ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Dahlberg  (läst 185 gånger)

2022-12-09, 22:56
läst 185 gånger

Utloggad Claes Sonnerby

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 20:45
    • Visa profil
Hej, jag söker födelseuppgifter om min farmors farfars farfar Nils Dahlberg - födelsedatum, födelseplats och föräldrar.

De uppgifter jag samlat på mig (som kan ha felaktigheter) om honom ser i stort ut så här.

Han antogs den 10 december 1739 som sventjänare  för Krogstorps (Kroxtorp, Krogstorp), Misterhult socken som nr 29 vid Överste Löjtnantens kompani vid Smålands kavalleriregemente.

Nils flyttade in i husar- och ryttartorpet i husartorpet no 29 Grälebo (Grälebro)  sannolikt hösten 1739. I mantalslängden för Misterhult redovisas han där för första gången 1740. Han efterträdde Nils Dahlström .

Nils och Anna Persdotter gifte sig den 1 november 1740 i Kristdala. Nils var då ryttare och Anna piga från Skinshult i Kristdala.

De fick två barn 

1.   Per Nilsson  Dahlberg född den 9 augusti 1743 i Grälebo

2.   Ingrid Nilsdotter född den 8 mars 1745 i Grälebo.

Nils var bl a med i det pommerska kriget och förlorade en häst i Fehrberlin 1758.

Anna dog den 1 november 1759 i Grälebro i en ålder av närmare 40 år .

Nils gifte sig en andra gång och då den 31 maj 1761 i Kristdala med Annika (Anna) Jonsdotter sannolikt född den 6 januari 1738 i Malghult. Han var då ryttare och änkeman från Kroxtorp och hon piga från Malghult

Nils blev sårad 1760 – illa krossad av ett fall konstaterades i Stralsund. Nils och Anna var bosatta i Grälebo till i vart fall den 1 oktober 1764. Nils blev 1764 ”blesserad i Pommern” varefter han blev avskedad.

Nils och Anna flyttade därefter till Bankhult i Kristdala.

Nils och Annika fick tre barn:

3.   Charlotta Nilsdotter född den 29 juli 1762 i Grälebo.

4.   Börge Nilsson född den 15 juni 1766 i Bankhult.

5.   Nils Nilsson född den 9 mars 1770 i Bankhult.
 
Nils dog den 26 december 1772 i Bankhult i en ålder av ca 55 år .

Annika Jonsdotter dog den 15 januari 1775 i Bankhult i en ålder av ca 75 år. Åldersuppgiften stämmer dock dåligt med födelseåret 1738. 

Nils kan ev ha varit född/döpt den 22 december 1717 i Skinshult. Den uppgiften är dock mycket osäker.

Alla ledtådar mottages tacksamt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna