ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Svensson och Sven Persson på Per Svensgård i Eskhult, Breared  (läst 298 gånger)

2022-12-26, 21:49
läst 298 gånger

Utloggad Björn Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 18:56
    • Visa profil
Hej!

Är det någon som vet om Per Svensson som var brukare av gård nr.2 på Per Svensgård i Eskhult (senare Eskhult nr.1) i Breareds socken år 1700-1732 är barnbarn till den Per Svensson som gården fick namn efter på 1640-talet och som dog omkring år 1674 (angavs som död i mtl 1675).
Jag har gått igenom mtl och jordeböcker och funnit att år 1670 fanns Per Svensson, Sven Persson och Per Hansson på Per Svensgård. I mtl 1675 var Per svensson död och i ttl 1679 var Per Hansson död. 1681 fanns Sven Persson och inspektorn på Per Svensgård. Jag misstänker därför att Sven Persson var son till Per Svensson.

Senare dök Kiehl Knutsson (1687-1708), Jöns Jönsson (1691-1697), Bror Svensson (1695-efter 1729), Per Svensson (1700-1732) och Per Bengtsson (1708-efter 1729) upp på gården. Bror Svensson var son till Sven Persson (enl. mtl 1695-1697) och  Per Bengtsson var måg enl. mtl. 1712.

År 1708 hade gården uppdelats i fyra lika delar på 1/4 mtl med Per Bengtsson, Bror Svensson, Per Svensson och Kiehl Knutsson som brukare. Redan 1712 hade Kiehl Knutsson ersatts av Anders Larsson. De fyra brukarna Per Bengtsson, Bror Svensson, Per Svensson och Anders Larsson ersattes så småningom av deras söner och döttrar/svärsöner. Dessa fyra "undergårdar" levde kvar mycket länge på Eskhult nr.1.

Per Svensson som var brukare från ca år 1700 till år 1732 då dottern Brita och svärsonen Gudmund Persson tog över är en av mina förfäder. Därför är jag intresserad av att veta om tidigare brukarna Sven Persson och Per Svensson var hans far och farfar eller kanske hans svärfar och svärfarfar. Skulle vara roligt att veta om en av mina förfäder brukade Per Svensgård på 1640-talet och t.o.m. gav sitt namn till gården. I synnerhet som gården då låg precis vid landsgränsen mellan Sverige och Danmark.

PS Jag har haft mycket nytta av instruktionsfilmen som Hallands släktforskarförening gjort om mtl.

Hälsningar

Björn Magnusson

2022-12-27, 13:36
Svar #1

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Hejsan Björn


Du skriver "Bror Svensson (1695-efter 1729), men det ska väl vara Björn Svensson?


Björn var son till Sven Persson som du nämner.


Det förefaller troligt att det finns en släktkoppling mellan din säkerställda ana och företrädarna på gården.


Mvh, Lars-Ola, Halmstad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna