ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skånska mord  (läst 901 gånger)

2007-06-17, 11:35
läst 901 gånger

Utloggad Jan Kvernby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 12:52
    • Visa profil
Troligen mördades Emil Andersson, f. 1897-07-02 i Skepparslöv, i samband med Hörby marknad 1942. Ev. var han vid den tiden tillfälligt bosatt i Helsingborg. Mördaren skulle bl.a. ha tagit ett fickur vilket senare ledde till att mördaren greps då denne lämnade in fickuret till en urmakare i Malmö. Enligt uppgift skulle ett livstidsstraff utdömts, men där mördaren frigavs efter 8 år.
 
Mordet skall ha varit omskrivet i litteraturen. De uppgifter jag fått från olika släktingar är dock inte helt säkra och jag hoppas därför att någon av Anbytarforums läsare kan ge mig mera information. Det kan också ha rört sig om någon annan skånsk marknad.

2007-06-17, 18:45
Svar #1

Anita Karlsson

Hej Jan!
 
här är Emil och familjen år 1900;
 
Post 664442
 
Emil
 
f. 1897 i Skepparslöv (Kristianstads län, Skåne)
 
bådas s.
Pojke, barn i familjen
 
Fårarp.
Fjälkestad (Kristianstads län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Skepparslöv Kristianstads län
 
Andersson, Anders 1860 Far
Persson, Bengta 1871 Mor
(Barn), Tage Linnard 1892 Barn
(Barn), Emil 1897 Barn
(Barn), Gerda 1898 Barn
(Barn), Elisabeth 1899 Barn
 
Här kommer utdrag ur Sveriges dödbok;
 
18980422-3502
 
Andersson, Gerda
 
Centralsjukhuset, avd 314
291 85  Kristianstad
 
Död 11/10 1980.
 
Kyrkobokförd (1976) i Heliga Trefaldighet, Kristianstads kn (Kristianstads län, Skåne). Personen är på församlingen skriven eller är utan känd hemvist. Mantalsskriven (1976) på samma ort.
 
Född 22/4 1898 i Fjälkestad (Kristianstads län, Skåne).
 
Ogift kvinna.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Heliga Trefaldighet, Kristianstads kn (Skåne län, Skåne)
 
Födelseförsamling i källan:
FJÄLKESTAD (Kristianstads län)
 
Källor:
RTB 80 / SPAR 90
 
18990922-0726
 
Andersson, Elisabeth
 
Valutav 1 4 tr
126 45  Hägersten
 
Död 18/4 1993.
 
Folkbokförd (1976) i Hägersten, Stockholms stad (Stockholms län, Södermanland).
 
Född 22/9 1899 i Fjälkestad (Kristianstads län, Skåne).
 
Änka (15/2 1972).
--------------
Födelseförsamling i källan:
FJÄLKESTAD (Kristianstads län)
 
Källor:
RTB 93 / SPAR 92f / SPAR 95
 
Du bör kolla så att dessa två kvinnor är de rätta syskonen.
 
Ta kontakt med Malmö stadsarkiv (stadsarkiv@malmo.se eller tel.nr, 040 - 10 53 00)
och berätta att familjen bodde i Fårarp,Fjälkestad (Kristianstads län, Skåne)år 1900. Därefter kan de hjälpa dig framåt, hjälpa dig med fakta om honom och få reda på när han dog.
 
MVH. Anita Karlsson.

2007-06-17, 22:32
Svar #2

Utloggad Jan Kvernby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 12:52
    • Visa profil
Hej Anita
 
Tack för hjälpen. Jag hoppas slippa gå via kyrkoböckerna eftersom de f.n. kan finnas på såväl lands-/stadsarkiv som ute hos församlingarna. Den här familjen var antagligen statare och barnen spreds ut (bortauktionerades har det sagts mig) när Bengta dog 1907 i Fjälkestad. Men du kan ju ha rätt i att jag måste börja där ändå. Mord är ju intressanta i sådana här sammanhang och även om nu levande släktingar säger sig sakna kunskap om den här personen så tycks historien om mordet leva kvar i minnet.
 
Jag pratade idag med en släkting som var väldigt bestämd i att det var 1942 i Hörby så jag chansade på att slänga ut en fråga. Det finns många släktforskare likt dig som gärna hjälper till.
 
Tage Lennart (felstavat på CD:n) var hustruns u.ä. barn och honom söker jag också. Kanske också församlingen har noteringar kring att barnen spreds. Jag ska ringa församlingen.
 
Tack för ditt engagemang.
 
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna