ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp med Dödboken F:1 (1747-1775) sid 126 nr 4.  (läst 193 gånger)

2023-01-02, 18:40
läst 193 gånger

Utloggad Anita Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 14:46
    • Visa profil
Anders Janson har en oäkta son Johan född 1757 som har som faddrar Scholmästaren Johan Hedelius i Schedvie och jungfru Elsa Stina Lax från Falun. Studiosus herr Lifdahl, jungfru Catharina Wikstrand (C:3 (1747-1798) bild 610 nr 50). Fadern dör när Johan är 9 år gammal men det går bra för honom i livet. Han blir byggmästare och lär ha varit den som ledde bygget av Svartnäs kyrka i Svärdsjö socken. Jag undrar varför "fint folk" ställde upp som faddrar och om de sedan tog sitt ansvar eller om det bara var en "pappersgrej".
Jag är intresserad av att få hans pappas dödsnotis ordentligt översatt men klarar det inte riktigt själv. (Jag vet att jag bara bett om läshjälp så om jag inte får svar på mina frågor här är det helt OK).
Mvh
Anita
anita.fagerberg@ownit.nu

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna