ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kristianstads fästning  (läst 578 gånger)

2000-10-16, 23:41
läst 578 gånger

Anna Orebrand

Enligt bouppteckningen efter Kajsa Persdotter i Stavby, Uppland, var sonen, f d bonden Erik Andersson, fästningsfånge i Kristianstad.
 
Erik Andersson var född 1804-06-08 i Väsby, Stavby. Han var son till nämndemannen Anders Andersson (1761-1829) och den tidigare omtalade Kajsa Persdotter (1768-1840).
 
År 1840 ska alltså Erik Andersson ha befunnit sig på Kristianstads fästning. Jag vet tyvärr inte vilket brott han hade begått, men enligt bouppteckningen efter hans mor sa ryktet att Erik var död, men någon officiell underrättelse hade ännu inte inkommit, varken till ortens kronobetjäning eller till de anhöriga.
 
Jag söker nu uppgifter om Kristianstads fästning i allmänhet och Erik Andersson i synnerhet. Känner någon till hur jag ska bära mig åt för att få reda på vad som hände Erik Andersson? Alla upplysningar mottages tacksamt!
 
Källa: Olands TLG HR 13:a, blad 6/8, nr 79.
 
Mvh Anna Orebrand, Uppsala

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna