ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-04-12  (läst 3988 gånger)

2000-06-01, 13:43
läst 3988 gånger

peter petersson

Söker uppgifter om den dansk/skånska adeln och frälset innan 1600. Ätterna som det gäller är främst: Ulfeldt, Galen, Due, Göye, Kyrning.
Undrar samtidigt vad en stallare resp. en stallmästare gjorde? Tacksam för svar.

2000-06-01, 23:22
Svar #1

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej! Jag har en del uppgifter, naturligtvis ej kompletta, ur Danmarks Adels Aarbog, men detta har Du väl redan tillgång till? Det skulle underlätta, om Du upplyste om vilka personers anor Du söker.
Mvh!
Håkan Widell

2000-06-21, 16:39
Svar #2

peter petersson

Hej,
 
Tillbaka i stan´- ursäkta svarslöst under tiden.
 
Personerna är en hel del, kanske du har något på någon av dem alla,
 
Erik Segesbodsen Krummedige
Niclis Strangesun Ulfeld
Mattis Joonsun Lykke
Jeip Andesun Due
Axel Dotting
och sist men inte minst Mogens Eskilson Göye.
 
MVH
Peter
 
PS. Visste någon där ute vad stallare var?DS.

2000-06-22, 00:11
Svar #3

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej, Peter!
Här kommer en del uppgifter:
 
Erik Krummedige, son till Segebod Krummedige och Sidesel Pedersdatter Skram (död efter 1396). Erik var drots i Schlesvig, riksråd och 1424 rikshovmästare i Danmark, död 1439-09-14. Gift med 1) Beata von Thienen, 2) Karen Hakonsdotter Frille. I första äktenskapet barnen Hartvig, Lisbet, Margareta, Ebba och Agneta.  
 
Jag känner till en Ellen Axelsdatter Dotting, gift med Erik Nielsen Rotfeld, hövitsman och död 1452. Makarna hade sonen Niels, död efter 1470.
 
Eskild och Mogens Göye  var kända figurer under danska 1500-talet och uppgifter om dessa kan Du nog finna i de flesta större uppslagsverk, t ex Svensk uppslagsbok och Nordisk familjebok.
I korthet: Eskild, son till konungens kammarmästare, riddaren Mogens Axelsen Göye, och Ide Eskilsdatter Falk. Eskild, död 1506, var riksråd och 1486 riksmarsk, anförde som sådan hären på kung Hans tåg till Sverige 1497. Eskild var gift med Mette Eriksdatter, tillhörig den kända danska släkten Rosenkrantz (nämns bl a i Hamlet). Sonen Mogens Eskildsen Göye, född ca 1470 och död 1544, var en av Danmarks rikaste jorddrottar och rikshovmästare hos Fredrik I, Kristian II-s efterträdare. Denne Mogens var gift med Mette Albrechtsdatter Bydelsbak, död 1513. Mogens och Mette hade dottern Mette, död 1536.
Mina uppgifter ovan gör inte anspråk på att vara fullständiga och om Du preciserar Dina frågor ytterligare, kanske jag, en dag när jag har tid,  kan hitta mer information i mina kopior ur Danmarks Adels Aarbog.
Bästa hälsningar!
Håkan Widell

2000-06-22, 00:26
Svar #4

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej igen Peter! Ett tillägg bara: Jag visste inte vad stallare var men enl Svensk uppslagsbok var stallare under tidigare medeltid den ämbetsman inom den nordiska hirden, som hade uppsikten över stallet och hästarna. Stallaren i konungens hird avlöstes under 1200-talet av marsken. Hird var under medeltiden konungens livvakt. Med riksstyrelsen utveckling växte hirden och kom i slutet av medeltiden att omfatta alla högre riksämbetsmän.  
Enligt samma källa var en stallmästare föreståndare för ett större stall; hästdressör. Bland rikets högsta ämbetsmän under 1500-talet i Sverige fanns en riksstallmästare.
Mvh!
Håkan

2000-06-22, 08:51
Svar #5

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Lars Hermanson skriver i sin avhandling, framlagd vid Göteborgs universitet den 9 juni:
 
Niels Skyum-Nielsen hävdar dock på grundval av J.E.A. Jolliffes studier kring stallarnas ställning och funktion i 1000-talets England att benämningen stabularius snarare bör förknippas med personernas plats inom den kungliga hallen i deras egenskap av stallbröder tillhörande kungens innersta krets av förtrogna. Skyum-Nielsen vill heller inte ge dem några särskilda funktioner, utan beskriver stallarna som altmugligmænd.
(Lars Hermansson: Släkt, Vänner och Makt - En studie av elitens politiska kultur i 1100-talets Danmark, s 69, Göteborg 2000)
 
Denna syn på stallarna ligger i linje med Hermansons egna resultat i avhandlingen som behandlar situationen i 1100-talets Danmark.
 
Mvh
Roger AJ
Roger Axelsson

2000-06-23, 10:22
Svar #6

peter petersson

Tackar för alla tips. Gla midsommar!

2000-08-03, 23:55
Svar #7

Peter Larsson

Hej!
Har under mina många forskarår ägnat en del tid åt släkten Due som innehade bl.a. Sjörups borg - en herrgård i nuv. Sjörups socken mellan Skurup och Ystad i sydskåne. En del av detta forskningsmaterial hittar Du bl.a. i Sjörups sockenhistoria samt Vårt Ljunits - en häradskrönika, två publikationer jag utkom med på 1970-talet. Dessa två är ungdomliga försyndelser och jag har dem ej längre tillgängliga för försäljning. Däremot finner Du dem på bl.a. Malmö Stadsbibliotek, om icke annat så i Skånesamlingen. En som säkert kan hjälpa dig väl tillrätta där är Gunilla Fors!
 
Hälsn
Peter Larsson

2000-08-09, 18:10
Svar #8

peter petersson

Hej Peter L,
 
 
Det var himla bra tips, som jag skall verkställa imorgon, frågar dig så här i förbifarten, eftersom det ligger runt din sfär- Ingelstorp, resp Drefeldtarna.- Vet du någon bra bok? - Har bara Dansk adels arrbog, och den är som den är.
 
MVH,
 
Peter Petersson

2001-07-19, 15:38
Svar #9

Christer Hellholm

En av mina anfäder hette Michel Due (1548-1600). Han var gift med Maren Stålesdotter (-1600).
 
Jag har hört rykten om att hans farfar hette Mikkel Bondeson Due til Torp, som var son till Bonde Due (ca 1420-) och Johanne Andersdatter Panter til Asdal (1395-1479).
 
Är det någon som kan bekräfta detta? Jag har tyvärr inte boken Danska Adelns Aarbog.
 
Mvh
Christer Hellholm

2002-09-30, 13:12
Svar #10

H.C. Arent

Hei.
Nå blander seg en nordmann med dansk og svenske røtter opp i diskusjonen. Det gjelder den ELLEN AXELSDATTER DOTTING TIL Biersholm i Herrestad herred (Godset hetter vel på svensk Bjersöholm?).
Hn var gift med Erik Nielsen Rotfeld til Bratskov, vistnok høvedsmand, og død ca. 1452.
Det har vært umulig å finne en slekt Dotting i området og tiden, men jeg begynner nå å undres på om ikke det er en skrivefeil for Thott(ing), siden både Rotfeld-slekten og Thott-slekten holdt til i Herrestad herred og på godset mellom 1300 og 1500-tallet. Dessuten er de to adels-slektene i familie både gjennom avstamning og inngiftning.
Dansk Adels Aarbøger har ingen nærmere opplysninger, og Ellen Axelsdatter er heller ikke nevnt i Thott-slektens danske anetavler, men navnet Axel er jo et ganske kjent og vanlig fornavn i Thott-slekten under middelalderen.
Har noen kanskje flere opplysninger om Ellen Axelsdatter Dotting og hennes farsslekt?
Jeg har ellers en rekke opplysninger vedrørende Rotfeld og Thott's danske og tyske forfedre.

2004-09-01, 22:33
Svar #11

Grete Skatka

Ved du om Jens Nielsen Rotfeld har en datter der hed Gjertrud Jensdatter Rotfeld gift med Søren Pedersen munk
hilsen Grete

2004-10-06, 10:20
Svar #12

jan bson österberg

finns det fortfarande levande ättlingar
till ätten ulfeld-ulfeldt.
 
jag har hittat bla en niklas och en barbro
ulfeldt i vår tid 2004
 
eller är de bara namntjuvar????
 
 
med vänlig hälsning  
 
 
jan bson österberg

2004-10-07, 07:28
Svar #13

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Vi kanske inte är så många ättlingar till ätten Ulfeldt? Men säkert många många efterkommare med andra namn...Jag är te.x. en.
Hur är det med dig Jan bson Österberg?
 
M.V.H. Steve

2004-10-13, 10:15
Svar #14

Utloggad Jan Österberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2023-08-12, 14:20
    • Visa profil
steve palmquist
jag trodde att din närmsta släkt var gyldenstiernornas eller gyllenstionorna
 
men ju mer du skrapar och ju längre bak du går i tiden ju troligare är det att vi alla är släkt
 
annars ligger mitt intresse för ulfeld eller ulfeldtarna på deras godsinnehav och jag en i närmaste komplett stamtavla över ulfeldtarna
 
mvh
 
jan bson österberg
 
ps själv har inte kommit längre än 1682  
och att vi från den tiden har bott i roslagen ds

2004-10-13, 11:10
Svar #15

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Jan:
 
Jag det blir ju intressant när vi kan komma så långt tillbaka att vi alla är släkt och vet hur vi är det....
Min närmsta släkt heter Palmqvist och är en gammal lotssläkt, så har jag familj på mors och farmos sida etc. och som Du vet är alla anmödrar och anfäder lika viktiga bara mer avlägsna med tiden.
 
Ulfeldtarna skulle jag vilja veta mycket mer om
 
Min närmsta Ulfeldt anmoder hette Helle Ulfeldt (död den 20 augusti 1606) och hon var gift med Mogens Gyldenstierne (född omkring 1560 och död 1621).
Helle Ulfeldt var dotter till Ebbe Ulfeldt som dog den 20 april 1560. (Det verkar därför som om Helle var något äldre än sin man Mogens!) Helles mor hette Lene Ulfstand hon dog 1564.
 
Ebbe Ulfeldts far hette Knud Ebbesen Ulfeldt död 1540 hans mor hette Anna Hardenberg död 1565.
 
Lene Ulfstands far hette Holger Gregersen Ulfstand om honom står det att han var gift 1529 med Helle Nielsdatter Haak (hon levde fortfarande 1546...)
 
Ännu längre tillbaka (och givetvis osäkrare...)
var Knud Ebbesen Ulfeldts far:
Ebbe Andersen Ulfeldt gift med Kierssen Bøistrup
och hans morföräldrar var Erik hardenberg och Anne Rønnow.
 
Lene Ulfstands farföräldrar hette Greger Jepsen Ulfstand och Else Torbensdatter Bille
 
Men nu krävs det ytterligare verktyg att hålla reda på dem bakåt och de heter inte Ulfeldt i min krönika.
 
Jag kan inte garantera att de äldre namnen är helt korrekta, men det kan säkert checkas andra ställen här i Danmark, Ulfeldtarna var en känd familj.)
 
För mig som invandrare i Danmark är det ju kul att ha dansk familj om än långt tillbaka i tiden...
Gyldenstiernerne kan jag med säkerhet spåra till Niels Eriksen Gyldenstierne som nämns i en handling 1310 men fyra genertioner dessförinnan nämn också i krönikan med hänvisning till en riddarhusstamtavla(?) Längst bak en som hette Erik Langben...kanske född på 1100-talet då(?).
 
M.v.H. Steve

2004-10-14, 07:41
Svar #16

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag får rätta upplysningen om den siste personen, Erik Langben. Eftersom jag blivit ordentligt satt på plats under annan rubrik om denne mytiske man. Det är ju tydligen normen på Rötter, att istället för att vänligt påpeka fel som ska rättas, så ska man ställas till svars... Erik Langben är enligt källorna Tomas Karlsson och Ralf Palmgren en mytisk person, som ligger begravd vid Aagaard...(Det sista står i en text från 1923 har jag också fått veta! se annan Erik Långben rubrik).
Niels Eriksen Gyldenstierne skulle dock vara den förste bevisade anfadern (nämnd i en handling från 1310).
 
Kanske någon annan med det rätta kunskaperna, kan hjälpa att finna de första kända Ulfeldtarna? Så inte samma sak händer igen med dem, att de blir mytiska personer, som dock ska vara begravda på sina eventuella gårdar!  
Jag skulle vara mycket intresserad av faktiska upplysningar, så jag slipper dumma mig genom att fråga om myter igen.
 
Steve

2004-10-14, 18:53
Svar #17

Rune Edström (Rune)

Hej Steve  
Med risk att råka ut för din vrede igen, och maffiabeskyllning, måste jag undra om du inte läser in kritik i mycket, som inte är det.
mvh
rune

2004-10-14, 20:44
Svar #18

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Snarare skulle jag fråga Dig bland andra, om Du överhuvudtget har någon humor....Men kanske i första hand om Du har någon medkänsla, något engagemang i andra osv?  
Nu är jag inte vred Rune! Bara undrande... Men kanske vi har olika uppfattning hur man uppför sig och inte minst vad humor är!!!!!.  
Ja , så är det nog, kanske Ungefär som E sa på kantstött porslin, vi födda Göteborgare förstår inte de akamesika skämten, Nej och jag vill inte heller förstå dem, de är ovärdiga!!!!! Om de nu överhuvudtaget är akademiska? Å andra sidan trodde jag inte Rune att Du kunde tänka dig att uppta plats under en rubrik som denna...jag kan men det är en annan sak....
 
M.V.H. Steve

2004-10-14, 22:51
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Så vitt jag vet är Rune en humorist?sk norrlänning som en gång startade Kantstött porslin. Jag har aldrig hört talas om några akademiska meriter i hans fall, däremot så tillför han mycket här på Anbytarforum ändå.
Vad det gäller Runes medkänsla så rekomenderar jag dig att läsa hans ursäkt till Anders Pemer under Kanstött härom månaden, den talar för sig själv och hedrar Rune.
Jag är däremot född Göteborgare och har ändå full förståelse för de flesta slags skämt, dock inte den typen av påhitt som Steve ägnar sig åt tillsammans med vissa andra.
Att man kallar andrta människor ovärdiga bara för att de är annorlunda än en själv säger en hel del om en...

2004-10-14, 23:05
Svar #20

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej Steve! Jag tycker vi återgår till släkten Ulfeldt. Jag vet inte vilka källor Du har tillgång till, men i Elgenstierna nämns ytterligare sju äldre generationer i denna släkt. Som referens nämns Danmarks Adels Aarbog 1923.
Mvh! Håkan

2004-10-15, 06:47
Svar #21

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Håkan:
 
Jag ska ned på det Kongelige Bibliotek senare i dag och då slår jag upp i DAA 1923.
De har också Elgenstierna men jag har inte slagit upp Ulfeldt ännu.
Jag har ärvt en, omkring 25 sidor, lång släktkrönika, skriven förlängesedan om jag får uttrycka det så. Det står ingen författare eller genealog men hänvisas till vissa andra källor, då och då. 
Den låg i lång tid i mina samlade papper efter min mors död 1991 och först nu i påskas fick jag börjat studera den och blev överraskad att jag också hade danska förfäder. 
Jag har kollat genom frågor här på rötter och andra ställen omkring uppgifterna om ätten Gyldenstierna, men Ulfeldtarna och alla de andra är kvar att undersöka djupare.
 
Det skulle bla. vara intressant att se hur de tidigare nämnda Ulfeldtarna är släkt med, den här i Danmark beryktade, Corfitz Ulfeldt? 
Han betraktas som spion för svenskarna här i Danmark. Men jag vet inte om det också är en myt?!
 
Corfitz Ulfeldt født: 1606         
død 1664               
 Far:Jacob Ulfeldt
 Mor:Birgitte Brockenhuus
 Kone: Prinsesse Eleonora Christine
født: 1621-07-08  på: Frederiksborg Slot, DK 2   
 Død: 1698-04-16       på: Maribo, Lolland, Storstrøm, DK 1   
 Far:Christian IV
 Mor:Kirstine Ludvigsdatter Munk
 
Detta står på en internetsite jag precis slog upp (alltså kan jag inte garantera att det stämmer helt!?)
 
Eftersom jag också har Munk anor skulle de även vara kul att finna eventuell släktskap med denna drottning.
Christian IV var ju både en tillgång och en katastrof för Danmark. Miste halva riket av det egentliga Danmark; Skåne, Halland och Blekinge. Norge (del av Danmark) miste Bohuslän, Jämtland och Härjedalen till Svenskarna, något många Danskar fortfarande ?rgrer sig over (men Corfitz Ulfeldts roll i det minns jag inte vad den var, eller om han hade någon inflytelse på det). 
Christian IV byggde ju dessutom en massa slott och hus i och utanför Kbh (varav några är de äldst bevarade, som har överlevt efter alla Köpenhamns många bränder och bombardementer) 
Till detta använde han också förmögenheter (själv ska jag spela i ett av dem Rundetårn i november)
Kanske Du Håkan, vet hur ovan nämnda Helle Ulfeldt t.ex. var släkt med Corfitz Ulfeldt? Hon verkar ju i varje fall vara ett par generationer tidigare än honom, död samma år som han föddes 1606!
 
M.V.H. Steve

2004-10-27, 10:35
Svar #22

Utloggad Jan Österberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2023-08-12, 14:20
    • Visa profil
hej steve palmquist
 
jag har byggt ett träd över släkten ulfeld eller ulfeldt och det omfattar ca 1250 personer
men allt är inte verifierat ännu.
 
när det gäller corfitz jacobsen ulfeld, så finns det en intressant biografi på lunds universitets
bibliotek över eleonore christine christiansdatter
grevinna av holstein-gottorp av sophus birkett-smith
 
med vänlig hälsning
 
 
jan österberg

2007-12-21, 01:26
Svar #23

Veronika Ulfeldt

jag vill bara säga att jag heter  
veronika marie ulfeldt
min mor anette marie ulfeldt
min mors mor berit ? ? ulfeldt
min mors mors mor Barbro ? marianne ulfeldt
min syster hette Pamela mathilda marianne ulfeldt men hon heter nu mer Jacobsson
min bror hette Niklas karl ulfeldt men heter nu mer Jacobsson

2008-01-25, 17:51
Svar #24

Veronika Ulfeldt

Nu har Barbro Ulfeldt dött 20/1-2008
 
och så lägger jag till min son Adrian Karl Mikael Prasnicki Ulfeldt född 23/12-06

2010-02-10, 12:15
Svar #25

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Hej!
Detta gäller Ebbe Ulfeldt och hans hustru grevinnan Hedvig Christiansdotter!  
I en artikel har jag läst att Ebbe Ulfeldts  äktenskap inte var så lyckligt utan att hustrun Hedvig lämnade honom  för en älskare år 1655 .Hon skall ha levt på sin ärvda förmögenhet och dog utfattig i Kristianstad 1678.
Hon skall vara född omkr 1627 och bör ju då efter 1655 ha kunnat föda barn som resultat av sitt liv efter 1655!
Finns någon sannig i detta ? Känner någon till något?

2010-02-10, 21:59
Svar #26

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Brittmarie:
Ja Christian den IV´s dotter Hedvig som var gift med Ebbe Ulfeldt, övergav honom för att han var ett monster står det i nedan nämnda bok. Men var finner du uppgiften att hon ska ha dött utfattig I Kristianstad? Det var intressant!  
Ebbe Ulfeldt liksom sin mer berömde släkting Corfitz Ulfeldt, trädde ju i svensk tjänst (deserterade kanske man skulle kunna säga...) men förblev i motsatts till denne i Sverige livet ut och blev under den slutliga erövringen av Skåne mycket behjälplig om de lokala förhållandena i det tidigare Öst-Danmark (källa Ingvar Bengtssons kapet av Skåne). Eftersom jag just håller på med att på geni utarbeta de olika mycket invecklade släktbanden till dessa Ulfeldtar och Munkar som jag själv har, skulle det vara kul att höra om den berättelsen om Hedvig Munk (Oldenburg). Du får gärna kontakta mig på mitt e-mail. Jag kanske kan hitta något mer om Ulfeldtarna och Munkarna också.
 
Mvh Steve
stevepalmquist2004@yahoo.co.uk

2010-04-12, 13:24
Svar #27

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej:
 
jag fann Brittmaries meddelande om Anna Catharina Ulfeldt, död 1709 under flykt från Skåne gift med Skytte (se rubriken Skytte) och då undrar vem denna Anna Catharina var dotter och gärna dotterdotter till (gärna både fädernet och mödernet om någon vet)? När var hon född och när gifte de sig skulle också vara intressant att veta?  
 
Mvh Steve

2010-04-12, 19:02
Svar #28

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Hej igen Steve !
Anna Catharina Ulfeldt f 1646-02-07 var dotter till Ebbe Ulfeldt(1616-1682) och Christian IV:s dotter Hedvig(1626-07-15 -1682-07-30) Tyvärr känner jag inte till Anna Catharinas och CG Skyttes giftermålsdatum men  såvitt jag vet föddes inga barn inom deras äktenskap.
MVH Brittmarie K

2010-04-12, 19:19
Svar #29

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Brittmarie:
 
Så spännande, då börjar jag fatta den långa diskussionen under Skytte och vad vår danske vän söker efter...Nåväl Du kom ju med ett fullt trovärdigt förslag, eller?
Jag har hållit på också lite med de släktrelationerna där Hedvig och hennes syster Christina Leonora var inblandade, det är ju ett riktigt drama...
Nu vill vi veta mera eller hur?
 
Mvh Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna