ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avrättningar i Skåne  (läst 1619 gånger)

2007-05-15, 16:10
läst 1619 gånger

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej,
 
Såvitt jag vet så fanns det en avrättningsplats i Mörarp, men fanns det även en i Örby?
 
I von Kochens journal står så här den 2 augusti 1749:
Den 2dra do bittida Östan med starck blåst och muhlit, Kl: 6 bittida smått Rägn ? Tijma, dereffter starck blåst och muhlit til Kl: 9 om qwällen, då åter en handwänning DugRägn.
Eod: om qwällen Hallman ifrån Örby och Mörarp hembkommen att därstädes see på en Qwinnas Execoution, dijt han i Går bortrijdit.
Eod: WinterRågen blifwit, Gudh skie Låff! wähl inkiört.
 
Självfallet undrar jag också om någon vet vem den avrättade kvinnan var, och vad hon dömts till döden för. Var hon från Kullabygden, eftersom Hallman (en av Peter Gotthard von Kochens anställda) var där? Har inte för mig att han, eller någon annan anställd, bevistade så många avrättningar. Åtminstone nämns det inte i journalen.
 
Hälsningar
Carin Olofsson

2007-05-15, 17:23
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag tolkar texten så att Hallman varit både i Örby (som ligger i Raus vid Helsingborg) och Mörarp under sin frånvaro. Avrättningen har han väl bevistat i Mörarp. Han kombinerade säkert två ärenden i samma resa.
 
Jag vet inte vem som avrättades. Avrättningen saknas i Rötters databas.

2007-06-07, 10:19
Svar #2

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Detta har visserligen bara indirekt med avrättningen att göra, men den inspektor Hallman som bevistade avrättningen, är den frälseinspector Claes Olofsson Halman som 1751-11-08 gifte sig i Halmstad, Skåne, med jungfru Anna Christina Stegling, Bulstofta (källa DDSS). Enligt von Kochens journal så var Jungfru Steglin, RegementsFeltskiärens He?slers Fosterdotter. Paret gifte sig i Halmstad prästgård.

2012-09-16, 19:36
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
I Lunds domkapitels protokoll 1758 3/5, §. 2 (Domkapitlets i Lund arkiv, vol. AI:35, s. 135f) hittar man följande notis:
Probsten och Kyrckioherden uti Christianstadh Professor Gabr. Næsman gifwer wid handen, hurusom af honom är begärt 1:o at han, jämte en annan prest skal stå på kur, wid sidan hos Delinquenten Bonden ifrån Nosaby wid then Hel. nattwardens undfående, förrän han ledes ut til execution, som honom skal öfwergå d 10 hujus, för begångit mord  å sin lilla omyndiga son. [...].
En bonde från Nosaby ska alltså ha avrättats 1758 10/5 (i Kristianstad?), men denna avrättning verkar saknas i Rötters databas över avrättade. Jag hittar inget om det i varken Nosaby eller Kristianstads död- och begravningsböcker.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-09-16, 21:59
Svar #4

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 18:20
    • Visa profil
I dödboken Nosaby CI:4 sid 249 längst ned på sidan finns en notis som ger några upplysningar. 1758 den 9 april begrovs Jeppe Swenssons 2-årige son Daniel som deß fader Jeppe med en knif i halsen till döds stuckit d 3 April kl 11 på natten
Så får bonden, som var åbo på prästhemmanet i Nosaby, i alla fall ett  namn. Sonen Daniel föddes 11 juni 1756 och hans mor hette Lisbet Danielsdotter /CI:4 sid 27/
 
(Meddelandet ändrat av frost 2012-09-17 08:51)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna