ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skånsk adel och frälse  (läst 3393 gånger)

2010-04-12, 21:43
läst 3393 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej!
 
I min forskning kring Carl Gustaf Skytte har jag kommit fram till att han och Anna Catharina Ulfeldt uppenbarligen fått flera barn, som dock alla har avlidit i unga år - i tillägg till det testamente och skrivelse 1715 som jag nämner under  ligger nämligen även ett annat testamente, daterat 1714, där Carl Gustaf Skytte själv skriver att  
 
den aldrahögste effter des Gudomliga willia, icke har behagat låta något af wåra emillan hafwande kiära barn i lifwet blifwa, utan dem ifrån dhetta ussla lefwernet för längst hädan kallat ock till sig utij den Ewiga glädien försatt.  
 
I tillägg till det jag skrivit om Anna Catharinas ursprung (se min länk) kan det nämnas att hennes farföräldrar var Christoffer Ulfeldt till Svenstorp, Råbelöv, Hanaskog, Ugerup och Vankiva (1583-1653), slutligen riksråd och generalkrigskommissarie, och Margareta Urup, gifta 1605 (enligt Riddarhusets stamtavlor).
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-04-12, 23:27
Svar #1

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Hej Markus!
Det var intressant med testamentet som berättar om att barn föddes i Anna Catharinas och CG Skyttes äktenskap .Varför jag är så intresserad är nämligen( som jag tidigare  nämnde )beroende på Engela Lange (min ana)Hon fanns år 1695 tillsammans med bl.a en Anna Isabella på Araslövs gård .I kyrkböckerna hittar jag oxå Isabella von Crebnitz som madam ANNA Isabella von Crebitz (hon begraver en liten son) .Därför har jag dragit slutsatsen att hon fanns redan 1695 i Ulfeldska kretsen Man finner henne under övrigt 1695 ,Färlövs socken Gid 1647.38.117500.
(Du kanske redan har sett detta)
Jag blev jätteglad när jag fick syn på Ditt inlägg om Isabella von Crebitz och i min frustration över att inte kunna hitta en säker bakgrund till Engela Lange hänger jag upp mig på denna Anna Isabella.Kanske ,tänkte jag.Kan man hitta Anna Isabellas  bakgrund kanske finns min Engela oxå där!
Lite flummigt? Det antas nämligen att Engela Lange skulle vara en dotter till någon av Corfitz Ulfeldt och grevinnan  Eleonora Christinas (Christian IV dotter)döttrar .Se Dufvska necrologen.(om Du har lust)
Nu kom jag en liten bit från det egentliga ämnet CG Skytte men mycket vävs samman.
MVH Brittmarie K

2010-04-12, 23:46
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej:
 
Jag skrev ett lite längre inlägg med det gick i potten så att säga, försökte bena upp släktskapet i två spalter men det gick ej...allt blev blandat när jjag skulle posta det!  
 
Nåväl Jag kom i alla fall fram till i den uppställningen att Kristoffer Ulfeldt (se Marcus tidigare inlägg) var syssling med Corfitz Ulfeldt och alltså att de två svågrarna var ganska nära släkt ändå dvs att Ebbe (Anna Catarina Ulfeldts far) var sysslingbarn till Corfitz Ulfeldt .  
Ebbe´s  farmor Beata Hvidfeldt hade ju dessutom uppfostrat de två kungadöttrarna Christine Leonora och Hedvig (Helle) så på så sätt kanske släktskapet också var aktivt!? men som sagt det finns en hel del spännande att gräva i, i den familje kretsen, rena Shakespeare intrigen verkar det som...
 
Mvh Steve

2010-04-13, 11:25
Svar #3

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Hej Steve!
Båda herrarna ägde ju egendomar inte så långt från varandra .Corfitz Jacobsen Ulfeldt köpte och tilldelades även av svenske kungen medan Ebbe ärvde efter sin fader .Är Du intresserad finns många slott och gårdar i Skåne beskrivna med sina ägare (men det vet Du säkert)  Mellan systrarna Eleonora Christina och Hedvig var banden nära ända sedan barndomen,kanske beroende på uppväxten (Kirsten Munch lär inte varit någon super moder) och när Eleonora Christina hamnade i fängelse i det Blaa torn 1663 och Corfitz sjuk och krossad, flydde till Tyskland tog Hedvig hand om flera av deras barn .Barnen var inte speciellt välsedda i Danmark.Hedvig övergav Ebbe 1655 p.g.a.hans brutalitet men bodde på hans egendom i Skåne ,Råbelöf .Han slösade även bort hennes arv efter modern och hon dog sägs det ganska fattig. Hon ligger begravd i Kristianstad.
Ja det är verkligen spännande  stoff som heter duga !
Markus har jag fått erfara är en mästare i att ta fram och tolka skrivelser av olika slag så vem vet ?Han kanske hittar ännu mera?
Med vänl hälsning Brittmarie K

2010-04-13, 11:29
Svar #4

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Hej igen!
Jag tittade igenom tidigare korrespondens här ovan och ser att detdär om Hedvig och Ebbe U visste Du ju redan! Man glömmer!
/BM

2010-04-13, 15:49
Svar #5

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Brittmarie:
 
Några känner jag till med ägare, slott och herrgårdar, men det finns ju en hel del intressant inte minst när det gäller övergången från den danska tiden till den svenska.
 
En faster till våldsamme Ebbe hette också Hedvig men liksom sin nevös fru kallades hon Helle...Helle gifte sig med Mogens Gyldenstierne som var ägare till Bjärsgård (det vet jag inte var det ligger i Skåne däremot).
 
Helle & Mogens är direkta anfäder till mig. En sondotter till dem hette också Helle (Hedvig) Laxmandsdotter Gyldenstierne non posiderade som det står i en gammal berättelse med sin man Heinrich Achatius von Rahden på gården Snälleröd. I motsats till t.e.x. Ebbe var tydligen detta par Frue Helle og Herr Agassi (Achatius!) ganska populära i byggden framgår det av en historia jag läst.
En niéce till denne Ebbe, Merete (Margarethe)var gift med den danske sjöhjälten Nils Juel.  
Däremot vet jag inte någon mer än (nu) den tidigare nämnda Anna Catharina som var Ebbes och Helles dotter.
 
Vet Du eller någon annan vad resten av barnen hette och eftersom hon tog hand om systerns barn också kan de ju också gärna nämnas vid namn och födelse...
Jag har ju i första hand forskat i min egen linje tillbaka men det är kul att ha även sidolinjer för då ser man större sammanhang...de mänskliga relationerna etc. det är ju de allra mest spännande med släktforskningen, tycker jag!  
 
Mvh Steve

2010-04-13, 17:24
Svar #6

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Hej Steve !
Ja jag håller med Dig !
Här är då det jag lyckats hitta!: Eleonora Christina och Corfitz barn:Christian f 1637,Anne Catherine 1639-1707,Jacob 1640-1642,Ellen(Helene) Kirstine f köpenhamn 1642 död 1677 Bryssel,Ludvig 1644-1668,Korfitz 1645-1688,Leo Belgius född i Haag 1646 död 1651,Eleonora Sophie f i Haag död 1695 i Stockholm,Otto 1648-1651,Leo 1651-1716 och Kirstna 1652-1653.
Hedvig och Ebbes barn:Christiania f 1643 i Christianstad död 1644 i Köpenhamn,Anne Cathrina f 1646 i Köpenhamn död  1678 nu ändrat efter kännedomen om Carl Gustaf Skyttes brev till 1709 i Småland. Anna Maria,en son f.på Ovesholm 1650 -1650,Christina f i Stockholm 1653 död 1717 på Araslöf och slutligen Sophia Marie 1660-1703 .
Lite rörigt kanske men ändå något!
MVH Brittmarie

2010-04-13, 19:21
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Brittmarie:
 
Det var inte alls rörigt, tack för det! Ja många dog ju vilket var vanlig både i koja och slott. Jag har ett släktträd på  geni som är sammankopplat med en del andra med dessa anor men, vad jag vet har inte dessa personer ännu kommit med så de delas med en grupp andra Ulfeldt ättlingar... Har Du sett Krabbe texten, en annan av de gamla medeltida danska frälse ätterna under rubriken Krabbe där finns ett giftermål med Ebbe Ulfeldts bror Björn Ulfeldt och Margrette Krabbe. Det är en litania av släktens döda från 1500-1600 tal mycket informativt och personligt skrivet av Ivar Krabbe, denna Margaretas far på en försida i en släktbibel!
 
Mvh Steve

2010-04-14, 16:07
Svar #8

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Hej Steve!
 
Jag tittade på den efter ditt inlägg och den var verkligen diger.Namnet Krabbe har jag sett tidigare när jag letat i min Lange/Munch släkt men jag ligger ju så att säga lite lågt eftersom garantierna för att släkskapet med Ulfeldtarna inte är 100 %.
Dock dyker det upp något spännande om dessa släkter så är jag igång igen och letar.
MVH Brittmarie K

2010-04-14, 21:51
Svar #9

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Brittmarie:
 
Ja om Du menar geni så är det en del, men det är lite trassel ibland för man ska sammanbinda varandras anor och det ruckar på systemen ett tag, men det är spännande och man ger och tar. När du nu nämner Munk (eller Munck som jag trodde var den svensk, finalndssvenska ätten med troligen? ett annat ursprung!) så har jag två anor från den familjen ( jag har inte kommit längre i sökandet efter dem; det är riksrådet i Danmark Mogens Munk som levde tidigt 1400-tal (källorna är brev och dokument) som var gift med Kirsten Pedersdatter Thott och deras dotter Anne Munk som var gift med det danska riksrådet Henrik Knudsen Gyldenstierne död 1460. Lange har jag tyvärr inte stött på ännu. Men munkarnas tid kommer väl efter hand...
Vi hörs om det dyker upp något nytt!
 
Mvh Steve

2010-04-28, 18:47
Svar #10

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
För att återgå till Brittmaries inlägg den 12 april kl 23:27 (jag funderade på att placera inlägget under Socknar: Färlöv, men då hade diskussionen splittrats på tre olika ställen) - jag gick igenom Färlövs kyrkobok för tiden kring år 1700 (kanske har du redan dessa uppgifter), och de verkar bekräfta att Isabella von Crebnitz måste ha tillhört Carl Gustaf Skyttes närmaste krets redan tidigt.  
 
Som du tidigare funnit så verkar hon ju bo hos Skytte redan 1695-96, och 13 söndagen i Trinitatis 1701 är Trumpeterskan Anna Isabella von Cribenitz item [på Araslöv] fadder vid ett barndop i Färlövs socken. 15 söndagen i Trinitatis 1704 bärs ett barn av trumpetaren Ferlunds hustru Isabella, och den 9 november samma år är Isabella åter fadder, boende på Araslöv. Feria 4 Paschatos år 1705 begravs (som du tidigare funnit) trumpetaren Matthias Ferlunds och hustrun madame Anna ISABELLA von Kribbenitz lilla son på Araslöv, Carl Johan, 3 år och 9 månader gammal, begravd i Färslövs kyrka och i Araslövs herrgrav. 1 söndagen i Trinitatis 1707 är Madam Isabella på Araslöf fadder, och 5 söndagen i Trinitatis samma år nämns Madam Isabella Crebenitz på Araslöf som fadder.
 
Man kan väl då sluta sig till ett par gissningar:
 
1) Matthias Ferlunds efternamn kommer av sockennamnet Färlöv (Ferlöf)?
 
2) Matthias och (eller endast?) Isabella tillhörde Skyttes närmaste krets, med tanke på att deras son blir begravd i det gravvalv som tillhör herrskapet på Araslöv.
 
3) Matthias Ferlund bör senast ha varit med hustrun på senhösten 1700, eftersom sonen Carl Johan föds på sensommaren 1701 (enligt dödsnotisen). Då kan man väl kanske gissa sig till att Matthias Ferlund skickades ut i Karl XII:s krig (om jag inte minns helt fel så sändes en stor del av det skånska manskapet iväg till kontinenten i november år 1700), och att Isabella därefter vistades ensam och gift vid det Skytteska hovet. Matthias bör därefter ha vistats i kriget fram tills han återvänder och finner sin hustru som omgift med löjtnant Kyhle.
 
Är det bekant vid vilket regemente Matthias Ferlund var trumpetare?
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-04-29, 14:37
Svar #11

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Hej Markus!
Svar på Din fråga om Matthias Ferlund. Nej, jag personligen känner inte till något om trumpetaren Ferlund.
Jag ser att Du verkligen tillgodogjort Dig Färlövs dopbok. En del uppgifter har jag tagit till mig inte för att mina anor finns hos madam von Crebenitz utan för att hon finns på Araslöv 1695 tillsammans med min ANA, Engela Lange (hon står tillsammans med Anna Isabella som Engelanga har jag tytt det)Hon gifte sig året därpå med Ulfeltsfamiljens frälsefogde över Skeinge Lars Kohlberg och bådas identiteter är synnerligen osäkra .Anna Isabelle gifte sig väl något år senare med trumpetare Ferlund.  
Så .min tanke var att kunde jag hitta Anna Isabellas bakgrund kunde jag kanske få några ledtrådar till Engela Lange.Kanske hade de samma moder?
 
Hoppas Du ursäktar att jag drar in Dig i min vilda fantasi om dessa två kvinnor.
Engela Lange säjs vara dotter till en av Christians IV döttrar och fadern skall vara en präst ur släkten Lange. Inget har kunnat bevisas men har nedtecknats av en ättling i den Dufska necrologen.
Jag fick på nätet se att Christians IV yngsta dotter Dorotea Elisabeth f 1629 skickades till klosterskola och blev nunna i dominicanerorden i Köln 17 år gammal med namnet ISABELLA av Jesus Maria.Hon dog 1687.
Fam Ulfeldt (Hedvig Christiansdotter) tog hand om sin syster Leonora Christinas barn under de år då Corfitz Ulfeldt dött och Eleonora satt i Blå tornet i Köpenhamn.Så min tanke var att kanske fam Ulfelt/  Skytte även tog hand om nunnan Isabellas EV BARN efter hennes död 1687!!!!???? och kanske är Isabelle och Engela hennes barn???
Jag är med veten om att spekulationerna är vilda men varken Isabelle eller Engela är speciellt vanliga namn i Sverige!!
Därför, mitt stora intresse av madam Anna Isabelle von Kribbenitz och därför blev jag så glad när Du skrev om henne.
Skulle Du stöta på dessa namn i Din forskning är jag såklart mkt intresserad.
MVH Brittmarie

2010-04-30, 14:27
Svar #12

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:09
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Hej Markus!
 
Här kommer lite uppgifter om Mathias Ferlunds regementstillhörighet:
 
Livkompaniet vid Södra Skånska kavalleriregementet
1705 30/4-1709. Mathias Ferlund, hittransporterad från Ö Göinge kompani, fången, hemkom 1713 13/2.
 
Östra Göinge kompani vid Södra Skånska kavalleriregementet
-1700-1705 30/4. Mathias Färlund, transporterad till Livkompaniet.
 
På Niklas Hertzmans hemsida http://hem.passagen.se/humba/ hittar du även:
Gamla trumpetaren som kommit hem från fångenskap och tillträdde sin gamla plats i juli 1713. 1718 var han 51 år gammal och hade varit 29 år i tjänst. Skåning. Fått avsked i september 1718.
 
Mvh
Magnus

2010-04-30, 21:03
Svar #13

Utloggad Kaj Ove Roland

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2022-01-20, 16:34
    • Visa profil
Markus skriver ():
 
Den 4 december 1715 skriver Carl Gustaf Skytte till hovrätten (denna skrivelse är sammanfogad med det testamente som nämns av mig och Kaj, ovan) angående sin hustru Anna Catharina Ulfeldts yttersta vilja; i brevet skriver han egenhändigt att hennes död skiedde uppe uti Småland, under des flÿct, och de danskas oförmodelige infall här på landet Skåne, åhr 1709 in Novembri, så detta dementerar hennes tidigare angivna dödsår.  
 
Har du en detaljeret kildehenvisning? Det brev kan jeg nemlig ikke finde, når jeg kigger i den udgave af testamentet, der er tilgængelig på Arkiv Digital (Göta Hovrätt, Huvudarkivet, Adelns bouppteckningar EXIA:6). Men det originale testamente (med vedhæftet brev) findes måske i en anden arkivgruppe?
 
Brittmarie skriver ():
Nåväl!.Carl Gustaf Skyttes hustru Anna Catharina Ulfeldt dog 1709 i Småland under makarnas flykt från Skåne enlig en skrivelse från Carl Gustaf Skytte(jag har hittat denna information via Google). Har du det præcise link?  
 
Mvh, Kaj

2010-05-01, 01:07
Svar #14

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Brittmarie; det låter som ett väldigt spännande mysterium du har kommit över - jag försökte göra några nedslag i källorna men lyckades tyvärr inte hitta något konstruktivt. Jag såg dock att även Niclas Rosenbalck har uppmärksammat den Dufvska necrologen och släkten Lange . Utifrån hans fråga lyckades jag hitta en uppgift som kanske leder någonstans (se länken), och jag ska hålla utkik i källmaterialet framöver.
 
Magnus; ett stort tack för hjälpen, du är en klippa! Jag ska se om det kanske går att hitta fler uppgifter nu när vi lyckats lokalisera Matthias' regemente.
 
Kaj; uppgiften om Anna Catharina Ulfeldts död (och andra uppgifter) finner man i det testamente som återfinns under Göta Hovrätt, Huvudarkivet, Adelns bouppteckningar, volym EXIA:6, nr 530. Det tycks bara vara ett separat testamente (särskilt från bouppteckningen), som inleds med ett brev från Carl Gustaf Skytte till hovrätten. Uppgiften om hennes död och parets barn finns på de två första sidorna.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-05-01, 14:03
Svar #15

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Hej Markus!
Jag har hittat en del bevis på vad necrologen berör bl. släkten (Böhn) von Böhnen . En Anna Catharina von Böhnen som är ättling till Ebbe och Hedvig Christiansdotter Ulfeldt är gudmor i Osby socken när dotterdotter till Engela Lange och Lars Kollberg döper sin förstfödde son Nils Dufva.
Så jag är nog inte helt ute och seglar vad gäller någon form av släktskap.
Dorothea Elisabeth var väl egentlige inte så välsedd i Danmark och ej heller Corfitz Ulfelts barn de var nog snarast att betrakta som paria så det finns kanske inte så mycket skrivet om dem ? Men man vet ju aldrig. Du är ju fantastisk att tyda och hitta gamla dokument.
Tack på förhand för ditt intresse.
MVH Brittmarie

2010-10-04, 17:30
Svar #16

Utloggad Kaj Ove Roland

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2022-01-20, 16:34
    • Visa profil
Vedrørende Isabella von Crebenitz, som tidligere har været diskuteret her på siden:
 
Hun var datter af en kapatajn (kilde: brev fra Laurentius Blanxius til biskoppen dat. 1712 13/4. Äktenskapshandlingar 1712 jan-maj (FIIf:26). Lunds domkapitels arkiv). Hun må være født i 1670'erne, muligvis under krigen 1675-79 (hun optræder nemlig på en katekisationslängd fra ca. 1695 og fødte et barn så sent som i 1717).
 
Hendes far må derfor formodes at være en vis kaptajn von Crebenitz, aktiv i enten dansk eller svensk tjeneste i løbet af 1670'erne. Er der nogen af jer militær-eksperter, der har hørt om en sådan officer?
 
Et andet, beslægtet problem: Isabellas ægtemand, Niclas Jean Kyhle (Nikolaus Johann K?hle), blev löjtnant ved Skyttes regiment (Östra skånska infanteriregementet) i 1712. Er der nogen, som kan sætte dato på udnævnelsen? Han omtales som löjtnant i Domkapitlets protokoll 1712 7/5, så det må være før denne dato.
 
Mvh, Kaj Roland

2010-10-18, 00:06
Svar #17

Utloggad Krister Törnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-03-11, 21:11
    • Visa profil
Hej,
 
Ev. mer info om Mattias Ferlund och Anna Isabella von Crebenitz:
Enl. Färlöv C:1 s. 65 sker 1700 Dom: 3 Trinity (1700-06-17) en vigsel på Aralöf mellan trumpetaren Mattias och en jungfru med ett namn som skulle kunna vara Isbella.
 
Mvh,
Krister Törnqvist
 
(Meddelandet ändrat av kritor 2010-10-18 00:13)

2012-01-11, 18:49
Svar #18

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:09
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Ett vittnesmål som visade sig inte stämma - Matthias Ferlund kom hem:
 
Effter Madam Anna Isabella Krebenetz Anmodan och begiäran Om wittnesmån angående dess k: Mans Matthias Ferlundz dödeliga afgång i Lijfland, så hafwom wij, så mycket oss witterligit är, dett sanferdeligen betyga welat det wij, wijd wår hemkomst från Pultava slag, hörde wår Cammerat Johan Åkerman [trumpetare 1709 vid Norra Upplands kompani, Livregementet], under wälb: Hr Majorens TörneFlycktz Compagnie, som då nyligen warit i Riga uti pesten, berätta, det Trumpetaren Matthias Ferlund, under den grasserande pesten död blifwit, hwilket wij med wåra namns undersättiande attestera.
Stoby d 3 Maj 1712
 
V[alentin] T Lindwall [trumpetare 1709 vid Överstelöjtnantens kompani, Livregementet]
Niklas Pålman [trumpetare 1709 vid Södermanlands kompani, Livregementet]
 
Detta wara Åfwanskrefne Trumpetares under Kongl:e M:ts LijfRegemente och Högwälborne Hr Barons och Öfwerst Lieutnantens Compagnie, berättelse Attesteras Stoby 3 Maij 1712.  Olaus Unnaeus pastor i Stoby
 
[..]=mina noteringar/Magnus
 
Källa: Domkapitlet i Lund FIIf:27 (1712-1712) Bild 2760 (AID: v234785.b2760, NAD: SE/LLA/13550)

2012-01-11, 19:58
Svar #19

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:09
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Ännu ett vittnesmål bland äktenskapsmålen år 1712:
 
Att ingen Civil-Betiänt giort någon laglig qvaestion öfwer et och annat måhl, som om H:s Excell:ces Högwälb:ne Hr Baron och Gen: Lieut: Skyttes huushållerska Mad: Anna Isabella von Krebenitz, kan wara effter almänt ryckte utspridit, sampt och att des ächta Man war Trompetaren af Södra Skånka Cavallerie Regimentet Mons: Matthias Ferlund med hwilken för des utcommendering hon wardt wederbörl: sammanwigder och af honom en son aflat och födt, som är genom döden afgången. Detta attesterar
Lund d: 1 Aug: 1712   Can: Bergsten [sigill]
 
Att ofwanbe:te Trompetare Matthias Ferlund under des fångenskap uti Ryssland skall hafwa antagit Rysk tiänst, derom effter egit utlåtande har Hs Excell:ce Hr Gen: Lieutnanten Baron Carl Gustaf Skytte säker kunskap och om högb:t Hr Excell:ces egen attest häruppå försäkrar Pl: Ven:o Consist:rio iag ödmiukeligst innan wederbörande skola sammanwigde blifwa. Dat: ut supra
Can: Bergsten
 
Källa: Domkapitlet i Lund FIIf:27 (1712-1712) Bild 2830 (AID: v234785.b2830, NAD: SE/LLA/13550)

2019-09-20, 19:33
Svar #20

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:09
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Rolla Von Ihro Hochgrägffl. EXcell:s Konigl: Raht Feldtmarschalln und General Gouverneur, Nicolaus Bielckes Regiment Zu Pferde un des Herren Rittmeister Güldensterns an vertraute Compagnie Pro Julius
Anno 1690.
Prima Plana
/.../
Trompetr Mathias Verlund"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054232_00068
Källa: Rullor 1620-1723, , SE/KrA/0022/1690/18 (1690)


Se Södra Skånska kavalleriregementet år 1699: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065758_00062
"... och här istellet samma tijd [1699 30/6] werfd Matthias Ferlund"
Källa: Krigskollegium, Militiekontoret, Avlöningshandlingar, SE/KrA/0009/A/G IV b/51 (1699)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna