ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingrid Holmgren f 2/10 1770  (läst 206 gånger)

2022-12-05, 19:28
läst 206 gånger

Utloggad Roland Liljegren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 744
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 11:06
    • Visa profil
I, Jönköpings Kristina (F) AI:9 (1790-1801) Bild: 114 Sida: 101, Västar Qvarteret No 33.
Pig Ingrid Holmgren f 1770. Inflyttat från Yaby 1789,
flyttar till p 6


Jönköpings Kristina (F) AI:9 (1790-1801) Bild: 19 Sida: 6
Pig Ingrid Holmgren f 1770. Inflyttat från p 101
Västra Qvarteret no 2


Men vart tar pigan Ingrid Holmgren vägen, emellan sista noteringen i Jönköping Kristina och då hon gifter sig i,  Vigselboken Sandhem C.4 ( 1760-1863, p 553 )
Gifter sig med Glasföraen Carl Högberg 41 år. Sandhems v-bok,  Sandhem (F, R) C:4 (1760-1863) Bild: 235 Sida: 553


Vistas i Hylta.
Föräldrar: Diderich Carlsson, Annika Nilsson
Anders Holmgren, Ingierd Larsdotter
20 lod silfer, som morgongåva
Carl Högberg 41 år, Ingrid Holmgren 25 år



Föräldrar: Diderich Carlsson, Annika Nilsson
Anders Holmgren, Ingierd Larsdotter
20 lod silfer, som morgongåva


Här har Ingrid Holmgren fått fel föräldrar.


Carl Högbergs föräldrar ?


Men var föds och var dör denne Carl Högberg.


Ingrid Holmgren gifter 13/5 1815 om sig i Nykyrka fs.
Då måste väl förre maken var död minst ett år tidigare ?


Har letat i flera år för att få rätsida på alla dessa frågor.


Roland Liljegren


 



2022-12-06, 12:32
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2446
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 21:09
    • Visa profil
Detta är kanske ingen hjälp alls och kanske du redan har hittat uppgifter därifrån, men:

i anteckningen i Jkp Kristine AI:9 läser jag det som att Ingrid är inflyttad från Yabg., inte Yaby. Det skulle kunna vara Yaberg/Öjaberg/Öjaböke/Yaböke i Femsjö socken (skrivningen tycks variera, också beroende på om det handlar om säteriet eller byn). Då är vi också i närheten av Hylte, som nämns som vistelseort för brudparet i Sandhem C:4. Det är ju möjligt att de vistades i Femsjö socken men att vigseln ändå av någon anledning skedde i Sandhem (ganska långt därifrån).

Femsjö hfl saknar register och jag har inte gått igenom dem sida för sida, men kanske kan där finnas något spår om man letar noga.


2022-12-06, 12:43
Svar #2

Utloggad Roland Liljegren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 744
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 11:06
    • Visa profil
Tack KG


Yaby är en del i Öjaby, vilket nu är en del av Växjö. Ingrid Holmgren är född där, står i fältet är vigda, vilket gjort att jag letet fel alltför länge.
Hon får attest till Jönköoing, där jag hittat henne i Jönköping Kristina. Men där jag tappar henne under några år tills hon gifter sig i Sandhem.
Hennes make är ett ännu större problem, då han är glashandlare och inte bofast vad det verkar. Hittar inte var han dör t.ex.


Roland Liljegren
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna