ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axel Leander Karlsson  (läst 407 gånger)

2022-12-12, 11:54
läst 407 gånger

Utloggad Jan-Erik Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:36
    • Visa profil
Hej
Jag har problem med min mormors far Axel Leander Karlsson, han föds den 2 apr 1886 på Stensäter, Sköllersta.
Ett par år senare får han en syster Elsa Axelina Karlsson som föds den 23 feb 1888 i Sköllersta.

Bägge barnen står som oäkta i Sköllersta FB men på grund av namnen så misstänker jag att fadern bör ha hetat Axel i förnamn.
Av vad jag har kunnat hitta så finns det 2 Axel i moderns absoluta närhet i samband med barnens födelse men det går inte att utesluta att det finns ytterligare med det namnet.
Finns det något sätt som kan göra att jag kan få fram namnet på fadern?
Se Sköllersta kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/11356/A I/28 a (1886-1890) bild 38, sid 40.

Med vänliga hälsningar
Jan-Erik

2022-12-12, 14:23
Svar #1

Inloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2535
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:40
    • Visa profil
Vid Elsa Axelias födelse anges Karl Andersson i Stensäter som barnafader, se Sköllersta C/9 bild 33 (Riksarkivet). Troligen den Karl Andersson som finns i Sköllersta AI/28a sid 139 där han bara har förnamnet Karl. Så i det fallet måste Axel komma någon annanstans ifrån


2022-12-12, 16:13
Svar #2

Utloggad Jan-Erik Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:36
    • Visa profil
Hej KG och tack för att du vill hjälpa mig.
Det är lite lustigt skrivet FB Sköllersta C/9 bild 33 (Riksarkivet), och jag får inte riktigt ihop texten
Om jag läser det rätt så står där " Barnets fader Karl Andersson i Stensätra och (okänt tecken) Moder.

Men den Karl Andersson i Stensätra som avses i AI/28a sid 139 är Axel Leanders och Elsa Axelias morfar, (Karl Erik Andersson f 10 maj 1830).
Och om det är en och samma person så förstår jag inte texten i födelseboken


Med vänliga hälsningar
Jan-Erik



2022-12-12, 16:53
Svar #3

Inloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2535
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:40
    • Visa profil
"Barnets fader" måste varit en kortslutning hos prästen. Om man läser det som "Barnaföderskans" fader och moder (tecknet före "moder" är ju ett nerflyttningstecken) så blir det meningsfullt, då var de dopvittnen  precis som kolumnen anger.

Det är alltså fortfarande fullt rimligt att det finns någon Axel i bakgrunden.

1894 får Emili(a) ett tredje utomäktenskapligt barn som får namnet Karl Oskar. Men då kanske någon annan än Axel är fadern.

2022-12-12, 17:03
Svar #4

Utloggad Jan-Erik Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:36
    • Visa profil
Hej KG
Emilia gifter sig sedemera med Karl Oskars far (Oskar Andersson 1870 - 1902) och de får ytteligare 4 barn tillsammans utöver Karl Oskar

så där känner jag att jag står på fast mark, det är de två första,  Axel Leander och Elsa Axelia som ställer till problem för mig.

Med vänliga hälsningar
Jan-Erik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna