ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fogden Henrik Nilsson Rytter af Skälboo (1565-1617)  (läst 409 gånger)

2022-12-31, 09:11
läst 409 gånger

Utloggad Lars-Göran Nipe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 686
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 19:31
    • Visa profil
Hej


Finns det några belägg för att Henrik Nilssons första hustru Brita Hansdotter är samma person som Brita Hansdotter Björnram?


I detta äktenskap föds Johan Henriksson Rytter (1585-1644)


Det förekommer bl.a. flera hundra antavlor på Ancestry som påstår detta men inga källor


Hennes föräldrar är Hans Larssons Björnram till Isnäs och Hans andra ht Ingeborg Boije af Gennäs. I äldre utredningar typ ättartavlor är hon gift med Göran Henriksson Horn af Kankas


Tacksam för upplysningar


Lars-Göran




2023-01-02, 21:07
Svar #1

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:49
    • Visa profil
Finner inga källor på att hon var en Björnram. Det finns väldigt lite info om Henrik Nilsson Rytter innan han adlas och gifter sig med Ingeborg Brita Eriksdotter Bagge af Berga. Han är uppenbarligen gift med Brita Hansdotter innan. Om hon skulle vara Britta Hansdotter Björnram så bodde ju denne hela ditt liv i Finland. Om även Henrik bodde där kan något kan finnas i finska källor. Men han verkar ej vara finskfödd med Nils som far mer skånskt men han kan ju flyttat dit. Har du någon mer info om vad han gjorde bodde etc innan adlandet och andra giftet då han blev fogde i Östra stång i Östergötland?

2023-01-02, 21:58
Svar #2

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:49
    • Visa profil
Göran Henriksson Horn dog före 1602 i en uppgift och 1605 i en annan hans fru Brita Hansdotter dock dessförinnan dvs senast 1604 enligt Adelsvapen. Henriks fru Brita Hansdotter de gifte sig på 1580 talet. Henrik kunde väl varit gift med henne men då måste de skiljt sig. Annars går det inte ihop att de bägge fann nya partners. Det troliga är att den rätta Brita Hansdotter dog i giftet m Henrik.

2023-01-03, 09:00
Svar #3

Utloggad Lars-Göran Nipe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 686
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 19:31
    • Visa profil
Tack för dina svar


Det låter långsökt att dessa två Brita Hansdotter skulle vara en och samma person


Jag blev nyfiken på om det dykt upp nya och senare belägg att det kunde vara så


Hade Henriks första ht varit en Björnram så hade det möjligtvis varit mer uppgifter kring Henriks ursprung.


Givetvis inte bra när det ligger väldigt mycket fel i släktträden på en del forum.


Lars-Göran




2023-01-03, 11:18
Svar #4

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:49
    • Visa profil
Ja jag tror vi kan avskriva den tesen. Det finns diskussioner på anbytarforum om Henrik Nilsson Rytters barn. I publika källor anges om jag kommer ihåg rätt fyra barn alla män. På anbytarforum finns två döttrar angivna. Ofta anges bara männnen och i en tid där man hade upp till 14 barn är fyra för lite. Om jag kommer ihåg rätt har jag en tredje:

Christina Henriksdotter
1613  Mogata, Östergötland, Sverige
3 feb 1689 (vid ‎~76‏ års ålder)  Sverige

Är det en diskussion som intresserar någon så är jag med.

2023-12-27, 21:47
Svar #5

Utloggad Henry Väppling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:18
    • Visa profil
Skulle förslå att ni tar del av Svensk Genealogisk Tidskrift 2023:2. Där finns en intressant artikel av Johan Andersson som handlar "Om ätterna Reuters gemensamma mödernehärstamning". Den innehåller en hel del information om Henrik Nilsson och hans makor Brita Hansdotter och Ingeborg Eriksdotter.

2023-12-29, 07:45
Svar #6

Utloggad Lars-Göran Nipe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 686
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 19:31
    • Visa profil
Tack för ditt inlägg


Jag har inte tillgång till denna tidskrift, finns ej heller på Malmö Stadsbibliotek enligt Libris


Du har inte möjligt att fotografera av artikeln och maila till:


larsgoran.nipe@gmail.com


Hälsningar
Lars-Göran

2024-01-02, 19:46
Svar #7

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:49
    • Visa profil
Hej! Jag har ej tillgång till den men så här står det på sidan:

Om ätterna Reuters gemensamma mödernehärstamning. »Ingeborg Bagge« och hennes släktbakgrund

Forskningen efter Elgenstierna har visat att föräldrarna till de adliga ätterna Reuters stammor »Ingeborg Bagge« inte alls var de uppgivna och att hon var ett utomäktenskapligt barn till en »fru Margareta till Lundby«. Denna undersökning tar ett steg till och identifierar fru Margareta som frälsekvinnan Margareta Lydersdotter [Slatte]. Frågan om vem som var Ingeborgs far är fortsatt obesvarad. Undersökningen visar att Ingeborg bör ha avlidit omkring 1632, att hennes patronymikon var Eriksdotter samt att tillnamnet Bagge verkar vara en konstruktion från 1700-talets början. Som källmaterial har främst använts adelsgenealogier, frälselängder, jordeböcker och fogderäkenskaper.

2024-01-03, 11:30
Svar #8

Utloggad Lars-Göran Nipe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 686
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 19:31
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna