ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olsson, Måns  (läst 616 gånger)

2007-02-11, 10:51
läst 616 gånger

Utloggad Mikael Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 17:08
    • Visa profil
Hej!
Jag har lite oklarheter om Måns Olsson, f.1793-03-08 i Uttorp, Sturkö (K). Vet att hans far är Anders Larsson, men vem är hans mor: Charlotta Andersdotter eller Cissa Andersdotter? Olika namn i olika böcker. Någon som vet mer om dessa personer?
 
mvh

2007-02-11, 13:10
Svar #1

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Hej Mikael!
 
Det är inte troligt att Måns heter OLSSON om fadern heter ANDERS Larsson. Däremot får bonden OLA Andersson i Uttorp en son Måns just nämnda datum. Moderns namn  står inte i födelsenotisen men hon ska enligt hfl heta Cissa. Hon dör som änka 27/4 1826 enligt hfl och här står det även att hon heter Abrahamsdotter. Hon ska vara född 1756 i Bredavik. Även fadern Ola är född 1756 enligt hfl.
 
Måns Olsson är vid denna tid hemmansägare i Uttorp och gift med en Maria Månsdotter enligt hfl 1813-29.
 
Christina

2007-02-11, 13:24
Svar #2

Mikael Gustavsson

Hej Christina!
 
Du har så rätt om faderns namn. Jag hade flera fönster öppna samtidigt och råkade titta fel. Tack för din hjälp om moderns namn. Nu ska jag försöka komma vidare.
 
Mikael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna