ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker farfars far via DNA  (läst 2023 gånger)

2022-12-05, 15:52
läst 2023 gånger

Utloggad Johan Möllerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:00
    • Visa profil
Hej!


Jag började med min släktforskning för över 15 år sedan. Amatör i jämförelse med många här inne kan jag tänka mig, men min resa började förutom en ren nyfikenhet av mina anor av en förhoppning att någon gång kunna hitta min riktiga farfars far som blev bortadopterad i början av 1900talet. Han föddes 1905 och lämnades till barnhem men blev sedan adopterad av en snäll familj hos vilka han växte upp. När han skaffat familj växte intresset att hitta sina biologiska föräldrar. Min farfar träffade också hans biologiska mor men hon vägrade att ge ut någon information kring hans far. Hon bodde i Stockholm under perioden och flyttade runt en del vilket jag har följt i husförhören. Det hon nämnde var att han var verksam som 1:e postiljon. Hon gick bort strax 1959 och min farfar gick bort 1981.


Jag har tagit fullt DNAtest på myFTDNA inklusive BIG Y, för mig själv och min farbror då min far gick bort före 2000. Har även låtit min mor testa sig. Till en början känns allt väldigt överväldigande med DNA, vad betyder allt och hur kan jag få ur informationen från allt. Efter att ha lagt in datan från myFTDNA till myheritage fick jag dock mer träffar och har försökt att lära mig mer om cM och släktskap, tillvägagångssätt att försöka urröna släktförhållanden i matchningarna.


I min pappersforskning har jag i stora drag lagt in de allra flesta ättlingar från 5-6 generationer tillbaka vilket i det flesta fall för mig är första halvan 1800-talet. Detta för att förhoppningsvis kunna urskilja levande släktingar som också testat sig och hur vi hänger ihop.


Med cluster och uteslutsmetoder har jag hittat en samling avlägset släktingar som jag kan utesluta (HITINTILLS måste tilläggas!) inte hör ihop med mig på min farmors anor och inte heller min farfars biologiska moders sida. Självklart förstår jag svårigheterna att försöka läsa ut hur släktskapen förhåller sig när man inte har väldigt höga cM resultat. Relationerna sinsemellan dessa släktingar har jag kunnat läsa ur tack vare att några av dem hade bra släktträd i sina profiler, samt via egen släktforskning på dem.


Det är nu jag vill ställa en öppen fråga till er som kanske har betydligt mer kunskap kring DNA-forskning än jag, även om alla inte besitter Peter Sjölunds kunskaper så räknar jag mig själv som ytterst novis på detta, kan jag ha hittat rätt anfader, kan jag urskilja hur många generationer tillbaka jag måste gå för att hitta min farfars far.


Tänkte att jag inte skriver in mina träffar med deras namn men om någon undrar så svarar jag givetvis på det. cM kopplingarna utgår ifrån min farbror.




Min förmodade anfader(Generation1) är född 1771. Av 10 barn kan jag se 2 bröder som leder ner till släktträffar.


Den ena brodern(Gen2) född 1808 ger en träff på dennes barnbarns barnbarn (Gen6) född 1948 på 74 cM


Den andra brodern(Gen2) född 1822 får 10 barn


En av hans söner(Gen3) född 1848 får ett barnbarns barnbarn(Gen7) född 1966 på 145cM
En annan son född(Gen3) 1862 får en son vars barnbarn(Gen6) född 1957 på 134cM men
han får också en son(Gen3) född 1908 som ger mig ytterligare 4 träffar, ett barnbarn(Gen6) född 1967 på 101cM,
ett barnbarns barn(Gen7) född 1991 på 52cM och ytterligare ett barnbarns barn(Gen6) född 1959 på 46cM och dennes
barn(Gen7) född 1988 på 25cM


Nu ska väl man beakta att OM alla dessa kopplingar är släktingar på min farfars fars sida så omfattar ett detektivarbete att
försöka hitta en potentiell man som gjorde min farfars mor gravid i Stockholm. Inga problem va? Helt omöjligt. Okänd far i födelsebeviset,
inget i barnhusregistret som ger någon information.


Nu förhåller det sig att efter mycket slumpmässig tur hittar jag lite information om en tredje son(Gen3) född 1864 som bodde
i Stockholm under denna period. Gift och med 6 söner är han verksam som postiljon i Stockholm. 


Självklart har jag ingen uppfattning om hur många postiljoner som var verksamma i Stockholm under denna period, säkert ett bra antal.
Men för första gången på många år känns som det att gåtan kan bli löst. Eller är jag helt fel ute? Svårt att säga när jag förklarar väldigt luddigt?


Saken är att jag har lyckats lokalisera 2 söner födda på 1980talet som i raka fadersled är släkt med denna postiljon 4 generationer ner.
Innan jag tar kontakt med dessa i onödan hoppas jag att någon dels förstår mitt resonemang, men även kan säga om jag är rätt ute eller helt ute
och cyklar. Ett Y-Dna test skulle givetvis ge klara besked direkt men långt ifrån alla vill ej befatta sig med anledningar som jag har full respekt för.


Hoppas någon kan guida mig, kanske om, hur jag bäst tar kontakt med dessa potentiella ättlingar.


Tack på förhand och tack att ni orkat läsa hela texten. / Johan


2022-12-05, 21:45
Svar #1

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:02
    • Visa profil
Hej Johan!

Det verkar som om du har gjort allt du kunnat och har kommit en lång bit med ditt sökande. Jag rekommenderar dig starkt att gå med i Facebook-gruppen 'DNA anor". Det är en sluten grupp där man bara diskuterar såna hära DNA-fall. Och det finns även många mycket kunniga personer där som kanske kan hjälpa dig så att du kommer vidare.
Bästa hälsningar/Tobbe



2022-12-07, 11:00
Svar #2

Utloggad Johan Möllerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:00
    • Visa profil
Tackar för tipset Tobbe


Nu är jag dock ej med i Facebook och inga planer på det heller, så får försöka hitta andra sätt att diskutera DNA, tex här inne på forumet.
Tanken är väl att jag kommer gå vidare med att skriva ett brev till de möjliga sönerna som kan vara ättlingar till min farfars far och förklara
min och min farbrors situation och se om de kan tänka sig att ta DNA-test.


/Johan

2023-03-22, 12:40
Svar #3

Utloggad Johan Möllerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:00
    • Visa profil
Lite ny uppdatering i mitt sökande efter min farfars far. Tog kontakt med en ättling i rakt fadersled till min potentiella anfader som generöst lät sig testa sitt Y-dna med 37 markörer. För några dagar sen kom resultatet och det var en matchning.  :)  Kommer utöka testet inom kort men allt tyder på att jag har hittat rätt.

2023-08-26, 12:15
Svar #4

Utloggad Mikael Elofsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:51
    • Visa profil
Lite ny uppdatering i mitt sökande efter min farfars far. Tog kontakt med en ättling i rakt fadersled till min potentiella anfader som generöst lät sig testa sitt Y-dna med 37 markörer. För några dagar sen kom resultatet och det var en matchning.  :)  Kommer utöka testet inom kort men allt tyder på att jag har hittat rätt.

Hej Johan!
Jag har också gjort ett Y-37 test hos FTDNA men det verkar bara vara avlägsna matchningar. Hur ser siffrorna egentligen ut när det är en så nära match som det är i ditt fall?

2023-08-26, 17:29
Svar #5

Utloggad Johan Möllerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:00
    • Visa profil
Hej Mikael!


På FTDNA har min matchade ättling på ett Y-37 test 2 i GD(Genetic Distance), min testade farbror har 1 i GD.
Relationsmässigt är det min farfars farbrors sonson sonson. På myheritage har min ättling och jag ett gemensamt DNA på 65,3 cM (0,9%) på 1 gemensamt segment.


Så jag och min ättling är ju egentligen inte jättenära släkt men alla mina pusselbitar föll på plats kunde jag finna min farfars riktiga far så nära jag kan komma med tanke på omständigheterna.


Vad för siffror har du och vad söker du efter inom din DNA-forskning?

2023-08-26, 20:45
Svar #6

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Du (Johan) kan också föra över (autosomala) data från FTDNA -> MyHeritage DNA. Sistnämnda har verktyg överlägsna de som FTDNA har. Betydligt lättare att ringa in potentiella fäder till oäkta barn där som sagt var.

2023-08-26, 21:55
Svar #7

Utloggad Johan Möllerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:00
    • Visa profil
Tackar Marcus, det är det jag har gjort vilket är den stora anledningen till att jag hittat så många ättlingar och kunnat finna min farfars fars släkt. :)

2023-08-26, 22:05
Svar #8

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Ursäkta, det står ju klart och tydligt i ditt första inlägg ser jag nu. Jag läste bara de sista. Bra jobbat hur som helst!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna