ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Risk för nedläggning av www.klinteberg.se  (läst 1359 gånger)

2022-12-04, 14:23
läst 1359 gånger

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:10
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
År 2007 startade vår webmaster Ulf Klinteberg vår hemsida www.klinteberg.se. Ulf ägde domänen Klinteberg.se och hemsidan ligger på webhotellet one.com. Tyvärr dog Ulf 2022-01-21 och det blev panik eftersom han var den ende som kunde programvaran TNG och skötte tekniken. Som en övergångslösning tog jag över domänen och hemsidan utan att kunna göra det Ulf hade gjort. Då kom räddningen i form av en god vän och släktforskare som under en övergångsperiod lovade att göra det som Ulf hade gjort. Nu har det snart gått ett år och vi har inte lyckats hitta en lösning för framtiden med någon som kan ta över både domänen och hemsidan. Det finns 81 registrerade användare på hemsidan men tyvärr ingen som vill eller kan ta över. Jag kommer att avsluta min släktforskarverksamhet och är inte beredd att fortsätta längre. Nu är då frågan vad kan man göra för att undvika nedläggning. Kan jag låta vem som helst ta över domän och hemsida eller bryter jag då mot GDPR? Kan det finnas någon/några som kan tänkas vilja ta över?   


           

Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

2022-12-04, 16:00
Svar #1

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Jag har mitt släktträd hos one.com: https://gultarpgen.se/ och ännu värre, jag har min databas på PC i programmet Legacy. Båda programmen har för länge sedan passerat "bäst före datum". Mina barn och barnbarn vill inte ta över administrationen av den sortens program. Det stod tidigt klart att jag måste hitta en extern släktdatabas. Det finns många av dem. Emellertid kändes det inte riktigt att skicka iväg all data till ett företag eller organisation som inte tillåter att icke medlemmar får titta gratis på informationen. Företag som Ancestry och MyHeritage föll alltså bort.
Efter ett tags funderande fastnade jag för Geneanet en organisation baserat i Frankrike som tillhandahåller uppgifterna gratis. Om man betalar för ett premiummedlemskap får man tillgång till fler funktioner.
Mitt förslag är att du loggar in som Administratör. Klicka på Administration. Klicka på Dataimport. Klicka på fliken Exportera. Välj trädet A-Klinteberg. Välj alla grenar. Bocka i rutan "Exportera medialänkar". Klicka på Exportera. Sedan tar det lååång tid för TNG att generera en Gedcom-fil (.GED)
När filen är genererad visas en massa siffror, längst ner på den sidan står det "Ladda ner GEDCOM", klicka på texten och filen laddas ner till PC och hittas under "Hämtade filer".
Det är den filen som ska laddas på Geneanet, tar också sin tid. Det är många individer i filen. När du öppnar ett nytt konto hos Geneanet föreslår jag du kallar kontot "Klinteberg"
Jag kan nås på Gultarpgen.

2022-12-05, 16:27
Svar #2

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:10
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Olle, tack för tipset :) . Eftersom vi har 81 levande registrerade användare och 6 580 levande personer på hemsidan samt en stor mängd foton, dokument och kommentarer är det i första hand ett övertagande av både domänen och hela hemsidan som jag är ute efter. Eftersom jag avser avsluta min släktforskar verksamhet helt och hållet är jag inte intresserad av att få fler kontakter med andra släktforskare.     
Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

2023-01-14, 18:38
Svar #3

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:10
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Efter viss övertalning kommer vi att fortsätta med hemsidan ett tag till med begränsad ambitionsnivå. Huvudmålet är fortfarande att hitta någon som vill ta över både domänen och hemsidan så snart det går.
Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna