ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fredsfördrag  (läst 505 gånger)

2008-12-14, 21:26
läst 505 gånger

Utloggad David Back

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 401
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 11:47
    • Visa profil
Hej!
Jag söker efter ett fredsfördrag som ska vara underskrivet i Glimåkra 1725 av alla Göiengesocknarna. En anfader till mig ska ha skrivit under för Hjärsås räkning. Originalet ska finnas i Köpenhamn, men jag har sett en renskrift någonstans kanske på nätet, men kan inte finna den åter. Någon som vet eller kan ge mig något förslag? Jag har lagt till den text som en annan släkting till mig skrivit, han avled på 70-talet;
 
Som deltagare i en hembygdscirkel i Hjärsås har jag flera gånger sett namnen på mina gamla förfäder i Svenstorp 1, bl.a. var det enligt fotopapper från Köbenhamn denne Lars Tuvesson f.1690 från Svenstorp som år 1725 var ombud för Hjärsås sn att i Glimåkra tillsammans med ombud för alla Göingesocknarna underteckna någon sort fredsuppgörelse mellan Göingarna och Svenskarna. Det hade således dröjt ända från 1658 till 1725 innan någorlunda fred hade kunnat uppstå, det var nog inte lätt att bo i Göinge på den tiden.
 
MVH
 
David Back
Uppsala

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna