staffan -- BFiles

2023-01-04, 13:12
Svar #3

Utloggad Maria Timashans

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 07:57
    • Visa profil
Staffan,


tack för att du berättar om teorin du har, det är bra att vara fler som "spånar" lite och när du skriver att fenomenet endast verkar finnas i SvBef1950 så är jag benägen att hålla med; trodde att det stod likadant i SvBef1960 men så är inte fallet.


Att Tyska församlingen blir Tyska F är ändå helt rimligt, men dessa systrar födda 1942 och 1946, den första i Bromma och den andra Essinge församling (Essinge tillhörde Bromma så båda är födda på samma ställe s a s) och föräldrarna boende på samma adress men finns inget som helst samröre med Skeppsholmen... jag kanske snurrar till det mer nu men Skeppsholmen torde rent ytmässigt vara en av de minsta församlingarna och väldigt få barn i storstadsregionerna föddes hemma på 1940-talet.
De borde ha sett dagens ljus på Södra BB, SöS eller Sabbatsberg.

2023-01-04, 14:55
Svar #4

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
OK, jag tar tillbaks, jag kan inte se att någon av dina två flickor's föräldrar skulle vara skrivna i Skeppsholms ... 

De är bägge födda på St Eriks BB, och föräldrarna är skrivna på Lilla Essingen, som då hörde till Bromma församling. Deras pappa är inflyttad från Högalid 1942, mamma från Klara 1941. 

Men resonemanget stämmer perfekt på min anhöriga (jag har kontrollerat källorna ...). Kanske är det lite dassiga gränssnittet kombinerat med en bugg?

Både Skeppsholms och Tyska St:a Gertrud var (Tyska är fortfarande) icke-territoriella församlingar. Skeppsholms var för Flottans personal. 
mvh /staffan -- BFiles

2023-01-04, 15:29
Svar #5

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:33
    • Visa profil
    • Gensvaret
För en viss Carl Gustaf, vars föräldrar också tillhörde en icke-territoriell församling, ser det ut så här i registret:

2023-01-04, 18:18
Svar #6

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
... och han föddes i Solna! :D
mvh /staffan -- BFiles

2023-01-05, 13:28
Svar #7

Utloggad Maria Timashans

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 07:57
    • Visa profil
 ;D Haha, rolig information om vår nuvarande regent som nyfödd.


Nu har jag letat vidare och faktiskt kommit nåt på spåret. De här systrarnas föräldrar har ingen som helst anknytning till Skeppsholms församling, det har redan konstaterats eftersom jag följt dem båda från födseln (även om det bara är mamman som jag är släkt med).


Dock gifter mamman om sig redan några månader efter skilsmässan från flickornas far, och den nye maken är - tadaa! - furir i flottan och har samma "nationalitet" så jag tror helt enkelt att när textinformationen från längderna skrevs ned/om för att digitaliseras så har det blivit fel information om flickorna. Nästa steg för mig är att använda Rätta-knappen som finns tillgänglig i ArkivDigital.


Anekdot. Min farfar arbetade som verkmästare på torpedverkstaden på Skeppsholmen, min mans farfar arbetade som eldare så med tanke på den begränsade geografiska plats som Skeppsholmen är så är sannolikheten stor att våra respektive fäder lekt med varandra som barn. Det är en både rolig och hisnande tanke.


2023-01-06, 13:18
Svar #8

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Jag har, med tråden som stöd, bett AD att förbättra gränssnittet. Kanske att dom upptäcker att där finns en bugg i deras läsning av mantalet 1950, också. Men om det är fel i orginalet, så är din rättning rätt väg.

/.../ min mans farfar arbetade som eldare /.../ -- men gjorde han det på Skeppsholmen? Skeppsholms församling var för Flottans personal, och anhöriga, oavsett* var dom arbetade.

* inte riktigt sant, eftersom Karlskrona Amiralitetsförsamling var/är en likadan, icke-territoriell församling för Flottans personal ...
mvh /staffan -- BFiles

2023-01-06, 13:35
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Men om det är fel i orginalet, så är din rättning rätt väg.

Absolut inte! En rättning i ett register ska enbart göras om det har blivit fel vid registreringen, d.v.s. läs- eller skrivfel. En "rättning" i ett register ska inte göras om det är fel i originalet; det blir i så fall en förfalskning av uppgifterna, eftersom ett register ska visa vad det står i originalet.

Om man upptäcker ett fel i originalet, så kan man lägga till en kommentar i registret, där man upplyser vad som är den rätta uppgiften - med källhänvisning, så att den som använder registret kan kontrollera uppgiften själv.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-01-06, 13:44
Svar #10

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Att AD skulle kunna gå in och rätta i källan/mantalsregistret/arkivet förutsätter jag är omöjligt ...

Hur AD hanterar rättningarna i sitt index vet vi väl inget om -- men att felindexeringar rättas ser jag inget problem med. Jag tror nog att dom har ett system för det -- varför har dom annars en Rätta-knapp på de index där dom processat källdata, men inte på de som kommer direkt från Skatteverkets databaser?

EDIT: jag ser jag varit oklar i syftningen i min tidigare post, därav reaktionen. Jag håller med, Jörgen! Naturligtvis ska man inte rätta i *det* orginalet ;)
mvh /staffan -- BFiles

2023-01-06, 14:02
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag trodde naturligtvis inte att du menade att man skulle "rätta" originalet. Självklart är det inte ens möjligt att "rätta" innehållet på bilderna.  :)

Det jag menade var att man inte ska "rätta" i registret om det står fel i originalet. Registret ska visa vad det står i originalet och ingenting annat, eftersom det är originalet som är källan till registrets uppgifter. Rättelser ska enbart göras om det blivit fel vid själva registreringen.

Om forskare upptäcker att det är fel i originalet, så ska man alltså inte skriva in de korrekta uppgifterna i registret som om det var det som stod i originalet. I stället ska man skriva en kommentar/anmärkning med de rätta uppfterna, med källhänvisning.

Om forskare kan "rätta" uppgifter när man menar att det står fel originalet, och dessa "rättelser" sedan hamnar i registret som Sanningen - ja, då riskerar dessa register att bli som Geni m.fl. liknande ställen...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-01-06, 15:05
Svar #12

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Jag tror vi menar precis samma sak ... ;)

Och jag tror att AD är helt på vår linje, också. Sen kan man konstatera att det finns lägen där själva konstruktionen av registret/indexet har ett system-fel -- tänk fel-mappade kolumner (som kan vara en bidragande orsak här, med "TYSKAF" i ett fält som kallas Nationalitet), en OCR-ad pappersförlaga, eller (i framtiden) dåligt tränad "AI". Då kan de insända fel-rapporterna vara en metod att förbättra inför nästa version av indexet.
mvh /staffan -- BFiles

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna