ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varnad för mened  (läst 792 gånger)

2022-12-20, 20:57
läst 792 gånger

Utloggad Eric Emanuel Kullgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 19:49
    • Visa profil
Jag letar efter tips och hjälp angående en speciell notering i en kyrkobok.

I Nyeds kyrkoarkiv, husförhör år 1861-65 (och senare år) framgår det på sidan 111 att Henrik Gäfvert var ”Varnad för mened” den 17/10 1862

Jag försöker lista ut historien bakom den varningen och om det var en varning från prästen eller från rättsväsendet. Har letat i domboken för Nyed för det året utan resultat (dock har jag svårt att förstå all den texten)

Varningen skedde i oktober och tinget det året hölls under våren och sedan i november, därför är det kanske rimligt att anta att det inte går att finna svaret i domböckerna?

Vart mer kan jag leta, är det en uppgift som kan framgå i sockenprotokollet?

2022-12-20, 23:06
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag har vid olika tillfällen sett bilagor till domboken, där prästen intygar att ett vittne, innan han vittnade, har undervisats om edens betydelse och varnats för vad det innebär att begå mened. Det lär alltså vara det som noteringen betyder. Men det är första gången som jag sett en sådan notering i en husförhörslängd. Det var tydligen en noggrann präst.  :)

Mened är ju ett brott, och om han gjort sig skyldig till det, så skulle han dömas av rätten, inte bara varnas av prästen.

Kolla vid tinget närmast efter om han var vittne där.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-12-21, 11:23
Svar #2

Utloggad Eric Emanuel Kullgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 19:49
    • Visa profil
Jag har vid olika tillfällen sett bilagor till domboken, där prästen intygar att ett vittne, innan han vittnade, har undervisats om edens betydelse och varnats för vad det innebär att begå mened. Det lär alltså vara det som noteringen betyder. Men det är första gången som jag sett en sådan notering i en husförhörslängd. Det var tydligen en noggrann präst.  :)

Mened är ju ett brott, och om han gjort sig skyldig till det, så skulle han dömas av rätten, inte bara varnas av prästen.

Kolla vid tinget närmast efter om han var vittne där.

Stort tack Jörgen för ditt svar. Syftar du på att jag bör undersöka protokoll från tinget i november samma år för högst sannolikhet att hitta en förklaring?

2022-12-21, 13:23
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, om detta innebär det som jag tror, så blev han varnad inför sitt vittnesmål. Och i så fall bör han ha vittnat vid tinget som hölls efter varningen.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-12-21, 14:39
Svar #4

Utloggad Eric Emanuel Kullgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 19:49
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna