ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryttaren Nils Nilsson Sjöberg  (läst 410 gånger)

2022-12-17, 08:05
läst 410 gånger

Utloggad Tommy Tengkvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 649
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 00:36
    • Visa profil
Jag har tidigare frågat om Olof Nilsson Sjöberg född i Kristdala 1768. Jag tycker det är svårt att hitta uppgifter när jag nu ser närmre på familjen och hans föräldrar. Kan jag få veta mer? Är det hans far, Nils Nilsson Sjöbergs födelsenotis den 8/10 1738 som finns i AD: Kristdala (H) C:2 (1731-1792) Bild: 27 Sida: 45?
2:a giftet. Död i Misterhult? Även mer om 2:a giftet ohh. Maria Andersdotter Dahl.

 

2022-12-17, 10:09
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vet du säkert att Olof Nilsson var född Sjöberg, d.v.s. att fadern också hette det och att Olof kallades det också innan han blev ryttare?

Om man ser att den ene efter den andra i samma rusthåll har samma namn, så är namnet helt enkelt ett tjänstenamn som följer med rusthållet utan att ryttarna är släkt. Och det normala för ryttare och soldater är att namnet bara är ett tjänstenamn som inte 'ärvs' av barnen.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-12-17, 14:55
Svar #2

Utloggad Tommy Tengkvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 649
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 00:36
    • Visa profil
Hej Jörgen,, ,, säkert och säkert,, ,, huruvida Olof Sjöberg hette Sjöberg, Nilsson eller både ock innan han antogs som ryttare kan jag inte svara på, dock jag bifogar födelsenotis från 1768, husförhör från 1786 samt vigselnotis från 1795, se bifogad PDF-fil.Men till min fråga, vet du något om Nils Nilsson Sjöberg?

2022-12-17, 21:47
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nej, jag vet inget mer om dessa personer sedan tidigare. Jag bidrog bara med lite allmän information om soldatnamn, så att du inte letar efter en Nils Sjöberg som far till Olof Nilsson Sjöberg utan att veta säkert att hans far faktiskt heter Sjöberg.

I den andra diskussionen hänvisar du till Venas hfl (AI:3, s. 81). Och i den sägs att Olof Sjöberg är född i Misterhult 1770, och ska ha kommit från samma socken 1794.

Och sistnämnda år, närmare bestämt den 4/10, blev han antagen som ryttare n:r 18 (Bjärkhult i Vena socken) vid Överstelöjtnantens kompani av Smålands lätta kavalleriregemente. Detta enligt 1798 års GMR (inget sidn:r; AID v376488.b570). Enligt samma rulla var han 29 år vid mönstringen den 30/5 1798, alltså född omkring 1769.

De anonyma bilderna i din PDF-bilaga är från födelsebok (C:2, s. 149) och hfl (AI:1, s. 15) i Kristdala, där ryttaren Nils Sjöberg bodde på Humlenäs under Malghult och sonen Olof föddes den 3/5 1768. Alltså inte i Misterhult och inte 1769 eller 1770. Nu är födelseuppgifter (plats och tid) i en hfl eller ålder i en rulla långt ifrån några pålitliga uppgifter, men 'din' Olofs uppgifter stämmer alltså inte med uppgifterna för Nils Sjöbergs son. Har du några andra källor som visar att Olof Nilsson Sjöberg är Nils Sjöbergs son, eller är det bara namnet som får dig att dra den slutsatsen?

Ryttare och soldater blev tilldelade ett ryttar- och soldatnamn när de tog värvning. Ibland följde det rusthållet/roten, ibland inte. Ibland kunde de välja samma namn som fadern (om de alls fick välja och om fadern varit ryttare/soldat), men oftast fick de ett eget namn.

Kort sagt: Om du letar efter en Nils Sjöberg som far till Olof Nilsson Sjöberg, så riskerar du att hamna helt fel. Det är naturligtvis möjligt att Nils Sjöbergs son Olof också blev ryttare. Och det är naturligtvis möjligt att han i så fall valde faderns namn Sjöberg, men han kan lika gärna ha fått ett annat namn.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna