ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jöns Olofsson i Svedhornet  (läst 251 gånger)

2022-12-12, 17:47
läst 251 gånger

Utloggad Eva Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:24
    • Visa profil
Behöver lite hjälp här om Jöns Olofsson i Svedhornet.


När han dör den 11/11-1832 i Ö.Stenby står det att han ska vara född 1788 i Rönö, samt att faderns namn är Torparen Olof, efternamnet har jag svårt att tyda (Trybom/Fyrbom?)och modern Kerstin Jönsdotter i Fyrtorp(?) under Rönö kungsgård.


Riksarkivet: Östra Stenby>Cl:4>1808-1861>Bild 299>Sida 561. Handskriven sida 683.


Han står hela tiden som född i Rönö 1778, inget datum, fram till att han bor i Ö.Stenby Flemmingstorpet, där står det 1788.
I födelseboken hittat jag ingen Jöns 1788, vilket jag nästan anade, men däremot 1779-06-11. Där står föäldrarna som Olof Persson och Kerstin Jönsdotter. Vad ska jag lita på?


Riksarkivet: Rönö>Cl:l>1680-1818>Bild152>Sida288.


Kan endast använda Riksarkivet!


Mvh Eva.







2022-12-12, 23:33
Svar #1

Utloggad Rolf Sundberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 23:36
  • RolfS
    • Visa profil
Jag kollade några av dina källor, Eva, samt sökte i några register i ArkivDigital. Inte mycket att komma med, men något:

I dödboken står det definitivt Torparen i Fyrtorp. Fyrtorp är ett torp under Rönö Kungsgård. Även jag är osäker på fadersnamnet, men tror mest på Olof Trybom, Modern står som Hustru Kjärstin, utan efternamn, vad jag kan se (varifrån fick Du Jönsdotter?). Omedelbart efter Kjärstin står det ju Tjent på flera ställen.

Varför kallas han Trybom (eller likn)? Jag fann ingen passande Trybom (eller likn) boende i  Rönö-trakten efter 1800, inte heller i soldatregistret. Men namnet förekommer här och var.

Om Jöns född 1779-06-11 är rätt Jöns, så heter hans föräldrar Olof Persson och Kerstin Jönsdotter, då bosatta i Dalen, som säkert också var torp under Rönö Kungsgård. Detta har Du ju sett, men jag fann även en storasyster till denne Jöns:     
Anna Maja, född 1774-10-13 i Täpphägn/Täppäng i Rönö, med samma föräldrar som för Jöns.
Tråkigt att det inte finns husförhörslängder för Rönö under 1700-talet. Möjligen kan det ge något att följa torparen Olof Persson i Dalen i mantalslängderna.


 
RolfS

2022-12-13, 01:37
Svar #2

Utloggad Eva Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:24
    • Visa profil
Tack Rolf!
Jag var nog lite snabb där med Jönsdotter såg jag nu.
Att Jöns varit gift (1808 i Häradshammar) med Maja från Konungsund stämmer.
Jag skulle tro att det är den Jöns som jag söker. Jag har tittat i flyttningslängder och följt honom den vägen från att han flyttar 1802 från Rönö till Jonsberg Kuggebo och framåt. Det är inte första gången jag hittat fel i dödboken angående föräldrar eller födelseår.
Det där med Mantalslängder förstår jag mig inte riktigt på tyvärr.
Jag får nog nöja mig med det, sen får jag väl skriva in Olof och Kerstin som möjliga föräldrar så länge.
Tack än en gång.
/Eva.






Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna