ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckningar efter makarna Jöns Persson Orre och hh Gunilla Månsdotter  (läst 289 gånger)

2022-12-13, 15:38
läst 289 gånger

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 16:35
    • Visa profil
Här är två stycken bouppteckningar, en efter vardera make. Det är ganska tydligt skrivet (Gunillas) men jag får inte ihop det med deras barn så jag behöver hjälp med att förstå allt vad det står.

Jöns Persson (Orre) d. 1763-03-11 i Smula (i bouppteckningen står att han avled den 4/11..Leaby häradsrätt (R) FII:2 (1761-1767) Bild 178 / Sida 293b (AID: v143908.b178.s293b, NAD: SE/GLA/11040)

Gunilla Månsdotter d.1772-05-21 i Smula. Leaby häradsrätt (R) FII:4 (1772-1774) Bild 8 / Sida 9 (AID: v143911.b8.s9, NAD: SE/GLA/11040)


 

2022-12-13, 21:13
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:44
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I Jöns bouppteckning sägs att han har en son och en dotter, samt en styvson som enkan hade i förra giftet, alla myndiga. Deras namn nämns inte i ingressen, men under skulder finns sonen Nils Lagerqwist.

I Gunillas bouppteckning sägs att hon efterlämnar två omyndiga barn, en son och en dotter, samt en brorsdotter. Men här blir det ju fel.

För det första är barnen inte omyndiga, de var ju myndiga redan i Jöns bouppteckning nio år tidigare. Hon bor hos sonen, ryttaren Nils Lagerqwist, som också uppger boet. Dottern Anna Jönsdotter är gift med Johannes Jonsson.

För det andra skulle Gunillas brorsdotter inte ärva henne när hon har egna barn. Det måste vara sonen, som uppger boet, som kallar Annika Pettersdotter för brorsdotter. Hon har dessutom en styvfar, Lars Jönsson. Gunillas andre son heter alltså Petter och är död, och Annikas mor är omgift.

Petter bör då vara Gunillas son från första giftet, eftersom Nils kallas son, inte styvson, i Jöns bouppteckning.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-12-14, 09:38
Svar #2

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 16:35
    • Visa profil
Full pott Jörgen  :)

Jag kollade upp lite mer och det stämmer det du fått fram. Det finns en överlevande son Petter Persson 1731 från Gunillas första äktenskap. Jag har två (verifierade med FB) från Gunillas andra äktenskap, Sven 1733, Anna 1736 men inte födelsen för Nils Lagerqvist (han är troligtvis född 1738-39 då det inte finns FB. Men det stämmer om Sven är död som barn och så återstår Anna och Nils, och så är det antagligen.

Tack så mycket.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna