ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Morddömd dreng Jöns Herlöfsson, Bosarps förs.  (läst 1509 gånger)

2002-10-01, 17:53
läst 1509 gånger

Karl Grunning

Är på jakt efter uppgifter om den morddömde drängen Jöns Herlöfsson. December 1754 slog han ihjäl Ola Pehrsson (f. 1703 i Bjära) i Öslöv, Bosarps församling.  
 
Han dömdes till livstidsfängelse av Onsjö härads urtima ting (tingsprotokoll saknas) i januari 1755 men lyckades fly natten mellan 14-15 januari. Huruvida han blev gripen igen har jag inga uppgifter om. Tyvärr inte heller när han var född.
 
Han kan ha jobbat som dräng på Öslöv nr 7. Återigen vet jag inte säkert.
 
Tack!

2006-02-11, 14:02
Svar #1

Utloggad Jan Plymoth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Betr. Jöns Herlöfsson så har jag uppgift om en person med det namnet som skall vara från Rönneberga Asmundtorp och bror till Wilhelm Herlöfsson som är bonde i Eskilstorp (Söderslätt). Den senare skall vara född omkring 1698 och gift med Anna Andersdotter. Allt enligt Gert Påhlsson. Uppgifterna fick jag för ca. 10 år sedan.
 
Om du har något om Herlöfsson eller Wilhelmsson så vore jag tacksam för information.
 
Med vänlig hälsning
 
Jan Plymoth

2006-02-11, 20:14
Svar #2

Utloggad Gunnar Ringmarck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2017-02-18, 11:28
    • Visa profil
Hej Jan !
Vilhelm Herlövsson hade åtminstone tre söner av vilka Herlöv och Vilhelm har nulevande efterkommande på Söderslätt ibland mina släktingar.    
Hälsning   Gunnar

2006-05-13, 11:23
Svar #3

Björn Holmberg

Jag har följande fakta i fallet: Enligt en inskription på Ola Perssons gravsten (om den finns kvar eller var den finns vet jag ej) står följande:
Härunder vilar den i livstiden välaktade och redlige rusthållaren Ola Persson i Östlöf, som om aftonen den 17 december vid pass klockan 5 blev utanför sin gård av drängen Jöns Herlöfsson ihjälslagen och dräpt på sitt 51:sta ålders år.
 
Jöns Herlöfsson var dräng hos Ola Persson på Östlöf nr 7. Två bönder sattes att vakta Jöns efter mordet men Jöns lyckades rymma.

2018-01-10, 02:13
Svar #4

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Hej,

Man kan utesluta den Jöns Herlöfsson på Rönneberga N:r 4 född c:a 1690 i Gässie och broder till Wilhelm Herlöfsson i Eskilstorp. Han lämnar jordelivet den 21 april 1751 och har då lite svårt att begå ett mord drygt fyra år senare. Han var dessutom gift.

/Paul

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna