ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp  (läst 1119 gånger)

2022-12-28, 17:18
läst 1119 gånger

Utloggad Anders Lind

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 20:53
    • Visa profil
I ett annat sammanhang lade jag bland annat ut en text jag har svårt att säkert tyda. Texten börjar med kanske död den 6 Juni
I Malmö Karoli tyska församling "Överste Löjtnanten Francke" kan jag kanske urskilja men texten i sin helhet har jag svårt att säkert tolka.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0067622_00034#?c=&m=&s=&cv=33&xywh=531%2C3531%2C1879%2C1062

Jag tackar på förhand för assistansen.
Hälsningar Anders

2022-12-29, 02:25
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Det var en knepig text som jag inte blir helt klok på, men mitt försök till tydning ser ut som följer:
 
”d 1 Junij starb[en]: d[er] v[on] Italien kom[m]ende
… seine freündst hier auftragende Oberst.
Lieutnandt Francke und war
d 7: in d[er] teütsche kirchen begraben mit
Missio[?] in gefolen wirker … officiren
auch lossung. 32 CononenShüsse.
gehordt regreb. unter den frembden
dov. nach Hegarte.”
 
Vad jag kan utläsa av detta dog alltså den 1 juni 1750 den från Italien kommande, vilken sökt sig till sina vänner här i staden, överstelöjtnant Francke, som blev den 7 juni begravd i den tyska kyrkan (med begravningsmässa och officiant?), varefter man avlossade 32 kanonskott; han blev sedan begravd… någonting… efter Hegarte (alltså möjligen begravd under kyrkgolvet näst efter rådmannen Peter Hegardts 1638–1711 gravsten inne i kyrkan?).[color=rgba(0, 0, 0, 0)][/color]

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-12-29, 23:38
Svar #2

Utloggad Anders Lind

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 20:53
    • Visa profil
Hej Marcus,
stort tack för din hjälp med denna text. Strålande! Nu kan jag komma en bit till.
 
Jag håller på att nysta upp en förgrening i mitt släktträd. Denne Francke fick alltså en rejäl kanonsalut och förärades en gravplats i kyrkans golv. Om mina misstankar stämmer var han oäkta son till Bernhard Otto Rehbinder, hette Otto Bernhard och hade varit Överstelöjtnant i Savojens armé, där fadern gjort en kometkarriär. Fadern slutade sina dagar 1742 i Turin.
Denne Otto Bernhard hade enligt Anrep två systrar, varav den ena Beata gifte sig med person i mitt träd.  Adelsvapen Wiki TAB 20 nämner inte dessa personer.
Enligt vad jag hittat hette modern till dessa tre barn inte von Treutiger (enl Anrep), utan von Treutziger (antecknat i vigsel för Beata).

Många hälsningar
Anders Lind, Göteborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna